Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Julekaketråden

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-17, 18:42   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Når det gjelder småkaker har jeg planlagt:

- Pepperkaker
- Sandkaker
- Zimtsternen
- Krumkaker
- Hvite kakemenn
- Drømmer
- Kolakaker
- Kokosmakroner

I tillegg så blir det konfekt m.m.

- Nøttepraliner
- Bountykuler
- Karamellkonfekt
- Drops
- Grittebänz den 6. desember
- Lussekatter den 13. desember
- Stollen
- Fine og grove rundstykker

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-17, 14:15   #42
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg lager forresten alltid Nennes fine rundstykker og aniskringlene til Maxmillia.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-17, 14:54   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

Jeg spiser lite tradisjonell godis i jula, og desto mer julekaker. De går som litt godt til kaffen, litt godt etter mat og litt godt til kvelds.

Jeg bekymrer meg ikke så mye om at de består av sukker + smør + sirup + litt krydder. Det er bare noen få dager. Det er langt større grunn til bekymring over sjokoladeinntaket resten av året.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-17, 15:43   #44
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Noen som har tips til supergode cookies?

Herlighet, versågod å bli sprø. Jeg har fått krumkakejernet av mamma og skal lage for første gang.
Men jammen er det mange ulike oppskrifter. Og like mange meninger.
Tror jeg går for den som mamma har. Veie alt og lik mengde egg, smør,hvmel og sukker + en liten dæsj vann og en ørliten dæsj kardemomme.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 00:59   #45
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg pleier å bake mye til jul, men i år har jeg ikke bakt noe, har ikke hatt overskudd. Og i fjor ble kakene kastet til påske. Jeg har brente mandler, litt forskjellig hjemmelaget konfekt.
Tenker å bake Biscotti med appelsin og pistasjenøtter og colakaker. Nennes rundstykker blir det nok noen av. Krumkaker til desserten på julaften.

Her spises det mest gjærbakst og den vil jeg ha rykende fersk, så da baker vi når lysten melder seg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 01:14   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg baker mindre enn da huset var fullt av unger i førjulstiden.

I år blir det dette:

Aniskringler
Pepperkaker
Cookies
Kokosmakroner
Engelsk fruktkake

Holder i massevis.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 10:43   #47
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

Vi har kaker på formiddagen julaften, krumkaker med multekrem til dessert, tar noen kaker 1. juledag, har selskap med kaker 2. juledag. Resten av romjula tar vi en kake hvis vi har lyst, det går ikke enorme mengder. Resten setter vi fram i et nabolag i januar med 15 mennesker tilstede, og det som ikke går da, pleier jeg kaste.

Vi har bakt pepperkaker og lagd risboller. Det gjenstår havreflarn, krumkaker, kokosmakroner og Bountykuler, samt rundstykker. Jeg har også bakt berlinerkranser, men de er til å gi bort.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:07   #48
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekaketråden

Baking/fåing:
Jeg pleier å lage i hvert fall berlinerkranser, sandnøtter og peppernøtter, vanligvis også sjakkruter og serinakaker. Av Mutter'n pleier jeg å få sandkaker, sirupsnipper og sjokoladekjeks (og gammeldags tynnlefse med smør, sukker, kanel og ost ). I år skal jeg bake sammen med Yngste, han kommer til helgen bare for å bake sammen med meg, så det kan hende vi baker litt mer.

Spising/utdeling:
Mutter'n og jeg bytter kaker og vi gir begge til Broder'n og hun til sin lillebror (67!). Jeg antar at de to fraflyttede barna får en del kaker av oss begge i år. Vanligvis blir alt spist opp før 3. januar. Etter det robber jeg kakeboksene til Mutter'n, hun spiser nemlig ikke dem selv i noen særlig grad. Jeg spiser kaker til frokost i hele jula og etter lønsj og til kveldsmat.

Jeg fatter ikke at det kan være et problem å få spist opp kakene. Men det er klart at med et par bursdager og tilhørende gjester mellom julaften og 3. januar så går det litt ekstra her.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:17   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Julekaker?
Jeg ligger flere uker etter for tiden, men regner med å være i havn med julebaksten til påske.

Esme: Jeg har en flaske med noe sitronlikør (Limoncella) hjemme, og jeg er ganske sikker på at du er årsaken til at jeg har kjøpt den. Men til hva?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:19   #50
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julekaketråden

Det blir ikke mye kakelaging her, men fattigmann, sandkaker og goro må jeg liksom lage.

Kransekake har vi allerede fått, og spist opp en god del, av mamma.

Ellers spiser vi ikke så mye kaker, det går mer i mat, potetgull, sjokolade, marsipan og skumnisser.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:29   #51
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Esme: Jeg har en flaske med noe sitronlikør (Limoncella) hjemme, og jeg er ganske sikker på at du er årsaken til at jeg har kjøpt den. Men til hva?

Kan det være cupcakes?
http://www.foreldreportalen.no/forum...3&postcount=54

(linken i innlegget fungerte ikke, så her; http://www.faircake.co.uk/static/fai...loCupcakes.pdf )




(Jeg elsker slike søke-lete-nøtter..... )

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:41   #52
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

De spises hele jula til alle døgnets tider. Ungene vil gjerne ha. Det spises lite kjøpegodter da, så og si bare hjemmelaget.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:42   #53
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Jeg har sånne sære unger som helst bare vil ha smågodt, så jeg og mannen må spise sjøl, det gjestene ikke tar.

Ikke noe problem, da, jeg baker jo bare ting jeg liker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 11:47   #54
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Pepperkaker, cookies og biscotti er planen. Bare ting vi liker.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 12:14   #55
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Altså (et helt ærlig og ikke-ironisk spørsmål) - når spiser dere disse kakene? Jeg har et snev av dårlig samvittighet for at mine barn ikke kommer til å få julenostalgi ved tanken på å overspise halvtørre julekaker (primært i januar, som jeg gjorde), men jeg klarer åpenbart ikke å opparbeide nok av det til at jeg gidder. Jeg synes vi spiser altfor mye godteri og usunt som det er, lzm?

Vi er der hjemme hos oss også.

Vi baker i år pepperkaker og brownieskake (guttas ønske) til jul. Og så kjøper vi nøtter og klementiner. Ellers spiser vi det vanlige lørdagsgodteriet.

Når det gjelder det spiselige gleder gutta seg aller mest til medisterkakene på julaften. Uten dem blir det krise!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-17, 15:30   #56
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julekaketråden

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Noen som har tips til supergode cookies?

Disse er veldig populære her i huset:

Cookies, ca. 50 stykker
200 gram mykt smør
6 ¼ dl hvetemel
2 ½ dl brunt sukker
1 ¼ dl sukker
2 egg
2 ts vaniljesukker
1 ts natron
5 dl hakket sjokolade (bland gjerne hvit, lys og mørk)
2 ½ dl hakkede valnøtter

Bruk helst kjøkkenmaskin til denne deigen, det kan bli litt tungt for en vanlig mikser.

Bland smøret med halvparten av melet. Ha deretter i brunt og hvitt sukker, egg, vaniljesukker og natron og bland godt. Bland deretter inn resten av melet, så sjokolade og valnøtter.

Sett deigen på stekeplate med skje. Stekes ved 190 grader i 8-10 minutter og oppbevares i fryseren for å beholde den myke kjernen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no