Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kålrabistappehjelp

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-13, 19:36   #61
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Søtpotet i stappen var så godt at jeg aldri mer kommer til å lage det uten! Fantastisk!

Søtpotetmos er også fantastisk godt i seg selv! Og får man rester så kan man lage suppe!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 19:40   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Søtpotetmos er også fantastisk godt i seg selv! Og får man rester så kan man lage suppe!

Åh, takk! Jeg har helt dilla på søtpotet og det har jeg hatt i minst et år nå. Pleier å lage søtpotetstaver i ovnen til kvelds eller lignende, men er alltid på jakt etter nye tips.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 19:42   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Tror jeg blandet appelsinsaft, litt sitronsaft og litt appelsinskall i mosen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 19:42   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Høres digg ut. Skal prøve til uka.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 20:28   #65
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hyacinth, denne var veldig veldig god!!

Så bra! Likte gjestene den også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 20:29   #66
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Polyanna, søtpotetmos med kokosmelk er godt!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 11:23   #67
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Alle likte stappa veldig godt. Ristet pepper var nydelig, hadde ekstra ved siden av, og jeg tror sitron og rosmarin ga en ny friskhet. Men jeg kommer til å redusere smørmengden enda mer neste gang, det er rett og slett veldig mye mer smør enn nødvendig for smaken i den oppskriften.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 09:52   #68
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Drar fram denne i dag, jeg. Jeg hadde en mistanke om at den perfekte oppskriften lå her, lagt ut av meg, og det gjorde den. Selv om jeg hadde glemt ut hva det dreide seg om...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:04   #69
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Enig, den var veldig god (selv om oppskriften inneholder altfor mye smør!)
Kommer til å bruke den igjen, men vi har allerede fått servert pinnekjøtt de to siste helgene så jeg tror vi venter til en av dagene i romjula.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:10   #70
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Jeg liker ikke når kålrotsmaken blir utvannet, så jeg pleier å dampe kålroten i dampovn sammen med pinnekjøttet. Som regel bruker jeg bare salt, pepper og smør i mosen.

Forresten har jeg lest flere steder at kombinasjonen kålrot og appelsin skal være noe helt spesielt. Det må testes en gang. (Ikke nødvendigvis i kålrotstappe).

  Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:12   #71
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Eg lagar med kålrot, kanskje ei gulrot og smør.

Men det går ENORME mengder stappe! Eg er like forundra kvar jul. Som regel må du bruke meir kålrabi enn du trur du treng

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:15   #72
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men det går ENORME mengder stappe! Eg er like forundra kvar jul.

Samme her, i grunnen.

  Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:20   #73
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Det brente pepperet i oppskriften Hyacinth linket til er veldig godt!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:36   #74
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Sjekket den oppskriften nå. Der var det sitron, det er jo nesten appelsin som jeg har lest om flere steder. Tror jeg må prøve den varianten!

  Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:37   #75
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Fekk også lyst til å prøve sitron-oppskrifta. Men sidan mine svært tradisjonelle foreldre kjem til jul, bør eg nok lage to ulike stapper - slik at min gamle far får maten sånn som han vil ha den (han syns løk er rart og pasta er fremmed).

Rosmarin høyrdes meir rart ut syns eg faktisk.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:39   #76
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Den smaker ikke verken sitron eller rosmarin, og jeg kan ikke skjønne at den kan oppfattes som noe annet enn en tradisjonell men ekstra god kålrabistappe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:41   #77
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Jeg tenker at tradisjonstukling kan være litt skummelt, slik at sitronoppskriften må prøvekjøres på en annen dag enn julaften (f.eks. til helgen ).


Sist redigert av konsulenten : 02-12-13 kl 10:50.
  Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:44   #78
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Oj, her må jeg prøve både oppskriften til Hyacinth og HV. Men dere - har dere testet smaksforskjellen på økologisk og konvensjonelt dyrket kålrot? Er det en grønnsak det virkelig merkes på, så er det på kålrot (og gulrot).

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:56   #79
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Den smaker ikke verken sitron eller rosmarin, og jeg kan ikke skjønne at den kan oppfattes som noe annet enn en tradisjonell men ekstra god kålrabistappe.

Du kjenner ikkje min far Han er svært tradisjonell og skal ha all mat slik den alltid har vore. Han likar kun mat der ein har lagt vekt på å halde det så smaklaust som mulig (ingen løk, ingen pepper, ingen krydder). Det blir ekstra ille om det tradisjonelle måltidet får hint av ein anna smak enn det han har hatt i over 80 år For han er oregano "sterkt". Han syns maten og måltidet blir ødelagt.

Men eg kjem til å prøve denne oppskrifta, og lagar eigen batch til han.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:57   #80
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kålrabistappehjelp

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Men dere - har dere testet smaksforskjellen på økologisk og konvensjonelt dyrket kålrot? Er det en grønnsak det virkelig merkes på, så er det på kålrot (og gulrot).

Aldri prøvd - det vil eg gjerne teste ut

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no