Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 23:24   #81
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Eg synest det er interessant at all refleksjon rundt kor vidt Oslo er verdens navle vert betegna som "sutring".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:28   #82
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest det er interessant at all refleksjon rundt kor vidt Oslo er verdens navle vert betegna som "sutring".

Det er vel ikke det vi sier?

Nå er nå en gang Oslo hovedstaden i norge, og det var her det meste av feks Max Manus sine "guttestreker" skjedde. Hadde det vært i Tromsø så hadde det kanskje ikke denne debatten kommet opp?

Jeg skjønner egentlig ikke denne debatten. Det at ikke alle krigshelter har fått film til nå, betyr ikke at det aldri skjer. Syntes det er snodig å utrykke en slags "misunnelse" for det jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:28   #83
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest det er interessant at all refleksjon rundt kor vidt Oslo er verdens navle vert betegna som "sutring".

Men blir det det, da?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:31   #84
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men blir det det, da?

Eg synest faktisk at det i stor grad blir det, ja. Ikkje nødvendigvis i denne samanhengen, men "sutring" er liksom ordet som får resten av landet til å halde kjeft om det skeive mediebildet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:40   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg tror jeg skjønner at koloniene egentlig vil bryte ut av Norge AS og beholde ressursene sine for seg selv. Ingen skal dele med de andre, og Oslo kan ha det så godt, for de bidrar ingenting.
Hm, jeg får ikke helt til å diskutere mer her, for det kommer så altfor mye, så det er vanskelig å ta tak i alt. Skal vi diskutere Oslofolks holdninger til resten av landet generelt, hvordan Norge er inndelt og urettferdig fordeling av inntjening og verdiskapning, hvordan filmmiljøet og statstøtte til filmer blir fordelt, om Max Manus og gjengen kun drev med guttestreker, om krigen egentlig i det hele tatt var innom Østlandet, om Møre skal få beholde fisken sin selv og heller bli en egen republikk, om Dronning Sonjas overklasseuttalelser skal gjelde for alle Oslofolk, om universitetet i Oslo fortjener å jobbe for høyere status, om det er finere attraksjoner andre steder enn Oslo, om turister blir tvunget innom hovedstaden, om Oslo har fjord og kyst, om regionene burde bli mer selvstendige, burde finnmarkinger få betalt for å bo der, om noen andre enn nordlendinger og vestlendinger følte krigen på kroppen, går det an å lage actionfilm om kun noen få helter fra krigen uten at man skal lage tredve filmer til og ha hundre avisartikler om andre deler av krigen også, om noen egentlig er såret i denne debatten og om jeg egentlig bedriver hersketeknikk eller ikke. Eller om jeg er historieløs.
Uff, nei, det er måter å formulere seg på som gir en god debatt, og det har det ikke blitt her. Hadde Fargo fokusert mer på ren sak, istedenfor å dra inn veldig mye usaklig, så hadde nok ikke jeg diskutert slik jeg har gjort heller. At østlendinger kan bli like støtt og tråkka på tærne som andre, er vel ikke så rart. Nordlendinger blir også sure for en del typiske påstander, vil jeg påstå. Men siste innlegget til Polyanna sa det på en litt annen måte, og da kan jeg si meg en smule enig. Selv om jeg fortsatt ikke er så enig i at Oslofolk er så ignorante og navlebeskuende som mange tror. Og jeg synes ikke det er så rart at en del blir styrt fra og ligger rundt en hovedstad.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:49   #86
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tror jeg skjønner at koloniene egentlig vil bryte ut av Norge AS og beholde ressursene sine for seg selv.

Ja, det er nøyaktig det som er hovudessensen ja.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:58   #87
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ja, det er nøyaktig det som er hovudessensen ja.

Jeg er sååå smart!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:03   #88
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er sååå smart!

Jepp
Nei, for å vere litt seriøs så synest eg eigentleg det er på tide at det faktisk må vere lov å komme med kritikk mot Oslo-fokuset utan å bli skulda for å sutre. Det er jo sånn at Norge = Oslo på mange vis, og det bør vere lov å reflektere litt rundt det. Det er jo ikkje Oslo-folket som vert kritiserte, det er jo faktisk media som legg opp til denne problematikken.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:04   #89
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jepp
Nei, for å vere litt seriøs så synest eg eigentleg det er på tide at det faktisk må vere lov å komme med kritikk mot Oslo-fokuset utan å bli skulda for å sutre. Det er jo sånn at Norge = Oslo på mange vis, og det bør vere lov å reflektere litt rundt det. Det er jo ikkje Oslo-folket som vert kritiserte, det er jo faktisk media som legg opp til denne problematikken.

Ja, gjerne kritikk mot Oslofokuset, men sleivkommentarene til Fargo sendte ikke akkurat fokuset på en saklig debatt rundt dette. Da blir det gjerne til at flere sleiver tilbake.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:07   #90
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jepp
Nei, for å vere litt seriøs så synest eg eigentleg det er på tide at det faktisk må vere lov å komme med kritikk mot Oslo-fokuset utan å bli skulda for å sutre. Det er jo sånn at Norge = Oslo på mange vis, og det bør vere lov å reflektere litt rundt det. Det er jo ikkje Oslo-folket som vert kritiserte, det er jo faktisk media som legg opp til denne problematikken.

Selvsagt skal det gå an å komme med kritikk mot et oslofokus, men det er noe med måten man gjør det på. Fargo gjorde det ikke på en særlig konstruktiv måte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:08   #91
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, gjerne kritikk mot Oslofokuset, men sleivkommentarene til Fargo sendte ikke akkurat fokuset på en saklig debatt rundt dette. Da blir det gjerne til at flere sleiver tilbake.

Tenk hadde alle berre vore like diplomatiske og audmjuke som meg

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:16   #92
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Men egentlig er jeg veldig glad i Fargo (ikke sånn da, FOF).
Jeg tror egentlig han er Hans Kristian Amundsen fra Nordlys i forkledning.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:17   #93
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.176
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Det er en krevende øvelse å påpeke forfordeling uten å sutre. Eller å bli oppfattet som å sutre, rettere sagt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:20   #94
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er en krevende øvelse å påpeke forfordeling uten å sutre. Eller å bli oppfattet som å sutre, rettere sagt.

Jepp. Det blir litt som å skulle forklare at ein ikkje er ei hysterisk kjærring utan å bli ei hysterisk kjærring.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:24   #95
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.176
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jupp.

Jeg er ikke sur. Nei, jeg er IKKE sur! Nei, jeg er for faen i helvete IKKE SUR!!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:26   #96
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Nettopp sånn ja

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:40   #97
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jupp.

Jeg er ikke sur. Nei, jeg er IKKE sur! Nei, jeg er for faen i helvete IKKE SUR!!!


  Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 01:53   #98
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Fargo viser at h*n er kunnskapsrik om dette temaet. Jeg skjønner at man kan bli provosert av den veldig direkte skrivemåten til Fargo. Samtidig tenker jeg at jeg vil velge å overse det og heller fokusere på hva Fargo egentlig sier.

Jeg skjønner Fargos tankegang, men syns det viktigste er at filmer fra denne tiden blir laget.

Jeg syns det er flott at Max Manusfilmen er laget. I dag gikk min sønn med sin far og så filmen. Her fikk min sønn et innblikk i krigen og hva som foregikk. Kanskje tenner dette til ytterligere lesing om historien til vårt land.

Min far var 8 år da krigen brøt ut. Han bodde i Bodø by og lå i fjellet sammen med Bodøs befolkning og så at Bodø by ble bombet 27. mai. 1940. Min farmor hadde tatt med seg sin sykkel og bak på den hadde hun symaskinen. Det var det kjæreste hun eide. Min far har en del traumatiske opplevelser fra krigsårene. Over Saltfjellet ble jernbane og vei bygget av serbere, kroatere og bosniere. Det antas at over 1100 fanger døde mens de bygde "Blodveien" mellom Mo og Fauske.

Det er masse spennende historie å fortelle i hele vårt land. Snart er de borte de som kunne fortelle disse historiene. Rart at det ikke har blitt laget flere filmer om dette. Rjukan har det vært laget film om, og det er jo utenom Oslo da.

Mange "helter" skjulte mennesker som tyskerne ville ha tak i. Vi har vel alle hørt om en eller annen i slekta som fulgte flyktninger over til Sverige.

Uansett så er det viktigste at det blir laget filmer om dette så det ikke blir glemt.

Beklager rotete innlegg..


Sist redigert av Jessica : 28-12-08 kl 16:42.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 11:06   #99
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Siden andre enn meg har bragt debatten inn på et bedre spor, så vil jeg gjerne følge opp. Jeg synes den har tatt flere vendinger, som jeg mer enn gjerne hadde ønsket å ta opp.

Jeg tar historiesporet. De som har sjekket hos de største forlagene har sett at det er kommet nesten 40 nye bøker om krigen i år. Det betyr vel at det korrekte tallet er rundt 70, hørte jeg en kar si på radioen i går.

Det nye trendbildet er at nå begynner man å se inn under motstandsfolkene, som har dominert siden 1945. Det er vel flere grunner til det, men en av dem er at vi som nasjon faktisk er i ferd med å få Max Manus og hans like litt på avstand. En annen grunn som nevnes er at utenlandske arkiver er begynt å åpnes. Dermed sies det at historikerne har fått et vell av nye kilder.

Og dermed kommer man til kvinners innsats under krigen, som vel må sies å ha vært neglisjert fullstendig. Det eneste jeg har lest om er Hanna Kvanmo som var sykesøster på gal side og tyskertøsene som vel også var det. Og så har vi hørt om skamklipping.

Jeg for min del gleder meg til historien om kvinners innsats kommer, og det er med glede jeg har registrert at bøkene faktisk er på tur. Forfatteren av den første som ligger i kjømda, mener de var krigens virkelige helter.

Jeg gleder meg også til historien om det norske økonomiske livet under krigen kommer på et ordentlig vis. Da må vi til Moskva, Stasi-arkivene og andre steder utenlands for å finne primærkildene. For de norske arkivene er for en stor del brent.

"En svinepels ble dømt", var dagligdags fra 1946 og utover i landets aviser. Det var imildertid bare noen ganske få som virkelig ble dømt, som tjente stort på krigen.

Svært mange av landets gamle og mektige familier profitterte på krigen. Historien om dem var nødt for å komme, og nå er den på tur. Jeg lurer på, hva vil det bety for dem, nå så lenge etterpå? For de lever jo i beste velgående, med kapital som for en stor del ble bygd opp under krigen. For ingen av oss er jo så dumme at vi tror at tyskerne tok det de skulle ha. De kjøpte, og betalte faktisk rikelig også!

Så hva da, med en film med kapital fra Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø, med skuespillere fra rundt om i landet, som tar for seg hovedstadens krigsprofitører - den delen av dem som slapp unna i landssvikeroppgjøret. Det tror jeg kan bli sterke saker for nasjonen å svelge. Kanskje er ikke filmen nødvendig heller.

Så ønsker jeg på tampen å presisere. Når jeg skriver Oslo, i denne trådens sammenheng, eller hovedstaden, så betyr det ikke at alle mennesker i Oslo handler slik eller slik. Det jeg mener er at den kollektive bevissthet, institusjonene, gjør det. Og mange rundt om i landet må innrette seg etter det. Kraften til å endre, den finnes hos innbyggerne. Men, da må de være klar over ståa. Og det tror jeg ikke alltid de har vært.

Finnmarksopprøret for noen ganske få år siden viste hva slags kraft som ligger langsmed kysten. Halvraringene i det som først hette "Hålogalandspartiet" (nå Regionpartiet?) er forlengelsen. Dette er bare utslag av en kraft som ligger latent, om noen spør meg. Om ikke annet så viser kommentarene fra avisene langs kysten det.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 12:05   #100
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Litt på siden, men Sveriges rolle under andre verdenskrig har vist seg å være ganske så Hitlervennlig. En onkel av meg i Sverige fortalte en del ting som sier noe om hvordan Sverige jobbet undercover. De slapp blant annet tyske tropper gjennom landet..
Sverige gjorde en del ting de ikke er stolt av i dag, men det har kommet fram nå.

En del flykninger som kom fra norskegrensa ble angitt av svensker, men heldigvis var det mange svenske som tok vare på flyktningene som kom.

Min far har fortalt meg om "svenskepakkene" som de fikk med mat og annet de trengte.

Etter krigen var det svenskehusene som kom og som gjorde at Bodø og Narvik f.eks. kunne gjenreises.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no