Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 08:46   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorterer du klesvasken?

Inspirert av et besøk hos noen venner - sorterer du klesvasken?
De hadde en ren dunk med klesvask stående i stuen, og der var det en salig blanding av lyst og mørkt tøy. Det "hvite" hadde en lett grårosa tone. Jeg er supernazi på sortering og har klart å beholde det hvite hvitt.

Så - er du nøye på sortering av klær?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:50   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg kan jo bekjenne at jeg selv sorterer tøyet i minst fem kategorier. Sekstigradersvasken blir skilt i minst tre, førti i minst to. Og så har jeg to ulike ullvasker også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:54   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Er nok en sorteringsnazi jeg også. Kan ikke fordra misfarget tøy og grå-roså-lyseblå¨hvite plagg.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:55   #4
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Selvfølgelig blir klesvasken sortert. Og sortert igjen.

Jeg vasker ikke olabukser sammen med dressbukser. Hettegensre sammen med skjorter/bluser, selv om de er i samme farge. Etc, etc....

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 08:57   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt er bannlyst hos oss (ingen har hvitt undertøy eller annet hvitt tøy), så vi har kun 3 kategorier: Ull, kulørt 40 grader og kulørt 60 grader.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:00   #6
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har fem forskjellige sorteringsdunker på vaskerommet - to 60 grader, to 40 grader (farget/hvitt) og en til ull. Også sorterer vi litt videre utfra det igjen mtp ting som ikke bør vaskes sammen. veldig deilig å slippe den store sorteringsjobben når man skal sette på en vask!

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:01   #7
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Etter å ha lest et par tråder her inne har jeg blitt en massiv klessorterer, hvilket har resultert i enormt med ekstraarbeid, for ikke å snakke om alle maskinene jeg må sette på...! Takk skal dere faen meg ha!

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:04   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg kommer på minst 7 kategorier, deler i farger og etter temp., ullvask osv. (og bare innenfor ullen må jeg også sortere i farger).
Jeg er veldig nøye på klærne.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:08   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer 40-gradersvasken i lyst og farga. Vi (les: jeg) har såpass lite klær at hvis jeg skulle sortert mer hadde jeg stadig vært nødt til å kjøre maskiner med bare ett eller to plagg. Det er uaktuelt. 60-gradersvasken sorterer jeg lite fordi så og si alt er lyst.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:10   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg kom på fem kategorier:
Det det går mest i er håndklær/sengetøy/kluter på 60 grader (det meste av 60 graderstøyet vårt er fargeekte, så det er sjelden nødvendig å sortere på farge), kulørt 40 grader, lyst tøy 40 grader, og ulltøy håndvask. Så hender det at vi har 30-40 grader finvask - enten kulørt eller fint. Hvis ikke ulla tåler 40 graders lettstelt-vask, vasker jeg det for hånd, så ullprogrammet er sjelden bruk.

Men - vi har bare to sorteringsdunker - en til 60 grader og en til 40 grader. Det som skal håndvaskes, tar jeg som regel fortløpende.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:13   #11
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Det som er mest irriterende når vi først er inne på temaet er at det her i huset har dukket opp en ny kategori den siste tiden: RØD 60 gradersvask!

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"

Sist redigert av Siri : 01-02-08 kl 09:49.
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:15   #12
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg skrev minst fire, men i realiteten er det fem, ettersom sengetøy alltid vaskes for seg. Men vi har ikke egne skittentøykurver for det, det går som regel rett i maskinen uten mellomstasjon.

Jeg vasker nesten aldri for hånd, og tar stort sett sjansen på å kjøre det som er merket med håndvask på de mest skånsomme programmene.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:16   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg er ikke supernazi (a la vasker beige og lyseblått hver for seg), men sorterer selvfølgelig klesvasken etter farge og temperatur.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:17   #14
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg krysset optimistisk av på tre kategorier, før jeg begynte å telle og kom til minst sju.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:22   #15
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer alfabetisk.


Ok, vi har minst 5 kategorier, hvit og kulørt for 40 og 60, også minst 2 ull-kategorier. Men vi sorterer mest når det går i maskinen, ikke når det ligger i skittentøyet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:24   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg sorterer alfabetisk.



Vi sorterer etter farge og temperatur. Noen mer enn andre, derfor prøver jeg å ta mesteparten av klesvasken selv.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:27   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt, rødt, lyst farget, mørkt farget, ull, silke, annen finvask, 60 grader, kokvask. Intet mindre enn ni kategorier. Hvem skulle trodd det om meg? Vi sorterer i en IKEA-seksjon med seks plastdunker i (all finvask er sammen og 60 grader bor i en pose på badet). Veldig rasjonelt og tidsbesparende, faktisk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:28   #18
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vaskenazi

1) Kokvask lyst
2) Kokvask kulørt (dvs noe sengetøy og badehåndklær)
3) Hvitt/lyst 60
4) Hvitt/lyst 40
5) Svart 60
6) Svart 40
7) Kulørt 40
8) Kulørt 60
9) Lys ull
10) Kulørt ull

Er det mye kulørt tøy sorterer jeg i rød-vask og blå/grønn-vask.
De eneste maskinene jeg setter på som ikke er fulle er ullvaskene.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:29   #19
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er ikke supernazi (a la vasker beige og lyseblått hver for seg), men sorterer selvfølgelig klesvasken etter farge og temperatur.


Jeg har fire skittentøyskurver;
1 for fars arbeidstøy,
1 for 60(90) grader
1 for 4o grader mørkt
1 for 40 grader lyst/ulltøy/finvask

Sorterer derfra videre inn i vaskemaskinen.
Beige og blått går i samme vask på 60/90 grader.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:30   #20
Hermine
From Gokk With Love
 
Hermine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Innlegg: 658
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har bare en dunk, men sorterer etter farge og temperatur.
Tror jeg kommer oppi 5-6 forskjellige sorteringer når jeg tenker meg om.

__________________
-95 -97 -02
Hermine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no