Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-19, 20:37   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Gjør dere noe gøy på julaften? Noe særlig koselig? Noe fint ved middagen?
For første gang skal jeg arrangere julaften hjemme hos oss selv, vi får besøk av familien her. Nå har jeg mulighet til å lage egne nye tradisjoner, noen tips?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 20:45   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Hør på Lørdagsrådet, Live Nelvik har spurt om det samme gjennom høsten.

Jeg skal arrangere julaften alene for første gang og tenker å adoptere tradisjonen om å ha et Flax-lodd under tallerkenen til «alle» gjestene (barna mine og moren min). Jeg har også oppfordret til pysjbukse og julegenser.

Jeg har dessuten planer om å være en sånn irriterende friskus som jogger julaften morgen.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 18-11-19 kl 20:59.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 20:49   #3
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Pakkeåpningen, men det har sikkert vært diskutert tidligere. Jeg liker at en og en åpner.

Vi prøver komme oss ut en tur i løpet av formiddagen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 21:03   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Her er våre tradisjoner:

Siste søndag før jul hogger vi juletre selv, på en gård utenfor byen som tilbyr selvhogst, har bålkaffe, kakao, pepperkaker og mulighet for grilling av egne pølser.

Treet pyntes på kvelden lille julaften, ideelt sett etter at ungene har lagt seg (nå begynner jeg gjerne litt før de legger seg, siden de legger seg senere jo eldre de blir, men da forsvinner de fort, for de vil ikke se treet før neste morgen, de er kjempestrenge på det). Pakkene legger vi også under treet, det siste vi gjør før vi legger oss. Så henger jeg opp julestrømper ved sengene til ungene, med godteri (litt spesielt og fint godteri som jeg finner nå og da gjennom førjulstiden i litt spesielle butikker, på marked etc) og en juletrepynt. Ungene har fått en juletrepynt i julestrømpa hvert år, og har nå en liten samling hver, som tanken er at de skal få med seg når de flytter. Ungenes juletrepynt oppbevares i hver sin pose med navnet deres på, og disse, inkludert årets, henger de selv på treet om morgenen. Hvert år legger jeg også fram en ny pysj til dem, som de tar på seg om morgenen (de sover i undertøyet) - det siste er veldig stjelbart, ungene elsker å finne de nye pysjene og ta dem på seg.

Så julaften starter altså med at ungene står opp (den første som våkner vekker søsknene), tar på seg nye pysjer og kosesokker el tøfler, tar julestrømpene sine, og går ned og ser på det ferdigpyntede treet og pakkene som ligger rundt, henger opp sin egen juletrepynt, mens de spiser godteri fra strømpa, er ca tre år yngre enn de er resten av året, og snakker opprømt sammen (elsker å våkne til den lyden). I adventskalenderen prøver jeg å ha noe de kan holde på med som tidsfordriv ut over dagen. Etter hvert som alle har stått opp lager vi i stand en DIGER frokost, med masse godt. Så er det litt sløving og TV, og vi steller oss litt i tur og orden, etter hvert som badet blir ledig. Min tradisjon er at vi pynter oss i full finstas med en gang, og er pyntet hele dagen. Mannen er vant med det som kanskje er vanligst, penklær først til middag, men har blitt påvirka så han kler seg også fint fra formiddagen en gang.

Så har vi grøt med mandel til lunsj ca kl 14. Bare veldig lite grøt (i nissedessertskåler ), siden det er grenser for hvor sultne vi blir, og hvor mette vi har lyst til å være før middag. Men tradisjon er tradisjon. Som premie har vi en stor sjokoladenisse, siden de rare ungene mine ikke liker marsipan.

Ellers er det ikke noen spesielle tradisjoner, det er vel som hos de fleste. TV (Disney og tre nøtter er det viktigste), kortspill, gumling av nøtter og diverse godteri, ungene ser TV eller holder på med det de fikk i kalendergave, stæsjer hår o.l., mens voksne lager middag, pynter middagsbord etc. Ganske tradisjonelt, Sølvguttene, så middag rundt kl 18, så starter vi gaveåpning før vi spiser desserten, fordi vi er mette og ungene utålmodige. Pause i gaveåpninga med dessert og kaffe, også videre gaveåpning. Gaveåpninga tar laaang tid, siden en og en åpner, mens alle ser på. Ungene har hver sin tur til å hente fram gave fra under treet. Vi har aldri brukt nisse, han kom om natta og la pakkene under treet. Han har så mange han skal rekke over, at han bare må gjøre det slik.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-11-19 kl 21:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 21:17   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Jeg tenker ofte at vi ikke har tradisjoner, men så har vi det allikevel. Vi reiser til et sted der det er selvplukk av trær, og det er Hiawata som har oppgaven med å sage ned treet. Vi pynter det i fellesskap alle tre, enten 22. eller 23. desember. Hiawata fester stjerne til slutt, og er veldig påpasselig med å få henge opp sin pynt.

På lille julaften spiser vi alltid pakistansk mat fra vår lokale restaurant mens vi ser på julefilm. Etter Hiawata er i seng fikser jeg julestrømpene med mandariner, julegodter, juleblader og slikt (dvs. Hiawata sin, også fikser jeg Høvdingen sin før han står opp).

Tidlig julaften brukes til å spise frokost i sofaen, med kakao og kaffe, pledd, pysj og juleprogrammer på TV.

Vi feirer ikke jule hjemme, så etterhvert pakker vi oss ut i bilen, stopper først hos broren min og spiser bursdagskake til lunsj (han har bursdag), og kjører videre til svigers. Der er det tradisjonell middag, med påfølgende gaveåpning. Vi overnatter, så vi går alltid en tur på kvelden før vi legger oss.

Hadde vi feiret hjemme skulle jeg videreført min mexicanske venninnes tradisjon, med å alltid dekke på til en ekstra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 21:36   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.797
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi har mange tradisjoner i julen, men kanskje ikke så mange akkurat på selve julaften, hvis det var bare den dagen du mente. Før barna legger seg lille julaften setter de fram mat til nissen. Når de våkner på julaften kan de se at han har vært der, det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler og godteripapir på tallerkenen og så har han alltid skrevet "takk" i klementinskall.
Vi liker å åpne gavene én og én så alle får se. Noen år blir vi enige om å skrive rim eller gåter på pakkelappene slik at mottakeren kan prøve å gjette hva innholdet er, det er alltid gøy. Når alle gavene er åpnet samles vi rundt bordet med julesnop og brettspill til langt på natt. Det er kjempekoselig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 22:16   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Jeg er vokst opp med veldig hektisk julaften, der vi gikk fra besøk til besøk.
Nå er alle vi besøkte døde, så for mine barn har julaften blitt helt motsatt. Bare avslapning og ro.
Vi åpner julestrømper før frokost, i pysj. I strømpene er det alltid noen smågaver, en juletrepynt til hver, gjerne et blad eller julehefte og litt godteri.

Til lunsj spiser vi julegrøt med mandel.Alle som ikke får den store sjokoladenissen får hver sin lille.

Vi spiser middag hos nabo'n (mine foreldre), og så samles alle til pakker, kaffe og kaker hos oss etterpå.
Avslutter kvelden når gjestene har gått med julefilm i stua.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 22:21   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Skitur på juleaften. Kos, og en fin måte å få svidd av i det minste litt energi i flokken.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 22:48   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Før pleide vi å dra ut og grille spekemat og evt annet grillbart på bål lille julaften. Det var veldig fint, selv i regn og blåst som har hatt en tendens til å være juleværet her på Sunnmøre.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 22:50   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Skitur på juleaften. Kos, og en fin måte å få svidd av i det minste litt energi i flokken.

Har dere noen plan B når det ikke er snø? Synes det har vært mangelvare de siste årene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 23:12   #11
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Noen jeg kjenner, isbader julaften formiddag... Nå som vi har hund, tror jeg at vi legger inn tur i marka på formiddagen. Før ville jeg se Julemorgen og sånt med ungene, men nå er ikke de så avhengige av å ha meg der. Ungdommene forsvinner gjerne inn på rommene sine med julestrømpa. Vi drar en tur på kirkegården og tenner lys der, pynter oss før middag, spiser oss så mette at vi må vente med dessert. Pakker opp en og en gave mens alle ser på, skifter til kosetøy og slanger i sofaen sammen utover kvelden.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 23:24   #12
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi går og «besøker» våre nære og kjære på kirkegården på formiddagen - Pusler litt rundt, tenner lys og setter fram en bukett røde tulipaner. Det er nydelig og fredfullt og en god tradisjon i vår familie.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 23:30   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Lille julaften:
- God, lett mat, ost/kjeks els.
- Grevinnen og hovmesteren m/et glass sherry Just me, same procedure as every year.
- Pysj, dyner, sofa og julegodis med Love Actually på TV.

Julaften: (vi er somregel 4, maks 8 pers)
- Julestrømper
- 3 nøtter til Askepott
- Sylte, lefse og julegrøt med mandel kl 12.
- Kirken, besøke grav kl 14
- Disney's jul
- Middag ca kl 17.30 - 18 (siste årene vi hatt svineribbe m/tilbehør og pinnekjøtt, ja takk begge deler, så vi venter med dessert)
- Julegaver fra 19.30 - 20 (en og en)
- Kaffe og dessert pause midt i gaveåpningen
- Vår julaften er ferdig rundt midnatt

1. juledag
- Lang morgen I julepysj, dyner og sofa med julefilm
- Lang brunsj med varme og kalde retter
- Sofa og julefilmer
- Middag
- Brettspill

2. juledag, repeat av 1. juledag. Disse dagene er "fredet", vi er sammen med kjernefamilien, mamma, Søster'n og ungene er de vi er sammen med.

3. og 4. juledag kan vi til nød sosialisere med andre, men det sitter langt inne. Vi trives godt på sofaen disse dagene. Mye brettspill, puslespill, filmer/kino, dra til Oslo for litt luft, god mat/godis.

5. dag har vi "kurvfest" med venner, tar det vi har og lager koldtbord, "Spicer" opp julerestene. Spiller brettspill.

Nyttårsaften, fest på rundgang med venner.

Jeg blir mer og mer sær for hvert år som går. Er sosial store deler av året, men julen vil jeg være med de aller nærmeste.
Ungene våre og venners barn har blitt store, men de tviholder på tradisjonene de også.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 19-11-19 kl 08:21.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 23:44   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Julestrømper til ungene om morgenen, et par små gaver og godteri. Når de var små brukte vi å gi dem julefilmer på dvd i strømpa, men nå kjøper vi jo ikke dvder lenger. God frokost/brunsj med hjemmebakte rundstykker, eggerøre og laks, godt pålegg og gjerne kakao med krem. Så er det egentlig mest avslapping og kos frem til middagslaging. Foreldrene mine og broren min bruker å komme til oss og vi spiser først middag, så åpner vi litt gaver. En og en gave slik at alle ser hva alle får. Når vi ikke er stappmette lenger spiser vi riskrem og så åpner vi mer gaver etter det igjen. Setter frem litt nøtter, frukt, småkaker og sjokolade. Foreldrene mine blir ofte slitne i 22 tiden og da drar de hjem igjen. Etter det er det rett avgårde og få på seg koseklær/pysj og slappe av litt i sofaen før leggetid og se litt på hva vi har fått.

Og så bruker vi å ha hjemmedag 1.juledag der ungene får leke med gavene sine. Nå er de jo større, så det betyr jo ofte å spille tv-spill eller brettspill de har fått eller lese i bøker. Men for noen år siden var det mye legobygging den dagen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 08:14   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Har dere noen plan B når det ikke er snø? Synes det har vært mangelvare de siste årene.

Har ikke de siste julene vært ok da? Men at det var lite snø i jula for noen år siden? Jeg er så glemsk, jeg sliter med å huske jula i fjor.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 09:27   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi har ikke så veldig mange tradisjoner før selve kvelden.

Vi pynter stuen og treet sammen på lille julaften ettermiddag. Jeg synes at det er hyggelig at alle er med. Kassene finnes frem fra loftet og jentene har store tanker om hvor alt skal være.


Selve julaften starter hos oss kl. 17. Da kommer gjestene og vi drikker champagne før vi går til bords. Vi spiser torsk og det har kanskje den fordelen at det ikke er fullt så tungt som en kjøttmiddag.

Vi går rundt treet rett etter middag. Alle velger en sang hver og vi avslutter alltid med Deilig er jorden.

Vi åpner gaver, men i motsetning til mange andre her så tar vi ikke en og en. Vi vil ikke at gaveåpningen helt skal dominere kvelden, så vi tar 2-3 gaver samtidig til ulike personer og så åpner de samtidig. Vi har fremdeles god tid til å se og beundre (og skrive ned) hva de har fått. Det er ikke noe hastverk over det. Jeg skriver lister sånn at det er lett å huske og takke etterpå. En slik gaveåpning gjør at vi har mer tid til å prate sammen, spise kaker og kanskje spille ett spill dersom noen har fått noe morsomt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 09:33   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi jobber stort sett alltid på julaften så her er tradisjonen at ungene får julestrømpe mens vi er på jobb. Så har vi koselig frokost. Mer jobb og klargjøring for litt roligere dager.
Vi går i kirken kl 14 og på jobb igjen når vi kommer hjem. Så er det middag rundt kl 18. Vi tar desserten sammen med gavene. Siden det er flere familier å ta hensyn til er vi fleksible på det meste. I år kan vi bli 21 stk med all utvidet familie. Det er jo krevende men også veldig koselig. Vi har vurdert å leie grendehuset.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 10:06   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Har ikke de siste julene vært ok da? Men at det var lite snø i jula for noen år siden? Jeg er så glemsk, jeg sliter med å huske jula i fjor.



Er nok like gjerne jeg som er glemsk altså, kom på at i jula i fjor da berget vi med snø akkurat på julaften, så jeg tror du har rett i det, men fra og med første juledag og fram til over nyttårsaften var det regn. Sammenhengende.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 10:18   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi var på kino en jul. Det var en helt super måte å få dagen til å gå. Der var det hoppeslott og julenissen kom innom. Men så var det bare oss og en annen familie. Så kinoen var bare åpen det året. Synd for det hadde nok blitt en tradisjon for oss.

Her er dagen rolig. Tv, matlaging, rydding etter bursdagsfeiring dagen før. Dekke bord og gjøre klart for kvelden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 20:29   #20
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Lille julaften settes det ut grøt og saft til nissen på trappen.

På julaften kommer det alltid nisse og nissen har med seg en liten ting til alle. Tingen som er innpakket er alltid en utkledningsartikkel, det være seg parykk, briller, hatter etc. Utrolig artig hver gang! Som regel er det kun jeg som vet hva som dukker opp.

En annen tradisjon som min svoger startet for mange år siden, som vi senere har spredd til andre deler av familien, er tullegaver. Det dukker stadig opp noe fælt fra Pyntenissen. Juhl E. Nissen kommer gjerne med rare greier også. Dette pleier å være hysterisk morsomt og man vet aldri hva som dukker opp.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no