Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 22:10   #1
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

De syns, i følge Aftenposten, at norskspråklige filmer godt kan tekstes på kino.

Tekst er utrolig forstyrrende på filmer og tv-programmer der man forstår språket som snakkes, og ødelegger svært ofte det visuelle uttrykket totalt.

Kanskje det ville hjelpe for de som syns tekst er fint om kinopublikummet satt stille og holdt kjeften sin?

Ben "fat chance" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:11   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Om bare norske skuespillere hadde lært seg å snakke tydelig (og man kunne sile ut de med underlige dialekter) hadde tekst vært helt unødvendig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:17   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Koselig å kunne knase i baconcrisp og allikevel få med seg hva nordlendingen eller sørlendingen mumler.

JA TIL TEKSTING.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:21   #4
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Hva med de som er hørselshemmede, skal ikke de få en like fin kino-opplevelse som de som ikke er?

Jeg sliter med noen dialekter selv. F.eks. Dagfinn Lyngbø er sikkert morsom, hadde jeg bare skjønt hva han sa

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:22   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Nei nei. Tekst er uestetisk og skal kun være der når det virkelig trengs.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:23   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Fins det seriøst voksne som ikkje forstår dialekt?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:23   #7
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

I og med at alle norske filmer er med Kristoffer "samme ka artikulering eg har, bare eg ser dopa nog ud" Johner i en eller annen rolle, mener jeg bestemt at teksting bør være standard.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:23   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Pffft, teksting som er så gøy!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:24   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Jeg hører litt dårlig, og sliter med å se norsk film uten tekst. Ergo - ja til både tekst og tale.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:25   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Fins det seriøst voksne som ikkje forstår dialekt?

Jeg sliter med mumlende vestlendinger. :bekjenner:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:31   #11
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Det er dessverre ganske begrensende for norsk film at så mange innbiller seg at man må få med seg alt som blir sagt hele tiden; dette fører til at replikker må «deklameres», det begrenser rommet for skuespill kraftig, og er en ting som gjør at mye norsk film fortjener sitt dårlige rykte. Jeg antar denne villfarelsen har sammenheng med at man alltid har blitt, og fortsatt blir, påtvunget tekst på svært mange tv-programmer, og således er vant med å slippe å følge særlig godt med for å få med seg dialogen. NRK burde ha sluttet helt med dette på midten av 80-tallet, da tekst tv ble allment tilgjengelig som alternativ for de som ønsker å forstyrre bildet med stygg og dårlig tekst.

Ben "Thank you Lord for DVD!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:32   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg sliter med mumlende vestlendinger. :bekjenner:

Kva med furtne sunnmøringar?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:33   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Forstår jeg språket, enser jeg ikke teksten. Hørselshemmede er totalt avhengig av teksting, ergo burde alle filmer tekstes.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:37   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Jeg vil ha tekst på alt, både engelske og norske filmer. Jeg er detaljfreak og plages hvis jeg ikke oppfatter ord og uttrykk, så tekst MÅ jeg ha!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:40   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Jeg syns det er lite inkluderende for hørselshemmede at man ikke tekster norske filmer. Jeg har ikke behov for teksting verken av norske eller engelske filmer, men jeg har ikke problemer med å forstå at andre kan ha behov for det. Jeg syns estetikken kan vike til fordel for tilgjengeligheten, så kan man heller kjøre en og annen forestilling uten til glede for estetikerne. : praktisk :

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:43   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Kan egentlig ikke skjønne at teksten ødelegger så mye av det visuelle.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:46   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Babybio på norske filmer har jeg i hvert fall lært meg å unngå. Til det bråker babyene for mye. Siden babybio omtrent er det jeg har fått med meg på kino de siste årene, så er det veldig dumt at jeg ikke har kunnet se norske filmer.

Film er best på kino selv med babybråk, men da er man altså avhengig av tekst.

Jeg tror nok at jeg hører dårlig, for hvis jeg ser norsk film på kino så ler alle de andre mens jeg sitter der og tenker "hva sa han nå?".

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:48   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns det er lite inkluderende for hørselshemmede at man ikke tekster norske filmer. Jeg har ikke behov for teksting verken av norske eller engelske filmer, men jeg har ikke problemer med å forstå at andre kan ha behov for det. Jeg syns estetikken kan vike til fordel for tilgjengeligheten, så kan man heller kjøre en og annen forestilling uten til glede for estetikerne. : praktisk :

Det er jeg egentlig enig med deg i. Filmene kunne merkes "tekstet" og "utekstet". For meg er tekstene distraherende fordi jeg ikke klarer la være å lese noe dersom det er bokstaver der. Det vil si at oppmerksomheten min dras vekk fra det visuelle ved filmen. Det gjelder egentlig også tekster på språk jeg ikke forstår - så lenge jeg forstår bokstavene :rar:.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:49   #19
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Jeg synes ofte norske filmer har så ullent lydbilde at jeg gjerne vil ha tekst. Det er faktisk ofte lettere å få med seg hva som sies på engelske filmer uten tekst enn på norske -og jeg har null problemer med dialekter, altså

I tillegg er jeg helt enig i hørselshemmet-argumentet. Jeg har en venninne og en nevø som hører litt dårlig, og jeg tror rett og slett de måtte latt være å gå på utekstede filmer.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:59   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Over 70 prosent av kinogjengerne burde holde seg hjemme

Jeg er enten veldig visuell av meg, eller så hører jeg dårlig, for jeg foretrekker teksting samme hvilket språk det dreier seg om. Jeg greier ikke å få med meg alt når jeg ikke får SE hva de sier, liksom... Jeg velger alltid teksting også på norsk hvis det er en mulighet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no