Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Personer med autisme på film

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-17, 20:20   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personer med autisme på film

Satt og leste anmeldelsene av "Broen" sesong 4 (er selv akkurat ferdig med sesong 3) og kom over en diskusjon om hvordan personer med autisme fremstilles på film. (se lenke her)

Selv har jeg sett lite av de seriene som nevnes. Har sett "Rain man", men så vidt jeg husker var det Tom Cruise som var hovedpersonen, og broren hans var mer en katalysator for hans følelser enn at man fikk noen innsikt i autisme (mange år siden jeg har sett den, for all del). The Big Bang Theori var nevnt (men den har ikke jeg sett). Broen har jeg som sagt sett 3 sesonger av og jeg synes at Saga Noren er en god karakter i en serie, men om hun er typisk autisktisk? Nja, tja? Jeg har nok ikke nok kunnskap til å bedømme det. Serieskaperene ønsker jo heller ikke å gi karakterene sine en diagnose (veldig forståelig - de ønsker jo å skape et univers hvor de har handlefrihet. Det hadde ikke blitt mye film hvis alt skulle vært realistisk, innkludert dusjing og dogåing). Sherlock Holmes (nyinnspilling) kan nok tolkes i den retning at Sherlock har autistiske trekk.

Hva tenker du? Har du sett mange filmer/serier, hvor du har tenkt at den og den personen har autisktiske trekk? Og mener du selv at karakterene oppleves som representative?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 20:33   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg syntes stort sett de seriene som lages er litt teite, for å være helt ærlige. Syntes det begynner å bli litt "stereotypt" og jeg gidder sjelden se dem. Syntes Rainman var banebrytene den gang den kom.

Finner filmer som portretterer virkelige mennesker mye mer spennende. Eksempler på dette er filmen om Temple Grandin og John Forbes Nash jr (Et vakkert sinn). Dette er nydelige filmer om nydelige virkelige mennesker!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 20:49   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Finner filmer som portretterer virkelige mennesker mye mer spennende. Eksempler på dette er filmen om Temple Grandin og John Forbes Nash jr (Et vakkert sinn). Dette er nydelige filmer om nydelige virkelige mennesker!

Har bare lest selvbiografien om Temple Grandin, var ikke klar over at det var laget film - skal ta en titt etter den på imdb. Takk!

Enig i at "A beautifull mind" var nydelig! Den gjorde veldig sterkt inntrykk på meg. PS! Anbefaler denne artikkelen om Nash - veldig spennende lesing synes jeg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 20:50   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg syns også det er mye teit og veldig stereotypisk. Nå har jeg ikke sett broen selv, men har hørt mange si at hun nok er basert på en mannlig asperger.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 20:55   #5
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Leste ikke HI godt nok.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 20:59   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har bare lest selvbiografien om Temple Grandin, var ikke klar over at det var laget film - skal ta en titt etter den på imdb. Takk!

Enig i at "A beautifull mind" var nydelig! Den gjorde veldig sterkt inntrykk på meg. PS! Anbefaler denne artikkelen om Nash - veldig spennende lesing synes jeg.

Spennende! Men så utrolig trist at han døde på den måten...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 21:08   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Har sett en del hvor jeg tenker at de har lagt inn trekk. Noen ganger steriotypiske noen ganger synes jeg det er ganske bra. Spektrumet er så vidt at noen vil man ikke merke symptomene på film/serier like lett. Derfor må det gjerne bli litt stereotypisk for at vi skal kunne oppfatte det.

Jeg synes atypical og the good doctor har klart det godt. Der er det jo sagt at de har diagnoser.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 21:16   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg synes atypical og the good doctor har klart det godt. Der er det jo sagt at de har diagnoser.

Takk for tips, skal legge de inn på to-do listen på imdb

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 23:40   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg har mange ganger tenkt at det blir litt voldsomt, litt svart-hvitt og litt "her har vi sett på en liste med trekk, og tatt med alt sammen". Jeg har selv et familiemedlem i spekteret og har jobbet med mange, og jeg synes ikke at det gjenskapes så godt på film, må jeg si. Det er ikke alltid SÅ tydelig, HELE tiden på alle.

Synes også det er mye bra, altså. F.eks X + Y. Den lå på Netflix tidligere, men ikke nå lenger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 20:49   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg har ingen erfaring med autisme, men jeg syns Parenthood løste det fint. Uten at jeg vet hvor realistisk det var, men jeg mener jeg har lest positive ting om den fra folk som har autister i familien. Det var Aspergers det var snakk om mener jeg å huske, men det er vel en form for autisme?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 21:27   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg synes det ofte blir overtydelig, som om noen går rundt og lever opp til diagnosen sin hele tiden. Saga i Broen har vel Asperger, men også traumer fra barndommen som kan forklare noe av atferden hennes?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 22:34   #12
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Vi har alle en autist i oss. De typiske autistiske trekkene er jo tekk vi alle kan ha i større eller mindre grad.

Jeg syns ofte det blir stereotypisk over overdrevet på film og tv. Man drar frem det spesielle, det spennende, det unike, men vi er jo alle mer sammensatte en det. Det blir litt to-demosjonalt (men det kan man jo si om mange karakterer man møter i film og på tv).

Jeg har enda ikke sett Atypical, men har den på listen. Som mor til nybakt tenåring med autismespekter er jeg litt nervøs for å se den.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 23:00   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Parenthood løste det helt fint synes jeg. Veldig amerikansk blir det jo med stressa mødre, og det er jo veldig fokus på det.

Atypical er den vi har likt best.

Jeg er spesialpedagog, både jobbet også studert mest autisme. Vi har og autisme i kjernefamilien og i familien på begge sider. Jeg og mannen satt og lo litt gjenkjennelig på Atypical noe vi aldri har gjort på noen andre serier.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 23:23   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg har ingen erfaring med autisme, men jeg syns Parenthood løste det fint.

På imdb er Parenthood to serier, er det den fra 2010 (nyeste) du tenker på?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Vi har alle en autist i oss. De typiske autistiske trekkene er jo tekk vi alle kan ha i større eller mindre grad.

Ja Jeg tenker (men vet ikke) at mange av karakterene vi ser på film er vanlige folk, men "forstørret og forvrengt" for å være tydelige. Men jeg må si at jeg har sett utrolig få filmer hvor jeg har tenkt at "dette er jo en person som har diagnosen asberger!". Unntaket er "Rain Main", hvor jeg opplevde Hoffman som en "driver" for hovedkarakteren og veldig autentisk (kanskje jeg skal se den igjen?). Nå er de fleste av filmene/seriene jeg har sett underholdning, skal prøve å se noen av de som dere anbefaler i tråden her.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 00:31   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Hva med Ambjørnsens Elling? Er det helt på bærtur å tenke at han har autistiske trekk?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 11:28   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

En stund siden jeg har sett den men mener å huske han var mer lett psykisk utviklingshemmet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 11:43   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Jeg synes en del filmer/serier "rosemaler" autisme/asperger-trekk. Utfordringene blir gjort til morsomme quirks og de er alltid veldig intelligente. Og selv om det stemmer for en del med disse diagnosene, så er det jo slett ikke alltid.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 12:26   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

En stund siden jeg har sett den men mener å huske han var mer lett psykisk utviklingshemmet.

Lett (såkalla lett) psykisk utviklingshemma kan vere så rigide at det kan likne eller grense til autisme utan at det er sett ein diagnose i autismespekteret.

Ellers er eg enig med Niobe i at autisme og autistiske trekk ofte blir framheva som ein fordel i seriar og filmar.

Etter Rainman trudde jo mange at alle autistar var savantar, altså at dei hadde ekstraordinære, fordelaktige mentale ferdighetar. Dei færraste har det sånn.

Me har jo alle visse autistiske trekk. Dei single onklane i vår familie har alle fått tiltakande rigid adferd med alderen, som kan minne om den adferden ein ser i autsimespekterforstyrrelse. Sinneutbrot om ein ikkje får den stolen rundt bordet som ein pleier å få, feks. /

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 20:11   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av him, her.

På imdb er Parenthood to serier, er det den fra 2010 (nyeste) du tenker på?

Ja, det kan nok stemme.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-17, 20:29   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

En stund siden jeg har sett den men mener å huske han var mer lett psykisk utviklingshemmet.

Hm, ikke helt enig i det, på grunnlag av alle bøkene og filmene. Ser av googling at mange mener å kunne se autistiske trekk hos Elling, men at han ikke har noen «offisiell» diagnose.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no