Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-21, 11:31   #41
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen



Altså. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Den nærmeste jeg kjenner i rødt sier at de stemte for tunnel fordi det er det "folket" vil. Men altså folk har jo ikke peiling på vern av bryggen (altså hva som skal til for at den ikke går i oppløsning, og for 70 år siden ville flertallet av "folk" rive skiten).

Det er også så mye vissvas ute om hvordan det går med kollektivtransporten i områder med og uten bybane.

Bybanen i Bergen er en somletrikk. Det er ikke den du tar når du har det travelt og skal fra sentrum til Flesland. Det som er genialt der bybanen går (og når den kommer til Fyllingsdalen) er at den binder sammen bydeler som på grunn av veinettet ligger langt fra hverandre. Her jeg bor fikk vi heldigvis beholde direktebussen til byen på hverdager, og har relativt greit med shuttle til bybanen lørdag og søndag.

Det er fortsatt en stor utfordring i Bergen (og kanskje andre byer) at det er klønete kollektivtrafikk mellom bydeler, det er liksom meningen at man skal reise til og fra sentrum. Ikke fra den ene skolekretsen til nabokretsen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 11:34   #42
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg tok bybanen til og fra Flesland sist jeg var i Bergen, det var helt nydelig! På tidligere turer har jeg stort sett hatt leiebil, og stått litt småstresset i kø mer enn en gang. Nå trengte jeg ikke det, og så synes jeg jo ikke det tok så himla lang tid i forhold til flybussen heller. Og den stoppet på lure steder. Jeg er en fan.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 11:39   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det er fortsatt en stor utfordring i Bergen (og kanskje andre byer) at det er klønete kollektivtrafikk mellom bydeler, det er liksom meningen at man skal reise til og fra sentrum. Ikke fra den ene skolekretsen til nabokretsen.

Det er utrolig at dette ikke har blitt bedre. Jeg bodde på Danmarksplass og jobbet på sykehjem i Fyllingsdalen, og det å komme seg til og fra jobb var et mareritt. Det tok så lang tid, enda reisen i km ikke var spesielt lang. Å bruke to timer hjem fra jobb når jeg var ferdig klokken 22 og så to timer for å komme meg tilbake når jeg skulle være der klokka 7 dagen etterpå tok helt knekken på meg. Heldigvis var det en sommerjobb.

Her er forøvrig en interessant Twitter-tråd om forskjellen mellom Bergen og Oslo i utbyggingen av byene og kollektivtrafikken: https://twitter.com/ulriken1/status/1463412034163326976

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 13:12   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg elsker bybanen til Flesland. Sikkert fordi jeg oftest skal til flyplassen i rushen, bussen tar minst like lang tid da, og man blir kvalm i tillegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 13:52   #45
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg prøvde bybanen sist jeg var i Bergen. Den gikk ikke dit jeg skulle, men i riktig retning i alle fall. Jeg gikk av på et stopp som virket nærmest sånn i luftlinje for å ta en buss videre. Det var absolutt ingen forbindelse mellom buss og bybane, så jeg endte med å stå in the middle of nowhere hvor jeg til slutt ble reddet av en taxi. Hahaha. Men sånn ellers synes jeg både trikk og bybane er glimrende og koselige transportalternativer og jeg klarer bare ikke å skjønne hvordan noen kan føle at en trikk over jorden ødelegger Bryggen på noen som helst måte. Sånne løsninger finner jo i de fleste storbyer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-21, 14:25   #46
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Bare for å gjøre det enda mer morsomt. Og for å dra alle stereotypier om bergensere enda lengre. Så kommer det nå et utbryterparti fra Arbeiderpartiet, nemlig Bergenslisten, som vil ha som hovedsak å få bybanen lagt i tunnel

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/...tikken-direkte

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-21, 14:41   #47
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Kan de ikke fjerne biltrafikken fra bryggen og ha bare Bybanen der?

Min mor bor langs Bybanen og har bosatt seg der med viten og vilje fordi hun har en øyesykdom som gjør bilkjøring trøblete i mørket. Det er jo genialt. I Trondheim fikk vi de deilige superbussene som Bergen ikke ville ha i steden for (metrobuss).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-21, 21:33   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Det er vel ikke så mange andre steder de kan kjøre, tror jeg. Trang by, Bergen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-21, 23:03   #49
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel ikke så mange andre steder de kan kjøre, tror jeg. Trang by, Bergen.

Ett eller annet sted kunne de satt bom/stopp. Vareleveringen må jo gå til butikkene, og Sandviken, Breiviken og kanskje Lønborg osv må jo få kjøre. Åsane og resten kan ta bybane eller kjøre Fløyfjellstunnelen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-21, 23:05   #50
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel ikke så mange andre steder de kan kjøre, tror jeg. Trang by, Bergen.

Og fandens 7 fjell.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 18:47   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Da ble det over Bryggen da. Men betyr det at bystyret er tilbake?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 18:56   #52
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da ble det over Bryggen da. Men betyr det at bystyret er tilbake?

Bystyret har vel vært der hele tiden, men byrådet er snart på plass igjen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 19:01   #53
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Byrådet har vel vært foretningsministerium? Sånn som nRaymond sitt var. Jeg sluttet litt å følge med på dette da jeg ble syk, men det er gode nyheter at det blir bybane.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 19:21   #54
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da ble det over Bryggen da. Men betyr det at bystyret er tilbake?

Snart lokalvalg igjen, da blir det sikkert ny runde igjen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 19:22   #55
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Byrådet har vel vært foretningsministerium? Sånn som nRaymond sitt var. Jeg sluttet litt å følge med på dette da jeg ble syk, men det er gode nyheter at det blir bybane.

Ikke bare bybane, sykkelvei mm også.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 21:36   #56
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nokon har gått. Som noen kommenterte «er det noen som IKKE gikk av i går»?


Jeg tenker på bybanen i Bergen som en trikk, ikke en t-bane.

Nope. Nokon har ikkje gått.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-21, 22:06   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no