Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 21:33   #181
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

1. Er tøyet flekkete vrenger jeg ikke før jeg skal putte i maskinen, jeg husker jo ikke hvilke plagg som har flekker om alt er vrengt i skittentøyet.
2. Jeg har ikke plass til ørti ulike dunker, og det er alltid noen plagg som ikke skal i trommel. Jeg orker ikke lage to ulike vasker bare fordi at han ikke har lært seg hvilke plagg dette er.
3. Alle vasker er potensielt kompliserte grunnet vrenging og flekkbehandling

Jeg gjør det mye lettere selv. Kunne jeg bare fått ham til å legge sine egne plagg i riktig dunk, så hadde alt vært såre vel.

Jeg ser at jeg nok er like sjuskete som mannen din. Eller nesten. For jeg gjøre det i hvert fall enklere. :blind for flekker:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 21:48   #182
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

  • Hvitt
  • Kulørt 40 grader
  • Kulørt 60 grader
  • Håndklær og sengetøy (60-90 grader)
  • Ull

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 21:54   #183
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Skal vi se....

-håndklær og sengetøy 60 grader
-40 grader ekstra skittent (mørkt)
-40 grader ekstra skittent (lyst)
-hurtigvask 35 grader for klær som ikke er så skitne
-strømpevask
-ull
-finvask
-en og annen vinterdress, etc etc..

det blir jo en del sortering, noe av det vaskes jo sjeldnere, f.eks. finvask og ull.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 21:52   #184
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at jeg nok er like sjuskete som mannen din. Eller nesten. For jeg gjøre det i hvert fall enklere. :blind for flekker:

Ja, der kan du se.

Men jeg vet jeg er pertentlig, altså.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 13:03   #185
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

*Ull
*hvitt 60 grader
*kullørt 60 grader
*lysefarger 40 grader
*kullørt 40 grader
*håndvask

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:36   #186
Ditlovna
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Østfold
Innlegg: 53
Ditlovna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

3 sorteringernpå 60 grader:
Lyse plagg
Mørke plagg
Røde plagg

4 sorteringer på 40 grader:
Lyse plagg
Mørke plagg
Røde plagg
Ull som kan maskinvaskes.

I tillegg plagg som må håndvaskes. Hjelp, dette ble mange sorteringer. Visste nesten ikke at jeg sorterte så mye. Bakdelen med å sortere, er jo at det kan ta litt tid før ting blir vasket. Samtidig er det ikke morsomt med misfarget tøy.

Ditlovna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:44   #187
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja det gjør jeg. Jeg er også supernazi på sorteringen. Sorterer i 5 eller flere kategorier.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 23:22   #188
Pludde
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 37
Pludde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har 4 kurver til klesvasken:
-kokvask
-farget
-hvitt/lyst
-ull og finvask (som sorteres fra hverandre ved vasking)

Pludde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 23:29   #189
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hm.
60 grader, håndduker og sengeklær
40 grader, alle klær som ikke må spesialbehandles
40 grader ullvask/finvask
30 grader til alpakka og silke, ullvask
...Og en maskin med juleduker i Mai omtrent. De farger aV MASSE

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 23:36   #190
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Her har vi hvit kokvask, kulørt 60 grader, kulørt 40 grader og ull.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 08:45   #191
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg er klesvaskenazi! :innrømmer:
Sorterer i 9-10 hauger, alt etter hvor stor skittentøyhaugen er. Ligger jeg lagt etter kan jeg sortere f.eks grønn og brun fra hverandre, har jeg lite av hver vaskes det sammen.
Så langt det går prøver jeg å vaske fulle maskiner.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hun ler av systemet jeg har på kjøkkenet, med en forvaskekost og en finvaskekost.

Jeg er ikke alene! Jeg har også to oppvaskkoster, og min mor enten ler eller sukker oppgitt.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 08:57   #192
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi sorterer klesvask i mange kategorier. Ihvertfall 9 kategorier tror jeg (det er ofte mannen som tar seg av klesvasken her i huset).

I tillegg har jeg to oppvaskbørster. Det syns mannen er rart.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 09:06   #193
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Heftig diskusjon om klesvask.
Sorterer i tre hovedkategorier, også har jeg flere underkategorier, men de regnet jeg ikke med siden de sorteres når maskinen settes på. Men totalt blir det vel en 6-7 forskjellige tenker jeg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:12   #194
Lillepia
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 19
Lillepia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg stemte 5 eller flere. Her sorteres det i ull, to 40 grader, to 60 grader og av og til 95 grader.

__________________
Jente 06
Lillepia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 18:29   #195
Ditlovna
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Østfold
Innlegg: 53
Ditlovna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Det er godt og høre at det er flere som sorterer i mange kategorier.Da er jeg jo ikke helt alene.

Ditlovna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:21   #196
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Finvaskekost, Safran. Du er sprø!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:34   #197
Oschi
Nykommer
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Innlegg: 138
Oschi er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Dette tør jeg egentlig ikke tenke på, for det er sjelden maskinen går full..

Mest vanlig er:

Hvitt sengetøy 60 kokevask
Håndkler hvite 60 lettstelt
Håndkler turkise 60 lettstelt
Kluter og kjøkkenhåndkler 60 eller mer kokevask
Undertøy, hvite klær som tåler det: 60 lettstelt
Skjorter 40 strykelett (lite tøymykner)
Yttertøy 40 fin (ikke tøymykner)
Jeans 40 lettstelt
Mørke sokker og klær som tåler det 60 lettstelt
Mørke klær 40 fin
Mørke klær 40 lettstelt (pologensere o.l.)
Rød 40 fin
Silke kald
Lys ull 40 ullvask
Mørk ull 40 ullvask
Lys ull kald ullvask
Mørk ull kald ullvask

+++ sikkert uendelig ..

Oschi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:37   #198
Oschi
Nykommer
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Innlegg: 138
Oschi er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Tørke vasken er jeg også nazi på.. Noe skal tromles, noe skal luft tørke litt så tromles, noe skal henge (og hvordan det henges opp er vikgtig for hvordan det tørker), noe skal tørke flatt ..


Og så brettingen .. Behøver jeg å si at jeg gjør det helst alene?

Oschi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 00:55   #199
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

J
.

Jeg er ikke alene! Jeg har også to oppvaskkoster, og min mor enten ler eller sukker oppgitt.

Hørt om stålull, andre typer skrubb?

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:18   #200
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Vi sorterer klesvask i mange kategorier. Ihvertfall 9 kategorier tror jeg (det er ofte mannen som tar seg av klesvasken her i huset).

I tillegg har jeg to oppvaskbørster. Det syns mannen er rart.

Jeg har fire.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no