Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifter på "brød"?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 22:06   #1
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Oppskrifter på "brød"?

Jeg lager flotte boller, men jeg lager brød som kun egner seg til krigsleker

De blir flate, steinharde og fryktelige. Mini hadde sin første skoledag i dag, og et kjapt overslag etter dagens økt, er at familien kommer til å spise seg gjennom omtrent ti brød i uka

Vi har til nå kjøpt brød, delt dem i butikken og hevet dem i fryseren. Tar opp et om kvelden, så har dagen etter vært reddet. Den bittelille økonomen i meg har nå innsett at jeg kanskje må prøve meg på egne brød, men finnes det noe slags "utradisjonelt" brød som jeg kan prøve meg på? Gjær og grovbakst etter vanlige oppskrifter/ferdigposer greier jeg altså ikke å få til...

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:52   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.320
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: oppskrifter på "brød"?

Hva skjer med deigen din? Hever den godt?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 07:19   #3
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: oppskrifter på "brød"?

Hever gjør den, de siste så veldig bra ut helt til jeg stekte dem. Da datt de samen, gitt.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:19   #4
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.245
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Har du prøvd polarbrød?

Litt mer arbeid enn vanlig brød, men de blir veldig gode og ungene er enige! Kjekke og ha i fryseren og ta opp om morgenen, da de tiner raskt!

http://www.foreldreportalen.no/forum...ht=polarbr%F8d

Polarbrød
100 gram havregryn
300 gram sammalt hvetemel fint
600 gram hvetemel
50 gram sukker
1 pose tørrgjær
1/2 ts salt
2.5 dl. vann
3 dl. melk
2 ss knuste linfrø utrørt i 6 ss vann
1 dl rapsolje

Kjør havregrynene i foodprocessoren til de blir som grovt mel. Lag vanlig gjærdeig og elt den godt. Deigen skal være litt løs. Heves i ca. 45 minutter.
Lag så boller av deigen, og stikk ut polarbrød med et glass el. Prikkes og etterheves.
Ikke etterhev for lenge, husk at de skal være flate. Stekes på 225 grader i ca. 7-8 minutter, de skal bare såvidt ha begynt å få farge.
Avkjøles på rist med et klede over for å bevare mykheten. Legg dem i plastposer straks de er avkjølt.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:20   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Har du gode former? Brødbaking løste seg mirakuløst for min del da jeg kjøpte meg nye brødformer. Jeg aner ikke hvorfor.

Det jeg gjør nå er omtrent sånn: Blander det som står på pakken at skal i, bruker tørrgjær, solsikkeolje, vann og pen pk mel. Elter brødene ca 10 min (bruker som regel sånn poseblanding fra butikken). Deler deigen i 2. Former sånn ca en pølse og putter i forma og glatter litt på toppen. Setter dem inni stekovnen som står på 50 grader. Lar dem stå inni der en times tid. Skrur så opp varmen til 200 grader og lar det stå i 45 minutter. Tar det ut av ovnen og avkjøler på rist.

Prøvd eltefrie brød?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:23   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Det er ikke ovnen din? Min ovn funker dårlig til baking på vanlig over/undervarme, mens varmluft går bra. Og formene kan vel også ha noe si, i forhold til hvordan de fordeler varmen?

  Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:29   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Jeg får best til eltefrie brød. No knead-brødet er favoritten, men det baker jeg helst i helgene fordi jeg liker best den lyse varianten. Men det brødet går det ikke an å mislykkes med, altså. Spesielt rundstykkene er superenkle.
Ellers har man jo Mims hellebrød, de er supre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 08:33   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Mims hellebrød blir alltid flate, harde pannekaker hos meg. Men kanskje jeg skal prøve igjen nå som jeg har fått meg former som funker?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:39   #9
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Ny ovn står på ønskelista, ellers så tror jeg at jeg får prøve litt på no-knead brød (fant noen oppskrifter) og polarbrød. Om noen har flere oppskrifter tar jeg gjerne mot

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:41   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på "brød"?

Jeg lager rundstykkeversjonen av No knead hver helg, kjempegode og kan tilsetter det du liker. Jeg pleier å lage focaccia-versjon, det er barna så glade i.

http://www.veganeren.com/2011/06/lys...ndstykker.html

Dette brødet er også utrolig enkelt å få til, og veldig godt.

http://www.veganeren.com/2011/09/latmannsbrdet.html

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no