Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-18, 20:49   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Vi ønsker å redusere grønnsaksavskjær - men trenger inspirasjon. Hva bruker dere stammen til brokkoli og blomkål til? Og det grønne av purren?

Andre lure tips for å redusere grønnsaksavskjær?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 20:59   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Vi ønsker å redusere grønnsaksavskjær - men trenger inspirasjon. Hva bruker dere stammen til brokkoli og blomkål til? Og det grønne av purren?

Andre lure tips for å redusere grønnsaksavskjær?

Det grønne av purren er jo det aller beste! Kaster folk den? Jeg elsker å spise den i ringer sammen med crabsticks...

Brokkolistilken skjæres i skiver eller biter og spises som brokkoli.

Blomkål har vi ikke like ofte, men stammen går jo også i puré og suppe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 21:06   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Det grønne av purren er jo den beste delen! Jeg synes den hvite er ganske uinteressant (men bruker den selvsagt). Brokkolistilken deles, tilberedes og spises sammen med resten av brokkolien, brukes til brokkolimos, i tynne skiver i wok e.l.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 21:08   #4
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Jeg bruker hele purren, bortsett fra hvis den er litt vissen øverst.
Brokkolistilken skjæres i skiver og kokes eller stekes. Mannen skjærer brokkolien på langs, med hode og lang stilkdel, og steker sammen med gulrotstaver og løk. Blomkål koker vi ofte hel og spiser alt.

Jeg ser for meg at stilker/stammer fint kan brukes i suppe.

Og ser nå at jeg svarte omtrent det samme som Hyacinth...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 21:13   #5
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Jeg sier som de over her. Stilken på brokkolien og blomkålen har like god smak som resten av grønnsaken. Jeg kutter de likt som for eksempel gulrot i wok og bruker de til puré. Jeg lager av og til fløtegratinert blomkål/brokkoli, da er også alt med.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 21:14   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Det er jo sånt som er fint å ha i supper og gryteretter. Ikke at jeg er noe flink til det da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 22:31   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Du kan samle alt avskjær i en boks i fryseren og koke kraft på det når det er nok.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 22:53   #8
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Jeg koker også gjerne brokkoli og blomkålstilk - problemet er at det er kun jeg som spiser det. Steke det og ha i wok er en god ide, det bør jeg bli flinkere til.

Når det gjelder purre vet jeg ikke - vi har det type en gang hvert tiende år. Kanskje det er en grønnsak jeg skal bli flinkere til å spise

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 22:57   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Det er bare jeg som spiser brokkolistilken her også, men det er jo ikke noe problem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 23:00   #10
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Stilken er best på brokkolien synes jeg. Og ellers som de andre sier, bruker stilker og det grønne på nevnte grønnsaker.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-18, 23:41   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Jeg er også den eneste som spiser stilken på broccolien her i huset. Skjærer bort det ytterste laget på den før den tilberedes med resten av broccolien.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 09:28   #12
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Brokkolistilktips: Skjær i små terninger, stek i litt smør sammen med et par ansjosfileter og hvitløk til mørt, bland med resten av brokkolien (som du har dampet for seg). Jeg bruker vanligvis dette til pasta, sammen med parmesan, men det er også godt som siderett til f.eks. stekt fisk.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 09:30   #13
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Og enig med de over her; det grønne er jo det beste på purren, så det bruker jeg sammen med resten. Har aldri skjønt hvorfor mange oppskrifter sier man bare skal bruke det hvite (eneste hvis det er snakk om veldig stor purre, da kan det ytterste grønne være litt seigt, så da prøver jeg å bruke det i kraft).

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 09:36   #14
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Bruker alt på purren, elsker purre i Betasuppe feks. Selv om vi tar enkel løsning med frossen lapskausblanding bruker vi en ekstra purre oppi. Det er også veldig godt i omelett sammen med skinke.

Forslag til blomkålpure som du kan bruke hele i: Kutt opp og kok sammen med ett til to fedd hvitløk. Hell av vannet og mos med stavmikser. Tilsett en smørklatt, en liten skvett fløte/matfløte og smak til med salt og pepper. Kjempegodt til feks bakt laks.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 09:57   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Brokkolistilken får hunden å gnage på.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 10:20   #16
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Jeg tåler kun det grønne på både purre og vårløk (lav fodmap). Den hvite delen setter jeg i vann eller jord (i potte inne), da vokser det lynraskt opp mer grønt fra det hvite.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 10:21   #17
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Bruker alt, selv bladene på blomkålen. Lar gjerne stilk-bitene få et lite forsprang i kokinga.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 10:42   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Vi ønsker å redusere grønnsaksavskjær - men trenger inspirasjon. Hva bruker dere stammen til brokkoli og blomkål til? Og det grønne av purren?

Andre lure tips for å redusere grønnsaksavskjær?

Det grønne i purren er bra for magen. Hjemme hos oss er det ofte bare det grønne som blir spist.

Stammen i broccoli og blomkål funker fint som fyll i supper og gryter. Det kan være greit å skrelle broccolistammen først, og i småbiter er den god i wok og annet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 10:56   #19
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.


Forslag til blomkålpure som du kan bruke hele i: Kutt opp og kok sammen med ett til to fedd hvitløk. Hell av vannet og mos med stavmikser. Tilsett en smørklatt, en liten skvett fløte/matfløte og smak til med salt og pepper. Kjempegodt til feks bakt laks.

Ikke dumt! Det må prøves, jeg har et par brokkolier etter julen som må brukes.

Å koke purren helt myk i tomatsuppe, enten ferdig eller hjemmelaget, gir en utrolig god smak!
Jeg er også oppvokst med en makaroni-og pølsegryte hvor det er masse, masse purre i.

Til fire personer sånn ca
Kok opp to oppskjærte purrer, når det har kokt en liten stund tilsetter du makaroni. Sil av vannet når makaronien er ferdig kokt. Tilsett middagspølse i terninger og ca to glass med tomatpuré. Tilsett også et par ss med sukker, bland alt godt. Nam!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-18, 12:32   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?

Det grønne på purren er da ikke avskjær? Det smaker jo enda bedre enn den hvite delen, og ser finere ut også!

Stammen på brokkoli og blomkål liker jeg ikke rå, men i gryter/supper/etc så skjærer jeg det opp og har det i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no