Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Verktøy alle bør ha?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-23, 15:32   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verktøy alle bør ha?

Datteren har bodd på studenthybel i over to år. I dag sendte hun bilder av et bord som trengte å få strammet seg opp og lurte på om vi hadde egnet verktøy. Det slo meg at hun faktisk ikke eier verktøy i det hele tatt, og det bør hun jo ha!

Hvilke verktøy mener dere at absolutt alle bør eie?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 15:35   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Drill med et rikt utvalg bits. Også jenter trenger egen drill.

Wisegriptang, justerbar skiftenøkkel, vater, hammer og en manuell skrutrekker man kan putte bitsene i er også kjekt å ha.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 15:37   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

En drill/boremaskin med bits-sett.
Hammer (ordentlig hammer, ikke sånn liten "damehammer" i rosa).
Et sett/boks med skruer og små spiker/stifter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 15:50   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Drill med flere bits, hammer, skrutrekkere i flere størrelser og vater.

Jeg fikk dette i presang da jeg ble 7 år. Faren min har vært byggfagslærer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 16:00   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Skrutrekker. Har aldri trengt noe annet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 16:20   #6
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Skrutrekker. Har aldri trengt noe annet.

Ja i tillegg til drill: et vanlig skrujern. Dvs en liten koffert med skrujern og diverse bits. Den gjemmer jeg godt så ikke mannen stikker av med den. Hammer trenge også så klart.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 16:49   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Når i all verden bruker du hammer?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 16:54   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Hammer, drill og ulike skrujern.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 17:06   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Man kommer enormt langt med en drill med bitsssett og vater, og en god hammer. Legger man til et sånn lite mulitiverktøy typ Leatherman kan man nesten bygge sitt eget hus.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 17:42   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når i all verden bruker du hammer?

Om ikke til hamring , så er det kjekt å ha til å trekke ut spiker på feil sted, for eksempel.

Jeg bruker naturligvis hammeren til litt snekring nå og da, men har også brukt den til å henge opp bilder, trekke ut spiker/slå ned igjen spiker som plutselig stikker opp, dunke sammen Ikea-møbler med treplugger skikkelig (med en pappbit mellom hammer og møbel så det ikke skal bli stygt), og seff til å knuse pepperkakehus.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 18:07   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Drill med flere bits, hammer, skrutrekkere i flere størrelser og vater.

Jeg fikk dette i presang da jeg ble 7 år. Faren min har vært byggfagslærer.

Så herlig, tjorven. Eg har fått ein ordentlig verktøykasse av far min. Han jobba i byggvareforretning heile livet

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-23, 21:45   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når i all verden bruker du hammer?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Om ikke til hamring , så er det kjekt å ha til å trekke ut spiker på feil sted, for eksempel.

Jeg bruker naturligvis hammeren til litt snekring nå og da, men har også brukt den til å henge opp bilder, trekke ut spiker/slå ned igjen spiker som plutselig stikker opp, dunke sammen Ikea-møbler med treplugger skikkelig (med en pappbit mellom hammer og møbel så det ikke skal bli stygt), og seff til å knuse pepperkakehus.

Nettopp sånn.
Min verktøykasse inneholder bl.a. flere skrutrekkere og stjernetrekkere, hammer, vinkelmåler, vater, liten sag og annet. Jeg gidder ikke gå og sjekke. Jeg bruker diverse av innholdet minst en gang i måneden, så det er ikke så ofte. Det viktige er at jeg har tilgang til det jeg bruker oftest. Alle tre unga har fått tilsvarende med verktøy fra Helten. De bruker det ofte nok. Gammelhuset inneholdt mengder med verktøy* så alle tre unga, jeg og tidligere leieboer har fått fullt utstyr uten at noe måtte kjøpes.

*) Heltens bestefar var opprinnelig bonde og senere verktøymaker.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 00:10   #13
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Nettopp sånn.
Min verktøykasse inneholder bl.a. flere skrutrekkere og stjernetrekkere, hammer, vinkelmåler, vater, liten sag og annet. Jeg gidder ikke gå og sjekke. Jeg bruker diverse av innholdet minst en gang i måneden, så det er ikke så ofte. Det viktige er at jeg har tilgang til det jeg bruker oftest. Alle tre unga har fått tilsvarende med verktøy fra Helten. De bruker det ofte nok. Gammelhuset inneholdt mengder med verktøy* så alle tre unga, jeg og tidligere leieboer har fått fullt utstyr uten at noe måtte kjøpes.

*) Heltens bestefar var opprinnelig bonde og senere verktøymaker.

Ja alt dette. Har stått noen ganger og hamret med en bok eller lignende men det gir liksom ikke helt samme kraften.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 15:13   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Ja alt dette. Har stått noen ganger og hamret med en bok eller lignende men det gir liksom ikke helt samme kraften.

Da henter du en stein i bakgården.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 15:37   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Ene datteren har dette, jeg synes det virker ganske ok mtp prisen. https://www.biltema.no/verktoy/handv...ler-2000044425

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 16:02   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Nettopp sånn.
Min verktøykasse inneholder bl.a. flere skrutrekkere og stjernetrekkere, hammer, vinkelmåler, vater, liten sag og annet. Jeg gidder ikke gå og sjekke. Jeg bruker diverse av innholdet minst en gang i måneden, så det er ikke så ofte. Det viktige er at jeg har tilgang til det jeg bruker oftest. Alle tre unga har fått tilsvarende med verktøy fra Helten. De bruker det ofte nok. Gammelhuset inneholdt mengder med verktøy* så alle tre unga, jeg og tidligere leieboer har fått fullt utstyr uten at noe måtte kjøpes.

*) Heltens bestefar var opprinnelig bonde og senere verktøymaker.

Dette blir jo som at jeg sier alle bør ha strikkepinner i alle størrelser og lengder, eller piano hjemme. Synes det ville vært litt rart å si. Alke trenger ikke vinkelmåler, og jeg tror ikke alle trenger hammer heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 16:13   #17
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Jeg tenker mer at hammer er på linje med nål og tråd, ikke bare for spesielt interesserte, men noe alle og enhver kan ha behov for, men kanskje også klarer seg fint uten.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 16:15   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Ja, hammer er mer i kategorien ting alle bør ha enn vinkelmåler.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 16:23   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Hammer brukes i det minste et par ganger i året , mest til å slå inn stift til å henge opp noe på, gjerne i desember. Vi kelmåler tror jeg aldri jeg her brukt, og er noe jeg sikkert hadde funnet noen å låne hos om jeg trengte, det skjer neppe like akutt som "skulle hatt noe å henge opp denne på" 23.12 om kvelden, som inntreffer ca årlig, evt 25.12 når man har fått noe i gave som skulle vært hentt opp.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 16:26   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verktøy alle bør ha?

Altså, jeg kan overhodet ingenting, jeg er helt hjelpesløs når det gjelder håndverk. Men til og med jeg trenger hammer i ny og ne. Hvordan slår man ellers en stift i veggen? Og vater er også kjekt å ha.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no