Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-17, 13:10   #1
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Jeg vet svaret og hvordan jeg ville løst den, men er ute etter hvordan andre ser på den. Det er en oppgave fra 9.klasse pensum om algebra og likninger.

Sitat:

Tre bøtter har ulikt volum og ulik farge. Tre blå bøtter rommer like mye som to gule
bøtter, og tre gule bøtter rommer like mye som seks røde. Til sammen rommer en blå,
en gul og en rød bøtte 32,5 liter.
Hvor mye rommer hver av bøttene?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 13:18   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Tre ligninger med tre ukjente.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 13:23   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Likninger med 3 ukjente er ikke pensum i 9. klasse.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 13:38   #4
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Jeg ville hentet opplysningene fra teksten:
1 gul = 2 røde
3 blå = 2 gule = 4 røde

Så kan du si at 3 røde + 3 blå + 3 gule = 3 + 4 + 6 røde = 97,5 l

dvs at en rød er 7,5 l

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 13:50   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Jeg ville tegnet det på tre linjer under hverandre.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 13:50   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Tre ligninger med tre ukjente.

Det ville jeg også gjort, men vet at min 9.klassing ikke helt skjønner det konseptet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 14:35   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg ville hentet opplysningene fra teksten:
1 gul = 2 røde
3 blå = 2 gule = 4 røde

Så kan du si at 3 røde + 3 blå + 3 gule = 3 + 4 + 6 røde = 97,5 l

dvs at en rød er 7,5 l

Den var ikke dum.

Problemer mitt er jo at jeg tenker annerledes enn en 9. klassing og da setter det opp vanskeligere enn de.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 14:48   #8
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Den var ikke dum.

Problemer mitt er jo at jeg tenker annerledes enn en 9. klassing og da setter det opp vanskeligere enn de.

JEG ville satt opp et likningssett, men dette er et alternativ. Egentlig er det jo samme løsningsstrategien, en uten å bruke x, y og z. Jeg kan godt sjekke om mine 8. klassinger har noen ide om hva de ville gjort. Sannsynligvis hadde de gitt opp.

Men jeg liker sånne tenke og mange mulige veier til målet oppgaver!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-17, 17:16   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan tenker dere her? (matteoppgave)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg ville tegnet det på tre linjer under hverandre.

Fikk det ikke til slik jeg tenkte, gitt. Men løsningen til sol er lett å vise ved å tegne disse linjene.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no