Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 20:55   #61
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Selvsagt kokes de.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:56   #62
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg bruker 90 hvis det er håndklærne og kluter, 60 hvis det er bare håndklær og undertøy. Sengtøy vasker jeg for seg selv og har til nå bare brukt 60 grader - ikke tenkt på at jeg kan sette det på 90. Sengetøy vasker jeg alltid for seg selv fordi jeg bruker lavendelvaske og skyllemiddel. Den lukta er herlig på sengetøy, men passer ikke på vanlig tøy og håndklær.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 22:51   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg pleide å gjøre det på refleks før (Slik Gjorde Vi Det Hjemme), men etter forrige FP-diskusjon om dette, gikk jeg over til 60. Det var jo en rekke langt mer pertentlige og renslige mennesker enn meg som gjorde det.

At Safran gjorde det overbeviste meg endelig.

(Eller, vi hadde gjort det før også, men da fikk jeg bekreftet at jeg helt sikkert hadde rett.)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 22:55   #64
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg svarte 60 holder i massevis, men om vi for eksempel har hatt omgangssjuka, så koker jeg vel alt som kokes kan.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:01   #65
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Ja, hver gang.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:04   #66
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Alltid.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:06   #67
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

75 grader går håndklær og sengetøy på hos meg. Det skal vel være nok til å ta livet av det meste.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:14   #68
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At Safran gjorde det overbeviste meg endelig.

(Eller, vi hadde gjort det før også, men da fikk jeg bekreftet at jeg helt sikkert hadde rett.)

Hoi!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:23   #69
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Her vaskes det på 60, sengetøy går på 90.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:34   #70
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Her refererer de til en svensk studie, der man blir anbefalt å vaske på minst 60 grader.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:43   #71
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er vel viktigere med sengetøy enn håndklær hvis det er barnemarken om å gjøre?

Det er agenten som har sagt det med bakterier og over 70 grader, såh. Jeg tar nok ikke alle, men det går nok ikke håndklevask mer enn ca. en gang i uken her, altså.

Agenten er preget av 9 år som sykepleier og har lært at mange tarmbakterier først dør på 70-isj grader. (74? )


Sist redigert av 007 : 13-05-10 kl 23:51.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:21   #72
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Nei, det ser jeg ikke hensikten med. I et vanlig hjem er det vel ikke behov for å sterilisere slike ting, og 60 grader burde holde i massevis. Spesielt med tanke på at det i helseinstitusjoner, hvor man holder og rengjør arbeidsklærne selv, er retningslinjer på at klærne skal kunne tåle 60 graders vask og ikke mer. Og da omgås man gjerne langt andre (og langt mindre uskyldige) bakterier enn de man er vant med på hjemmebane. (Selv om jeg personlig synes at dette kravet burde ha vært økt til 90 grader.)

Har man hatt en runde med omgangssyken, eller det ligger andre årsaker bak, stiller saken seg annerledes.

Her vaskes kun vaskefillene, og tøybleiene i ny og ne, på 90 grader. Vaskefillene fordi jeg vasker gulvfiller, kjøkkenfiller og dofiller i samme vasken og ikke ønsker E-coliene smurt ut over kjøkkenbenken neste gang jeg bruker kjøkkenfilla.

Får jeg spørre hvorfor dere som har svart at dere vasker håndklær og undertøy, m.m. på 90 grader synes det er så viktig å fjerne alt av tarmbakterier? Hos oss vasker vi "intime" plagg som undertøy, håndklær og vaskekluter sammen, og siden vi ikke har for vane å putte noe av dette i munnen har jeg aldri sett hensikten med å skulle fri dem helt fra alle slags bakterier Trusa skal jo på igjen der den satt før den ble gjort ren, og selv om den gjerne tar en runde i tørketrommelen og skapet først, har ikke noen i familien blitt syke av at den ikke er vasket på 90 grader. Som sagt, med mindre man har særlige grunner for det (som nedsatt immunforsvar, ect) skal man høre til å tåle litt - selv om man skulle være uheldig å sutte på en vaskeklut eller lignende.


Sist redigert av Odelia : 14-05-10 kl 00:29.
Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:29   #73
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Her vaskes kun vaskefillene, og tøybleiene i ny og ne, på 90 grader. Vaskefillene fordi jeg vasker gulvfiller, kjøkkenfiller og dofiller i samme vasken og ikke ønsker E-coliene smurt ut over kjøkkenbenken neste gang jeg bruker kjøkkenfilla.

Men hva med vaskekluter og håndduker som du har vasket deg i rompa med da? Og som andre skal bruke i ansiktet en annen gang?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:31   #74
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Får jeg spørre hvorfor dere som har svart at dere vasker håndklær og undertøy, m.m. på 90 grader synes det er så viktig å fjerne alt av tarmbakterier? Hos oss vasker vi "intime" plagg som undertøy, håndklær og vaskekluter sammen, og siden vi ikke har for vane å putte noe av dette i munnen har jeg aldri sett hensikten med å skulle fri dem helt fra alle slags bakterier

Den vaskekkluten jeg vasket meg i rumpa med i dag skal kanskje barnet mitt vaske seg i øynene med neste uke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:45   #75
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Den vaskekkluten jeg vasket meg i rumpa med i dag skal kanskje barnet mitt vaske seg i øynene med neste uke.

Har du noen gang opplevd (eller sett tilfeller av) at noen har fått øyeinfeksjon ved bruk av en slik vaskeklut som er vasket på 60 grader?

Jeg vil anta at man er langt mer utsatt for å få øyeinfeksjoner eller andre ulumskheter ved at man skrur av kranen på vasken etter at man har vasket hendene, og så gnir seg i øynene, all den tid de fleste som har tørket seg i rumpa tar på kranen uten å tenke på at de ikke bør skru av kranen med rene hender. Den rengjøres jo ikke hele tiden, og inneholder nok langt flere slike bakterier enn en vaskeklut som er vasket på 60 grader. Allikevel ser jeg ikke grunnlaget for å gå ut med en generell anbefaling om å vaske slike plagg på mer enn 60 grader. Da tenker jeg det er en rekke andre huslige, hygieniske anbefalinger man må ta for seg først.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 00:50   #76
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Har du noen gang opplevd (eller sett tilfeller av) at noen har fått øyeinfeksjon ved bruk av en slik vaskeklut som er vasket på 60 grader?

I og med at jeg vasker vaskekluter og håndduker på 90 grader, så nei.

Andre må selvsagt gjøre som de vil (:raus: ), men for meg er det uaktuelt å vaske plagg som kan inneholde bakterier fra avføring/endetarm/skjede på noe annet enn 90 grader.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 01:01   #77
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

I og med at jeg vasker vaskekluter og håndduker på 90 grader, så nei.



Opprinnelig lagt inn av 007

Andre må selvsagt gjøre som de vil (:raus: ), men for meg er det uaktuelt å vaske plagg som kan inneholde bakterier fra avføring/endetarm/skjede på noe annet enn 90 grader.

Jeg går ut fra at du ikke tok svaret mitt som noe direktiv, men for ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg egentlig er bakteriefrik av rang. Jeg prøver allikevel å tenke rasjonelt når jeg tar for meg rengjøringen her hjemme fordi jeg er blitt mer fokusert på den uheldige effekten av for mye rengjøring i vanlige hjem. Med dette mener jeg bruk av diverse kjemikalier (som for eksempel Jif, Ajax, ect) som fjerner langt flere bakterier enn det som er nødvendig i et vanlig hjem. I tillegg til at det er økt tendens til lavere toleranse for vanlige bakterier hos folk flest som igjen har ført til økt bruk av hånddesinfeksjon og desinfeksjon i situasjoner hvor det strengt tatt ikke kreves ut fra hygieniske perspektiv (jamfør økt salg av slike remedier hos apotekene til vanlig husholdning). Med tanke på hvor belastende både kjemikaliske rengjøringsprodukter og 90-graders vasker er for både miljøet og plagget (som igjen gir økt plaggforbruk) synes jeg dette er mer urovekkende enn å skulle vaske meg i ansiktet med en rumpeklut vasket på 60 grader så lenge jeg ikke har sett noe indikasjon på økt forekomst av øyeinfeksjoner eller annet som følge av dette. Av den grunn er jeg skeptisk til at slike holdninger skal spre seg som "det riktige å gjøre", noe jeg tror lett kan skje dersom mange står frem og sier at de gjør det samme (selv om de på ingen måte hevder at dette er det eneste riktige). Dersom du, eller andre, sitter på informasjon som tilsier at rumpekluter bør vaskes på 90 grader er jeg interessert i å vite dette slik at jeg kan revurdere vaskemetoden min

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 01:14   #78
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Dersom du, eller andre, sitter på informasjon som tilsier at rumpekluter bør vaskes på 90 grader er jeg interessert i å vite dette slik at jeg kan revurdere vaskemetoden min

Næsj, jeg sitter ikke på annen info enn den jeg lærte i mikrobiologitimene: enkelte tarmbakterier dør ikke på kun 60 grader.
Og jeg ser ikke den helt store forskjellen på rompekluter (ja, jeg vet at rompe skrives med u, men det ser så teit ut) og tøybleier, må jeg ærlig innrømme. Plagg som er direkte kontakt med avføringsbakterier vaskes derfor på 90 grader hos meg. Ellers er jeg ganske bakterieavslappet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 01:18   #79
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg heier på agenten. For min del kan jeg opplyse om at jeg lett blir plaget med urinveisinfeksjoner, og der kan tarmbakterier spille en trille. Jeg har hatt atskillig færre sådanne etter at jeg sluttet å vaske undertøy på 60 grader.

Og alle som har hatt små unger som tørker seg selv (eller "tørker" er vel mer korrekt :grøss: ) ved at det kan være relativt mange tarmbakterier i en truse.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 01:39   #80
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Da burde det vel kanskje være en smal sak å kunne se etter indikasjoner på dette om man tok for seg sykdomshyppighet/hyppighet av infeksjoner hos tøybleiebarn. Eller om noen allerede vet om lignende hadde det vært spennende å se resultatene.

Mine barn er som sagt tøybleiebarn, men de har til gode å være ekstra mye syke eller plaget av infeksjoner av den grunn (aldri infeksjon i øynene, ørene eller urinveiene). Ikke at dette på noen måte er representativt for en eventuell fasit på dette, men jeg nevner det samtidig som jeg kan si at jeg ikke har kommet på å noen gang ha sett en sammenheng her hos andre tøybleiebarn.

For å spinne videre på dette lurer jeg på hvordan man kan si at minst 30 sekunders håndvask er tilstrekkelig for å forhindre overføring av slike bakterier i så stor grad at det anses som trygt, mens gjerne halvannen times vaskeprogram i maskinen, med til dels 60 graders varmt vann, ikke er tilstrekkelig? Det er jo langt større grobunn for bakterier mellom hudcellene enn i et håndkle etter gitte vaskeanmodninger.

Jeg ser forøvrig helt klart fordelen med å vaske på 90 grader om man er spesielt utsatt for infeksjoner av den art, slik Milfrid beskriver, men jeg er fortsatt skeptisk til en generell oppfatning av at dette er nødvendig i det gjengse hjem hvor man ikke har slike hensyn å ta.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no