Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-10, 21:03   #1
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Jeg liker saftige eplekaker. Men ofte synes jeg deigen i eplekaker blir tørr og smulete. Noen eplekaker lages av å vispe eggedosis først, og andre ved å piske smør og sukker hvitt. I tillegg kommer alle disse smuldrevariantene, og de med butterdeig.

Er det noen som kan forklare en eventuell sammenheng mellom fremgangsmåte og eventuell tørr/saftighet på kaken? Og som kanskje har ei deilig oppskrift å dele?

Cool!

Ma Dalton er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:04   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Amerikansk eplekake fra den smårutete kokeboken til Ingrid Espelid Hovig er alltid saftig og god. Der røres smør og sukker hvitt.

  Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:06   #3
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Min blir saftig. Laget med smeltet smør, og vaniljekrem inni.

Ingredienser:

3 egg
2,5 dl sukker
2,5 ts bakepulver
5 dl hvetemel
1,5 dl matfløte
75 g smør

Fyll:
5 dl vaniljekrem (Piano)
3 epler
kanel
perlesukker

Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver. Smelt smøret og bland med fløte. Ha det tørre og smørmelken vekselsvis i eggedosisen.

Ha deigen i en rund kakeform (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Fordel vaniljekremen over deigen i klatter. Rens eplene og skjær dem i skiver. Legg dem oppå vaniljekremen. Dryss over kanel og perlesukker.

Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180°C i ca 60 min.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:12   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Jeg har laget denne et par ganger nå, og den var utrolig deilig og saftig.
Den er sånn at man nesten ikke trenger å ha krem eller is til engang!
http://www.nrk.no/mat/1.6784652

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:13   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.805
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

:lyst på kake: og jeg liker ikke eplekake en gang. Dvs, jeg liker eplekakedeig, men ikke varme epler.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:54   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.813
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Søk på vaniljekake her på forumet, og legg masse eplebåter oppi, strø med demerasukker og kanel. Voila - herlig og saftig eplekake.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:02   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Jeg tror eggedosisbaserte rører blir tørre, og røre sukker og smør hvitt-varianter blir saftigere.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:06   #8
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Etter å ha vært vitne til eggedosispisking hos svigermor, med påfølgende (tørr) eplekakespising, tror jeg din teori kanskje har noe for seg, Daffy.

Men for midjemålets del, tror jeg jeg får vente litt med å teste. På en annen side; hvor ofte er det eplesesong i dette landet?

Ma Dalton er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:06   #9
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Min er superenkel, og blir safig og god:

3 dl hvetemel
1,5 dl sukker
2,5 ts bakepulver
1,5 dl melk
50 g smeltet smør
---
3 epler i båter
Perlesukker og kanel

Bland det tørre, tillsett smør og melk. Hell røra i en smurt springform 20-22 cm), legg eplebåtene pent i sirkelmønster og dryss over rikelig med perlesukker og kanel.

200 grader i 30-35 min.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:10   #10
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Jeg lager alltid på eggedosis og får alltid saftig eplekake.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:14   #11
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Om du bruker en doblet oppskrift og legger to lag stappfulle med epler, får du en deilig og saftig eplekake. Ja, smør og sukker piskes hvitt.

Denne oppskriften er ferdig doblet og gir en deilig, saftig og høy eplekake.

300g smør
300g sukker
300g mel
4 egg
2 ts bakepulver

Smør og sukker psikes hvitt, tilsett egg og mel/bakepulver.

Bruk stor rundform og ha et lag med røre nederst og masse grønne epler uten skall (i båter). Så et nytt lag røre og masse epler.

Strø på sukker og kanel.

Stek på nederste rille i 1 time og 15 minutter (ta stikkprøver) i 175 grader.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 08:33   #12
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Eplekake, tørr vs. saftig? Eggedosisbasert vs. sukker/smørbasert?

Av mine alternative eplekake oppskrifter er de med kefir/kulturmelk i røren de saftigste, men også de "tyngste" og mektigste.

Se oppskrift på detsoteliv.no

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no