Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-07, 18:47   #101
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.095
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Holdt du deg stabil i graviditeten? Og hvordan går det nå, etter fødselen?

Nei dessverre, så lot jeg hormonene ta for mye kontroll (er veldig kvalm og sensitiv for mat i svangerskapene). Jeg gikk opp alt for mye. Jeg mangler ca 5 kg på å nå vekten fra før jeg ble gravid.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 18:48   #102
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Eg veit ikkje heilt kva eg skal sei om vårt kosthold eg.. for det første er det ingen "diett". Der er ingen reglar vi må følge. Vi har berre gjort endring i vanane.

Eg føler ikkje vi et meir fett enn før. Protein betyr ikkje nødvendigvis fett. Vi fordeler middagane på fisk, svin, kylling og storfe. Ofte indrefilet av svin, og av kylling brukar vi bryst. Ikkje så fett dette trur eg? Vi har kjøttdeig eller pølse ca. ein gong i veka. Det er muligens det feitaste kjøttet, men er samme mengde som vi åt før vi la om kosten.

Jo, antagelig et vi litt meir bacon enn før, noko som betyr at vi har det til eit måltid ein eller to gonger i veka. Eg et også litt meir røykt makrell enn før, men dette er visst sunt fett?

Eg brukar gjerne heil majones, ekte rømme og meierismør, men det har eg alltid gjort. Til skiva brukar eg soft flora og eg har nokre lett-dressingar også. Eg har ikkje gått hardt inn for å ete mykje fett, men seier ikkje nei takk dersom det er det eg har lyst på.

Når det gjeld frukt har vi omtrent frilslepp, og eg veit at det ikkje er i tråd med ein del kurar (som vi jo uansett ikkje følger). Snuppa med diabetes blir veldig påverka av frukt med mykje sukker. Banan sender henne til himmels i blodsukker; omtrent som sjokolade (vi "reparerer" med insulin altså). Mindre søte godbitar er f.eks jordbær. Det kan ho ete alt ho vil av, og vi har ete enorme mengder i sommar. Vi får støtte frå staten p.g.a hennar kosthold, og dei pengane blir brukt uavkorta til å handle god og fristande mat til henne. Jordbær inkludert!

Liven: du har rett på eit punkt i alle fall; det kostar ja, hovedsaklig i grønsaker, bønner, frukt og egg. Dette er egentlig ting vi hadde ønske om å kjøpe meir av før, men tok oss ikkje råd på ei inntekt. Med støtten vi nå får tar vi oss råd. Litt går til glutenfri mat, men mest til alternativ til brød og pasta, og til heile familien slik at vi et det samme. Lavkabro er glutenfritt

At det tar meir tid gjeld ikkje for oss, men vil nok vere tilfelle for mange som er van med å bruke heil- og halvfabrikata. Vi handlar inn mat lørdagar, følger handleliste (ein MÅ skrive liste, elles nyttar det ikkje) og legg då opp til sju middagar der 5 av dei skal vere relativt raske. Eg veit alltid dagen i forvegen kva som er til middag neste dag. Og det er deilig å sleppe å rote rundt i butikken etter jobb for å finne ut kva ein skal ha. Ein sparer MASSE tid på å sleppe det der!

Minsten nektar å ete lavkarbo Så han et brød, brød og brød. Eg gidd ikkje tvinge ein 2-åring til å ete salat; det gir inga meining. Å smøre brødskiver til han kostar lita tid. Han vil uansett berre ha smør på, eller skinkeost

Snart-4-åringen (som har stor, stor fordel med lavkarbo) et som regel maten sin med stor lyst. Vi har både fullkornspasta, naturris og potetmiddagar, kvar einaste veke. Eg trur ikkje ho merkar noko større endring; anna enn at ho får fråtse i ein del matvarer som ho likar veldig godt; ost, skinkepålegg, tomater, agurk, røykt laks og slike ting. Ho har større matglede nå enn før når vi prøvde å dytte i henne brød (som ho jo reagerte på). Der finst glutenfritt brød så klart, men det får ho altfor høgt bloduskker av.

Vi føler at vi må vere oppmerksom på å få i henne nok fiber, sidan jenter på snart fire ikkje nødvendigvis fiber-rike matvarer. Det er vel den største fordelen med brød: det inneheld ein del fiber. Vi prøver å dekke behovet ved å gi henne mat som eple, gulrøtter og bønner.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 18:48   #103
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Takk for saklig svar og gode råd.
Vedr. fett og karbohydrater, har du noe å vise til? En link e.l? (Kanskje det var dette som stod i Isets linker, jeg har ikke fått tid til å lese dem).

Iset er en reser på linker og om hun ikke har lagt ut en slik om dette så kan hun sikker gjøre det.

Ellers så innholder Bedre uten brød av Lutz fra Lille Måne forlag en rekke kilder fra forskning over 5 tiår. Den kan lånes på biblioteket. Den er verdt å bruke noen timer på.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 18:55   #104
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Smart!
Oppskrifter?

Gryterett: Bruk ren karbonadedeig og knuste tomater. Ha i de grønnsakene du liker; løk, blackeyedbønner, paprika, bambusskudd, chili osv. Hiv på med krydder du liker og la dette småputre i et par timer.

Hildeborgs soyaproteinbrød:
5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt
2dl. vatn
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. sesamfrø
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø
175 gr ketolyse soyaprotein

Steikast på 175 grader på midterste rille i 50 min.

Karbonader: Ren karbonadedeig blandes med salt, pepper og ett egg. Stekes i smør.

Frittata: 6 egg piskes, ha i litt vann. Surr en liten løk i panna, hell over ferdig kokt brokkoli (den bør ikke være helt myk). Hell over eggene. Oliven delt i to drysses over og del opp en feta og fordel på toppen. Stekes under lokk på lav varme til den setter seg. Hiv så hele steikepanna inn i ovnen og sett på grillen til toppen blir gylden. Husk aluminiumsfolie på håndtaket om dette er av plast.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:04   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Takk for saklig svar og gode råd.
Vedr. fett og karbohydrater, har du noe å vise til? En link e.l? (Kanskje det var dette som stod i Isets linker, jeg har ikke fått tid til å lese dem).

Det står i linkene jeg la ut ja, i tillegg står det litt her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/07/494262.html

http://www.forskning.no/Artikler/200...r/1159433064.4

Tidenes beste lavkarbobok, jeg kaller den Bibelen:

http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Nedenfor der er det en haug med linker relatert til boka og lavkarbo generelt. Veldig interessant!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:05   #106
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Smart!
Oppskrifter?

Har du sett i lavkarbo-oppskriftstråden min? Der ligger det maange. Jeg har lagt ut linken her i tråden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:51   #107
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har du sett i lavkarbo-oppskriftstråden min? Der ligger det maange. Jeg har lagt ut linken her i tråden.

Ja, den har jeg vært innom. Må finlese mer når barna er i seng og jeg får litt bedre nett-tid.

Takk for linker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:09   #108
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Omelett kan man lage kvelden før, det samme gjelder salat, og det veldig god frokost og lunsj! Jeg lager ofte en dressing av rømme, majones, hvitløk, sitron + krydder og blander i.

Jeg spiser også egenprodusert frokostblanding med kesam på, inneholder blant annet soyaflak, nøtter osv.

Ungene spiser brød, og noen ganger potet/pasta til middagen som jeg koker ved siden av.
Maten er ikke så mye dyrere, man spiser mindre egentlig, men litt blir det nok. Men det er jo så sunt.

Man blir flinkere i å lage mat/tenke matlaging etterhvert og da går det ikke så mye tid til å lage mat.

Man får ikke tette årer av lavkarbo.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:17   #109
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Begynner i grunnen å bli ganske drittlei denne kostholds-debatten som har hatt en tendens til å TA AV de siste årene!!!!!:@ Noen som har hørt om "alt med måte"?????

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:21   #110
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Anbefaler alle dere "alt med måte" folka eller de som ønsker å bli det å lese "Franske kvinner blir ikke fete", den er veldig morsom og interessant!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:50   #111
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Begynner i grunnen å bli ganske drittlei denne kostholds-debatten som har hatt en tendens til å TA AV de siste årene!!!!!:@ Noen som har hørt om "alt med måte"?????

Gjelder ikke det utrops- og spørsmålstegn og?

Jeg synes det er flott at folk er opptatt av hva de putter i seg. Enten man lever slik staten anbefaler eller om man har funnet sin egen vei. Kosthold er viktig, særlig når man lever i en verden hvor man får kjøpt usunn mat på hvert gatehjørne, det finnes fristelser over alt og gjennomsnittsnordmannen øker i vekt hvert eneste år.

Vi må gjøre barna våre bevisst på hva de spiser og hva maten gjør med kroppen vår.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:09   #112
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Anbefaler alle dere "alt med måte" folka eller de som ønsker å bli det å lese "Franske kvinner blir ikke fete", den er veldig morsom og interessant!

I hvert fall morsomt når man vet at fedme er begynt å bli et stort problem i Frankrike.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:10   #113
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Kostholdsdebatt kjedelig? Ikke for meg i alle fall. Finn en annen diskusjon.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:12   #114
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Georgine: Den frittataen hørtes helt nydelig ut! Takk for oppskrift.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:20   #115
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

I hvert fall morsomt når man vet at fedme er begynt å bli et stort problem i Frankrike.

Det må jo være fordi franske kvinner ikke spiser sånn som franske kvinner bør.

De har vel begynt med denne skrekkelige hurtigmaten og amerikanske matvaner de også.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:24   #116
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det må jo være fordi franske kvinner ikke spiser sånn som franske kvinner bør.

De har vel begynt med denne skrekkelige hurtigmaten og amerikanske matvaner de også.

De fråtser i hvert fall både i karbohydrater og fett, sukker og proteiner. Men det hjelper kanskje hvis man lager de fløtegratinerte potetene og sjokoladecroissantene fra bunn av.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:30   #117
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Har lest den boka! den var veldig morsom og ganske tankevekkande.

Tingen var i grunn den gyldne middelvei. Sjokolade er fint der, men med måte. Kakene er ganske små Tenk i forhold til amerikanske porsjonar ....

Handla også om det å gå om ein kan. Ta trappa. Ein treng ikkje trene, kjøpe dyre gymsko osv. Ta trappa! Gå av bussen eitpar stopp for tidlig og gå til jobb

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:30   #118
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

De fråtser i hvert fall både i karbohydrater og fett, sukker og proteiner. Men det hjelper kanskje hvis man lager de fløtegratinerte potetene og sjokoladecroissantene fra bunn av.

Selvsagt hjelper det!

Men nå er det faktisk ikke disse damene det handler om i boka altså.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:36   #119
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Ja klart kosthold er viktig! Man skal også være forbilder for barna og gjøre de bevisst på hva de spiser og hva maten kan gjøre med kroppen! Men det er også veldig viktig at man ikke blir overforkusert på enten det ene eller det andre som f.eks lavkarbo.. "Alt med måte" er en fin leveregel for de som vil unne seg ett glass vin en gang i blant og også en sjokolade om det måtte være! Man "dør ikke" av en skive brød eller hva det nå måtte være,men med ett allsidig og ernæringsrikt kosthold i hverdagen så kommer man langt Iallefall var det dette jeg lærte da jeg studerte ernæring på NIH.. Dette er nok ett tema som kan diskuteres i det uendelige!

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:40   #120
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Ja klart kosthold er viktig! Man skal også være forbilder for barna og gjøre de bevisst på hva de spiser og hva maten kan gjøre med kroppen! Men det er også veldig viktig at man ikke blir overforkusert på enten det ene eller det andre som f.eks lavkarbo.. "Alt med måte" er en fin leveregel for de som vil unne seg ett glass vin en gang i blant og også en sjokolade om det måtte være! Man "dør ikke" av en skive brød eller hva det nå måtte være,men med ett allsidig og ernæringsrikt kosthold i hverdagen så kommer man langt Iallefall var det dette jeg lærte da jeg studerte ernæring på NIH.. Dette er nok ett tema som kan diskuteres i det uendelige!

Veldig enig i dette!!

Og kan faktisk også brukast som argument for å ete mindre brød! Brød og potet har blitt overfokusert i norsk kosthold. Eg føler eg et mykje meir balansert og variert nå når eg har kutta ned på karbo-mat.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no