Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva spiser dere til middag lille julaften?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-20, 12:26   #81
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Vi stresser ikke lille julaften i det hele tatt. Det som ikke er vasket på lille julaften blir i alle fall ikke vasket da. Alt er handlet og bakt i god tid før. Det eneste som gjøres på lille julaften er pynting og det er bare kos.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 14:33   #82
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi stresser ikke voldsomt, men en del av det er jo at jeg vil pynte osv. på lille julaften. Ikke før. (Om en eller annen fe hadde vasket og ryddet i forkant, ville jeg selvsagt blitt glad, men det ser dårlig ut. )

Samme her. Og pynte juletre er ikke stress da, det koser jeg meg med, men det må jo gjøres. Og det må gjøres lille julaften, for det er tradisjonen hos oss, og en tradisjon jeg ikke har noe ønske om å forandre. Og siste handling, av matvarer med kort holdbarhet, og siste vasking (altså som å dra over kjøkkengulvet, sånt som må gjøres ofte) gjøres også rett før.

Dette er ikke noe som tar veldig mye tid, og i år har jeg attpåtil tatt meg fri, fordi jeg hadde en ekstra feriedag til gode. Så det er ikke noe stress i år. Men ofte er både mannen og jeg på jobb lille julaften, og kommer hjem først rundt 17:30. Og da er det greit å slippe å bruke mye tid på matlaging i tillegg til resten.

Også har du også det at ting vanligvis tar lenger tid enn jeg tror, det er gjerne mye på jobb som må bli ferdig før utgangen av året, så det kan bli noen ekstra lange arbeidsdager, normale år er vi gjerne invitert på diverse førjulsbesøk og -sammenkomster, mange kvelder går med til avslutninger o.l. Det er like nytt hvert år.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 16:32   #83
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvorfor er folk så stressa på lille julaften?
Hvorfor pakkes ikke pakker og vaskes ikke gulv før?
Vi pynter tre før, gulv vaskes før, trenger ikke være nyvasket på julaften.

Eneste jeg gjør på kvelden lille julaften etter bursdags gjestene har gått er å skrelle poteter og kålrot, orker jeg ikke tar jeg det på morgenen i morgen.

Fordi vi ikke har rukket å gjøre det før? Høyt arbeidspress, hjem, middag, stjernestøv, legging av en unge. Mase de andre i seng. Følge opp eksem-smøring og sang på senga og vips, Oi da, klokka er ti.

Og jeg er dårlig husmor og kronisk på etterskudd og skal dessuten bake til bursdag også.

Så derdor er jeg stressa i dag.

Maten er rask. Noe biff og noe kylling, pommes frites fra frysedisken og bernaise på kartong. Tar det av salat-grønnsaker vi har i kjøleskapet.

Det blir nå. For mat til hovmesteren er for sent for hun jeg baker sjokoladekake til i kveld. Hun som blir fem på fredag.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 16:41   #84
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Det blir laks med ris og woka grønnsaker. Lett, rask og god middag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 16:47   #85
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Unga skal ha grøt, vi voksne skal ha rakfisk.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 16:58   #86
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Findus fiskegrateng til barna, og torsk i tomatsaus til oss voksne. Kjøpe potetmos og en pose frossen grønnsaker så er vi imål.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 17:24   #87
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Her ble det nakkekoteletter med timian grønnsaker

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 17:28   #88
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.898
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Her blir fasiten pølser med pølsebrød Vi var ute og spiste sen lunsj, så da måtte det bli noe lett. Ellers sørger jeg alltid for å være ferdig med det meste, slik at lille julaften er dagen for å sette seg ned med et glass vin og julefilm.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 17:31   #89
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Burger King faktisk Og nei, ingen tradisjon for nettopp det på lille julaften Men mannen måtte jobbe litt til, så da var det greit å ta bort middagslaging i dag. Vi må starte å preppe kalkunen sent i kveld...

Vi har dog ingen store tradisjoner på den dagen. Treet ble pyntet for en uke siden, selv om vi inntil for en fem-års tid siden pyntet det på lille julaften. Mye koseligere å ha treet en stund før jul enn lenge etter nyttår synes vi.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 17:41   #90
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Jeg er med Toffskij og vil pynte på lille julaften. Det har vi nå gjort og jeg holder på å lage middag.

Veldig lite stress her. Mannen rydder vekk klær og jeg må bestemme om jeg skal lage dessert i dag eller i morgen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 18:02   #91
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Pizza.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 18:13   #92
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Vi har i mange år spist risengrynsgrøt på lille julaften, men de siste årene har den blitt erstattet av tapas. Har focaccia i ovnen nå og jentene forbereder litt enkel tapas (noen oster, skinke, kjøttboller og falaffel-boller)

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 18:37   #93
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Jeg fikk folk innom med gaver, så da ble det pizza. Bedre enn det knekkebrødet jeg så for meg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 18:41   #94
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Grøt med mandel. Så setter de ut en skål til nissen og ser om det dukker opp noen gaver i løpet av natten, og vi bruker rester til riskrem som er dessert julaften.

Eksakt samme her. Mannen er vant med grøt julaftens formiddag, men siden han er husets kokk, synes han det er greit å spre matlaginga utover litt.

Vi pynter også på lille julaften. Jeg liker den tradisjonen, men det blir ofte stress den dagen likevel. Jeg har høyt arbeidspress hele desember og gjør knapt nok noen juleforberedelser i det hele tatt før jeg tar ferie.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 18:44   #95
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Pizza. Jeg er kjempesulten, men må vente til ribba er ferdigstekt. Hrmf.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 19:14   #96
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvorfor er folk så stressa på lille julaften?
Hvorfor pakkes ikke pakker og vaskes ikke gulv før?
Vi pynter tre før, gulv vaskes før, trenger ikke være nyvasket på julaften.

Eneste jeg gjør på kvelden lille julaften etter bursdags gjestene har gått er å skrelle poteter og kålrot, orker jeg ikke tar jeg det på morgenen i morgen.

Det er vel tiden som ikke strekker til? I år har det vært ganske god tid på grunn av flere fridager, men ofte er jo mesteparten av forberedelsene igjen til ferien starter så om ferien da er kort, blir det hektisk.
Desember i år har jo vært roligere enn vanlig, men normalt sett går det jo rimelig i ett, med mye både jobb og privat.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 20:15   #97
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

I dag har jeg preppet mye av mat som skal serveres i morgen - vi skal coronadele oss så ting må gjøres litt annerledes.

Pøbelprinsessen og jeg har hatt som tradisjon at vi drar inn til sentrum lillejulaften, for å handle litt, se på livet, kjøpe erlik-juleboka og spise thai-lunsj. Det gjorde vi i dag også, og var så mette at det aldri ble snakk om middag. Vi har spist lefse med skinke og sennep og jeg har dessuten småspist litt når jeg har laget diverse greier til i morgen.

Nå er det cava og sofa og grevinnen og hovmesteren og Love Actually som venter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-12-20 kl 20:24.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 20:22   #98
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er vel tiden som ikke strekker til? I år har det vært ganske god tid på grunn av flere fridager, men ofte er jo mesteparten av forberedelsene igjen til ferien starter så om ferien da er kort, blir det hektisk.
Desember i år har jo vært roligere enn vanlig, men normalt sett går det jo rimelig i ett, med mye både jobb og privat.

Jeg har alltid jobbet helt til 23. Men handler jo også om alle burde og måtte man lager seg. Mye kan gjøres lenge på forhånd, mye kan droppes.

Siste 9årene var vi også hatt familiebesøk nå på 23. Det betyr at vi må være ferdig til 22/23 formiddag. Da må gaver pakkes inn etter hvert som de handles. Mat må handles en god stund før jul. Pynt og tre pyntes noen dager før jul, gjerne helgen før, etter barnebesøk er gjennomført.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 20:29   #99
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

McDonald’s viste det seg. Hadde jo vasket kjøkkenet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-20, 20:38   #100
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere til middag lille julaften?

Fenalår og nybakte Nennes rundstykker, viste det seg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no