Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 10:04   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har forresten ny tittel.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:04   #42
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...og en ting til; må håndklær/kluter vaskes på 90 grader?

Før gjorde jeg altid det, for jeg er vant til det hjemmefra.

Men så hørte jeg at 60 grader tar knekken på bakterier, og etter det har jeg holdt meg til 60 pga tid og slitasje.

Det stemmer, det er helt unødvendig å koke kluter hver uke, og av miljøhensyn bør man absolutt la være. Vi gjør det kun når noen har spydd.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:05   #43
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Der skal ikke forekomme missfargede klær i mitt hjem!

Ingen rosa klær, med andre ord? (Hehe, rosa passet jo med den betydningen du sikkert tenkte på også)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:12   #44
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg kom fram til 11 kategorier Hvorav 4 er til ullvask.

Sorterer i:
-mørk ull 40 grader
-lys ull 40 grader
-mørk ull 30 grader evt håndvask
-lys ull 30 grader evt håndvask
-dongeribukser samt mannens slitte arbeidsskjorter
-lys 40 grader
-mørk 40 grader
-rød 40 grader
-lys 60 grader
-mørk 60 grader
-bleier 90 grader

Hvite plagg blir som regel vasket samme med lyseblå, lyserosa og beige hvis det ikke er så mye at jeg har til en egen vask. Har ennå til gode å oppleve at det hvite er blitt grått, med mindre mannen har klart å lure det med i en mørk vask da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:16   #45
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja her sorteres det. Kom til 8 forskjellige sorteringer.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:18   #46
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, ikke sant?!

Jeg er for feig - og mannen også.
Jeg burde sikkert si det til henne snart.

Du får ta ketchup i ett par truser og legge dem helt synlig framme. Tror hun slutter å ta seg til rette etter det!

Jeg har ingenting imot familien hjelper meg med rydde og vaske huset. Men en plass går grensen og det er skittentøyet vårt.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:19   #47
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg trodde jeg var litt vaskenazi, men etter å ha lest denne tråden innser jeg at jeg heller er en vaskesjuske.
Vi har to skittentøysdunker på badet, en for 60 grader og en for "annet".
60-gradersen stapper jeg ukritisk inn i maskina, mens 40-gradersunkne sorteres etter følgende kriterier: 1) Lyst tøy, 2) mørkt tøy, 3) ull.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now

Sist redigert av LaLuna : 01-02-08 kl 11:30.
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:20   #48
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt, lyst farget, grønt , svart og lys og mørk ull, tror jeg (en sjelden gang). Vi har én skittentøydunk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:23   #49
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg er i en kategori for meg selv tror jeg. Jeg sorterer det hvite i to eller tre også, i tillegg til alle de andre haugene, for å sikre at det kritthvite forblir hvitt så lenge som mulig. Jeg er veldig sær.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:23   #50
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg trodde jeg var litt vaskenazi, metter å ha lest denne tråden innser jeg at jeg heller er en vaskesjuske.
Vi har to skittentøysdunker på badet, en for 60 grader og en for "annet".
60-gradersen stapper jeg ukritisk inn i maskina, mens 40-gradersunkne sorteres etter følgende kriterier: 1) Lyst tøy, 2) mørkt tøy, 3) ull.

Vi vaskesjusker må holde sammen! Vi har en dunk, men jeg har samme sorteringskriterer som deg. Funker helt strålende!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:24   #51
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ingen rosa klær, med andre ord? (Hehe, rosa passet jo med den betydningen du sikkert tenkte på også)


Selvsagt var det miss i betydning hvite klær vasket sammen med rød sokk = rosa. Skrivefeil er ikke min greie, slett ikke. Så det så.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:25   #52
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Tøyvasknazi

Har 7 kurver, 40 lys, 40 mørk, 60 lys, 60 mørk, håndklær, sengetøy og ull. Det lille som er av finvask legges i ullvaskkurven, men vaskes selvsagt på finvask, ikke ull...

Er såpass nazi at hvis jeg både har lyst og mørkt tøy på snora er jeg nøye med å ikke blande dem der, slik at ingen ingen tro at jeg har vaska det sammen Jada, tvangstanker:tilstår:

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:43   #53
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hva gjør vaskenazier med stripete tøy?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:44   #54
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Er såpass nazi at hvis jeg både har lyst og mørkt tøy på snora er jeg nøye med å ikke blande dem der, slik at ingen ingen tro at jeg har vaska det sammen Jada, tvangstanker:tilstår:

Jeg er litt sånn selv. Jeg liker helst at hver farge ligger for seg selv i kurven med rent tøy også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:44   #55
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hva gjør vaskenazier med stripete tøy?

Det kommer an på kvalitet, materiale og farger. Jeg tenker litt praktisk når jeg kjøper tøyet også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:47   #56
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Nå skal jeg snart finne på noe annet, men jeg bare lurer på en ting til. Er denne vaskenazismen arvelig? Altså, sorterte mødrene (eller fedrene i særdeles likestilte hjem) deres også i ni kategorier?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:49   #57
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Nå skal jeg snart finne på noe annet, men jeg bare lurer på en ting til. Er denne vaskenazismen arvelig? Altså, sorterte mødrene (eller fedrene i særdeles likestilte hjem) deres også i ni kategorier?

Ting kan i alle fall tyde på at vaskesjuskeri er arvelig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:50   #58
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Min mamma er nesten like mye vaskenazi som meg.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:51   #59
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer forresten før jeg vasker, alt skittentøyet går i samme dunk og sorteres etterpå. Har ingen som helst tro på at alle her i huset tar ansvar for å sortere etter farge, stoff og temperatur.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:54   #60
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Nå skal jeg snart finne på noe annet, men jeg bare lurer på en ting til. Er denne vaskenazismen arvelig? Altså, sorterte mødrene (eller fedrene i særdeles likestilte hjem) deres også i ni kategorier?

Det kommer litt an på definisjonen. Min mor mener fremdeles at fine materialer må håndvaskes, men det tror jeg henger sammen med at hun ikke følger med i tiden og forventer effektivitet.

Når jeg tenker meg om, så er hun ei sjuske. Hun sorterer alt i én dunk og er ikke så nøye med sortering som meg. Når hun har håndvasket klær hos meg (jada, hun har fått beskjed om å la være) så er det vann utover gulvet og veggene, og vasken er randete. Urk. Hun ler av systemet jeg har på kjøkkenet, med en forvaskekost og en finvaskekost. Jeg har ett håndkle til hender, og ett til oppvask.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no