Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hva er best: Canon eller Nikon

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-10, 23:08   #21
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Jeg foretrekker Nikon.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 23:07   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

For de fleste blir det i praksis liten forskjell. Personlig foretrekker jeg Nikon.
Vi har et ganske stort utvalg av speilreflekskameraer i bedriften og i litt forskjellige segmenter. Nikon-kameraene virker mer robuste i konstruksjonen...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 00:46   #23
Abeline
Aktiv
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 102
Abeline har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Jeg har nikon og er fornøyd med det. Et moment du kan ta med i betraktningen er tilgangen på objektiver. Det kan virke som om det er lettere å få tak i brukte objektiver til canon.

Abeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 09:15   #24
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Nå har vi 3 digitale speilreflekskameraer som alle er relativt store, alt sammen canon, og jeg kunne ikke tenke meg å bytte dem ut. (Ok, jeg ønsker meg et 1D Mark IV, men utover det liksom.)
De ulike segmentene har ulike vinnere med tanke på mengde støy, håndtering av hvitbalanse osv. Men til syvende og sist er det nok en smaksak. OG hva du setter på av objektiv er alfa og omega for bildekvaliteten. For motivet er det øyet som ser og hjernen som komponerer

__________________
2002, 2002, 2005
Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 12:56   #25
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Jeg har vært litt delt. Har canon selv, men syntes før at en venninne med nikonkamera fikk mye finere farger på sine bilder enn jeg fikk.

En dag prøvelånte jeg kameraet hennes, og fant ut at jeg liker canon best allikevel.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 13:09   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Dere som nevner farger som et element - dere vet at dere bestemmer fargene selv? Selv hvis dere fotograferer i jpg så er det kamerabrukeren som bestemmer hvordan jpg-bildet skal lages - dvs. skarphetsgrad, kontrast, fargemetning og fargetoner. Det er ikke en Nikon-/Canon-greie, altså.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 10:56   #27
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Har Nikon og veldig fornøyd med det.
Ikke prøvd Canon.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 14:25   #28
xfx
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 7
xfx har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Har Canon selv, men tror egentlig alle speilreflekser fra de store produsentene er bra. Det lages ikke egentlig dårlige speilreflekser.

xfx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 15:12   #29
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Det jeg liker veldig bra med Nikon er programvaren som er i kamera, ift. å fikse innstillinger og sånt, det er veldig brukervennlig, synes jeg og har alltid store problemer når jeg låner andres Canon-kameraer.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 01:09   #30
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det jeg liker veldig bra med Nikon er programvaren som er i kamera, ift. å fikse innstillinger og sånt, det er veldig brukervennlig, synes jeg og har alltid store problemer når jeg låner andres Canon-kameraer.

*noterer*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 10:32   #31
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det jeg liker veldig bra med Nikon er programvaren som er i kamera, ift. å fikse innstillinger og sånt, det er veldig brukervennlig, synes jeg og har alltid store problemer når jeg låner andres Canon-kameraer.

Og motsatt? Jeg har Canon, og synes Nikon er plundrete.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 10:36   #32
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Jeg har Canon og liker det best, men det er vel fordi jeg har lært meg det kameraet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 17:17   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det jeg liker veldig bra med Nikon er programvaren som er i kamera, ift. å fikse innstillinger og sånt, det er veldig brukervennlig, synes jeg og har alltid store problemer når jeg låner andres Canon-kameraer.

Tror det handler hovedsakelig om hva man har mest erfaring med - da blir det gjerne slik.

Videre spiller det en rolle hvilkeg segment kameraet er i - mer funksjonalitet kan bety at det er mer som skal gis innstillingsmuligheter og hvordan det stilles inn begrenses i sin enkelhet/oversiktlighet.

Brukervennlighetsmessig kan nyere kameraer være både bedre og dårligere enn litt eldre i samme segment. Samme segment har blitt mer avansert i dag kontra for f.eks. 3 år siden.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:04   #34
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Mannen min fikk velge kamera til oss, og endte opp med Nikon. Det var litt større, litt tyngre, og med færre plastdeler enn Canonkameraet. Jeg synes egentlig det er litt stort, og at det ikke ligger helt godt i handa, og snuser på Canonkamera til meg selv.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:06   #35
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Mannen min fikk velge kamera til oss, og endte opp med Nikon. Det var litt større, litt tyngre, og med færre plastdeler enn Canonkameraet. Jeg synes egentlig det er litt stort, og at det ikke ligger helt godt i handa, og snuser på Canonkamera til meg selv.

Du kan jo sjekke flere modeller. Fordelen med at evt. begge har Nikon er jo at man kan ha ekstraoptikk etc. som kan benyttes til begge kameraene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:20   #36
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Hvilken Nikon-modell da, Kaija? Proff-/semiproff-/amatør-med-mye-penger-seriene lages i magnesiumlegeringer i motsetning til amatør-seriene som er i plast. Amatør-seriene er gjerne også mindre i størrelse enn førstnevnte.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:47   #37
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvilken Nikon-modell da, Kaija? Proff-/semiproff-/amatør-med-mye-penger-seriene lages i magnesiumlegeringer i motsetning til amatør-seriene som er i plast. Amatør-seriene er gjerne også mindre i størrelse enn førstnevnte.

Dette var en Nikon D90. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har snøring. Det var derfor jeg overlot til mannen å velge også. Angrer litt på det nå, siden jeg ikke blir helt komfortabel med kameraet. Men han er fornøyd da.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:52   #38
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best: Canon eller Nikon

Hvis dere først har Nikon i hus ville jeg ha sett på andre modeller som ligger bedre i hånden, for da kan man jo bytte på objektiver etter behov. Jeg ville i alle fall ikke ha gått for et annet merke.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no