Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hastighetskilt

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 21:16   #1
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Spørsmål

Hastighetskilt

Jeg har et spørsmål. Jeg håper at noen kloke hoder kan svare meg. Jeg mener en ting og mannen en annen ting.

Her er saken: Gjennom det lille tettstedet vi bor er det 40-sone. Det står skiltet med 40 opphører skilt rett utenfor. Jeg mener at det da blir 60 og mannen mener at det blir 80. Når man skal til tettstedet så tar man av fra en vei hvor hastighetsgrensen er 60. Da er det vel 60 som er grensen etter at man har svingt inn på denne veien? Når det nærmer seg 40-sonen så er det skiltet til først en 60-sone og så en 50-sone før man kommer til 40-sonen.

Jeg mente at det når det stod 30 eller 40 opphører så ble det 60. Er det 50, 60 eller 70 opphørsskilt så er det 80.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:18   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Jeg trodde det ble 50 når alt under 50 opphevdes, og at det blir 80 når alt over 50 (og under 80) oppheves. Men sikker er jeg ikke.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:18   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Jeg har et spørsmål. Jeg håper at noen kloke hoder kan svare meg. Jeg mener en ting og mannen en annen ting.

Her er saken: Gjennom det lille tettstedet vi bor er det 40-sone. Det står skiltet med 40 opphører skilt rett utenfor. Jeg mener at det da blir 60 og mannen mener at det blir 80. Når man skal til tettstedet så tar man av fra en vei hvor hastighetsgrensen er 60. Da er det vel 60 som er grensen etter at man har svingt inn på denne veien? Når det nærmer seg 40-sonen så er det skiltet til først en 60-sone og så en 50-sone før man kommer til 40-sonen.

Jeg mente at det når det stod 30 eller 40 opphører så ble det 60. Er det 50, 60 eller 70 opphørsskilt så er det 80.

Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:20   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.

Hvordan i alle dager skal man vite hva som er tettbebygd og hva som er grisgrendt? Enkelte plasser er det nok opplagt, men det må da være en del tvilstilfeller her?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:20   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Fillern, da har mannen rett.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:21   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:22   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hvordan i alle dager skal man vite hva som er tettbebygd og hva som er grisgrendt? Enkelte plasser er det nok opplagt, men det må da være en del tvilstilfeller her?

Det er nok tvilstilfeller, men jeg synes det er ganske tydelig de fleste plasser. Du finner sikkert noen regler om maksimum husavstand i tettbebygde strøk på nettsidene til trafikktilsynet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:23   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt

Her kan du lese om fartsgrenser:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=2274

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:23   #9
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.

Men vil ikke det si at det blir forskjellig hastighet i forskjellig retning? Jeg mener når man man kjører av en vei og det ikke er noe nytt skilt som forteller hastigheten så er det vel den hastigheten som var på den veien man kjørte av? Her kjører man av fra en 60-vei. Det kan da ikke være 60 ene veien og 80andre veien?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:26   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt.

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Men vil ikke det si at det blir forskjellig hastighet i forskjellig retning? Jeg mener når man man kjører av en vei og det ikke er noe nytt skilt som forteller hastigheten så er det vel den hastigheten som var på den veien man kjørte av? Her kjører man av fra en 60-vei. Det kan da ikke være 60 ene veien og 80andre veien?

Det hender faktisk at det er det ja. Det kan ofte være lavere fartsgrense inn mot tettbebygd strøk enn ut fra tettbebygd strøk. Ganske logisk i grunn, for å få folk til å senke farten når de nærmer seg bygda.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:34   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hastighetskilt

Vi har to hovedfartsgrenser i Norge: 50 og 80. Alt annet _skal_ skiltes.

Om man kjører ut fra en vei, så er det hastigheten på den nye veien som gjelder. Hvis hastigheten er noe annet enn 50 eller 80 på denne veien, så skal det være skiltet. Normalt så står skiltene rett etter man har kommet innpå veien.

At en vei kan være delt med to hastigheter; en hver vei, det har jeg aldri hørt om. Om man feks kommer fra en 90 sone, og denne går inn i en 50 sone, så har man som oftest et kort stykke med 70 før 50. Da er det 70 den andre veien også.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:48   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastighetskilt

50 i tettbebyggdestrøk om ikke skilt og 80 ubebygd strøk om ingen skilt.


så da blir opphevd 50 til 80 sone?!?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:50   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Det er nok tvilstilfeller, men jeg synes det er ganske tydelig de fleste plasser. Du finner sikkert noen regler om maksimum husavstand i tettbebygde strøk på nettsidene til trafikktilsynet.

Alt man må kunne i livet! Av og til blir jeg helt overveldet. (Heldigvis for meg har jeg aldri blitt stoppet i en kontroll, tviler på at jeg hadde stått på teorien i dag. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 22:41   #14
Unagi
Total awareness
 
Unagi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 95
Unagi er litt kul
Standard

Sv: Hastighetskilt

Du kan se forskjellen på om det blir 50 eller 80 på strekene i veien (med mindre det er heltrukkede linjer). Korte streker blir det 50 og lange streker blir det 80. Er vel kanskje forsjellen på tettbygde og grissgrentestrøk. Har ikke tenkt over det før no, må se etter når jeg er ute å kjører igjen.

__________________
Unagi is a state of total awareness. Only by achieving true unagi can you be prepared for any danger that may befall you.
Unagi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 22:44   #15
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av Unagi, her.

Du kan se forskjellen på om det blir 50 eller 80 på strekene i veien (med mindre det er heltrukkede linjer). Korte streker blir det 50 og lange streker blir det 80. Er vel kanskje forsjellen på tettbygde og grissgrentestrøk. Har ikke tenkt over det før no, må se etter når jeg er ute å kjører igjen.


Hva med oss som ikke har skreker på alle veiene ?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 21:40   #16
Unagi
Total awareness
 
Unagi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 95
Unagi er litt kul
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Hva med oss som ikke har skreker på alle veiene ?

Då må du nok følge med på skiltngen, og følge rådene til kokosbolle.

__________________
Unagi is a state of total awareness. Only by achieving true unagi can you be prepared for any danger that may befall you.
Unagi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:07   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Hva med oss som ikke har skreker på alle veiene ?

Du må ha med målbånd og måle avstanden mellom husene rett etter avkjørselen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:16   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hvordan i alle dager skal man vite hva som er tettbebygd og hva som er grisgrendt? Enkelte plasser er det nok opplagt, men det må da være en del tvilstilfeller her?

Hvis du er det minste i tvil, så velger du 50, selvsagt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:16   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Jeg har et spørsmål. Jeg håper at noen kloke hoder kan svare meg. Jeg mener en ting og mannen en annen ting.

Her er saken: Gjennom det lille tettstedet vi bor er det 40-sone. Det står skiltet med 40 opphører skilt rett utenfor. Jeg mener at det da blir 60 og mannen mener at det blir 80. Når man skal til tettstedet så tar man av fra en vei hvor hastighetsgrensen er 60. Da er det vel 60 som er grensen etter at man har svingt inn på denne veien? Når det nærmer seg 40-sonen så er det skiltet til først en 60-sone og så en 50-sone før man kommer til 40-sonen.

Jeg mente at det når det stod 30 eller 40 opphører så ble det 60. Er det 50, 60 eller 70 opphørsskilt så er det 80.

Jeg kjenner jeg er litt forundret over at dette ikke er noe man lærer før man tar lappen. Det er jo elementær teori!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 22:17   #20
Unagi
Total awareness
 
Unagi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 95
Unagi er litt kul
Standard

Sv: Hastighetskilt

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du må ha med målbånd og måle avstanden mellom husene rett etter avkjørselen.


Hehe... Det skulle tatt seg ut. Masse folk i utkant Norge som går å måler langs veien

__________________
Unagi is a state of total awareness. Only by achieving true unagi can you be prepared for any danger that may befall you.
Unagi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no