Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etisk dilemma, øl, penger eller ingenting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Penger, øl eller hva?
Gir penger 36 41,38%
Kjøper øl 6 6,90%
Sykler tilbake på jobb 9 10,34%
Jeg gir ikke penger til rusmidler 36 41,38%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-18, 00:31   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Jeg hadde neppe hatt penger.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 00:35   #22
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Gir egentlig aldri penger, men gjorde ett unntak for over 20 år siden da jeg møtte en som faktisk spurte etter penger til øl (i stedet for penger til bussen eller hva det var som var vanlig å spørre etter på den tiden). Så ja.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 00:42   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Hadde nok gitt en 200-lapp. Gir generelt mye penger til tiggere.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 01:12   #24
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hadde ikke gitt penger eller kjøpt øl.

Ikke jeg heller.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 01:41   #25
Stressern
Nybegynner
 
Stressern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2018
Hvor: Utenfor Oslo
Innlegg: 3
Stressern har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Det er godt med øl, men ingen trenger øl på den måten. Jeg hadde nok ikke gitt. Det er sjelden jeg går med kontanter.

Stressern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 01:54   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Opprinnelig lagt inn av Stressern, her.

Det er godt med øl, men ingen trenger øl på den måten. Jeg hadde nok ikke gitt. Det er sjelden jeg går med kontanter.

Dessverre er det nok mange der ute som trenger denne ølen. Og kanskje er den denne ene ølen som hjelper de gjennom dagen, uten at de tyr til sterkere stoffer...

Synes det å si at ingen trenger denne ølen er naivt. I avhengelighetens navn så er det kanskje akkurat bare en l man trenger.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 02:41   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Jeg har aldri cash, og dras uansett som alltid mellom empati (hun har det mye verre enn meg) og rasjonalitet (én øl løser ikke problemet). Jeg er 1 % T og lander på det rasjonelle,

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 03:22   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Kun lest hi. Jeg hadde sagt nei. Litt kompass jeg har inne i hodet. Gir til noen organisasjoner men sjelden på gaten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 07:03   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Opprinnelig lagt inn av Stressern, her.

Det er godt med øl, men ingen trenger øl på den måten. Jeg hadde nok ikke gitt. Det er sjelden jeg går med kontanter.

Når man er avhengig av noe handler det jo ikke om at det er godt, så det blir et tåpelig utsagn. Det er helt andre mekanismer bak.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 09:29   #30
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Her er min fasit.
Jeg gir ofte penger til lokale tiggere, og kjøper gjerne flere gateblader av samme utgivelse. Jeg gir ikke til reisende folk ettersom jeg aldri blir klok på om dette er organisert og det er bakmenn som tar pengene.
Jeg er aldri tidligere blitt spurt om penger til noe konkret, og ble litt satt ut av hennes direkte spørsmål, men ettter en kjapp indre diskusjon med meg selv kom jeg til at jeg vill gitt henne penger om hun ikke sa hva det skulle gå til, og kjøpt gatemagasin om hun solgte, og at jeg da ganske trolig finansierer et rusmisbruk uansett.
Jeg gikk inn på butikken igjen mens hun passet på varene og elsykkelen min og tok ut 200 kroner til henne. Fikk verdens varmeste klem og takk og ønsker om en nydelig dag fra henne da vi skiltes.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 09:57   #31
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Vel så viktig som pengene er tiden du brukte, tror jeg. For et menneske å føle seg sett og verdt å bruke tid på.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 10:00   #32
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Jeg gir ikke penger, syntes tidligere det var et etisk dilemma, men nå har jeg aldri kontanter, så det er upraktisk i tillegg. Ser flere og flere får vipps, men ... tja, jeg er ikke der at jeg opplever vipps som en integrert del av min hverdag.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 10:42   #33
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har aldri cash, og dras uansett som alltid mellom empati (hun har det mye verre enn meg) og rasjonalitet (én øl løser ikke problemet). Jeg er 1 % T og lander på det rasjonelle,

Her er jeg.
Ikke har jeg råd til å gi bort penger til alle som ber om det heller.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 08-09-18 kl 11:23.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 10:58   #34
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Hadde jeg hatt cash, hadde jeg helt sikkert gitt henne både det hun ga om og mer til, kanskje en hundrings eller to.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 11:05   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Jeg har som regel ikke cash, men ser ikke noe problem med å gi penger til øl. At jeg nekter å gi henne penger til øl løser heller ikke problemet, om man skal rasjonalisere det. Hver gang man gir penger til tiggere med rusproblemer finansierer man ny rus, enten direkte eller indirekte. Man kan selvsagt si at en øl ikke løser problemet, eller at det å gi penger til rumenske tiggere så de kan få seg et måltid ikke løser problemet, men så lenge ingen jobber for å løse problemet, så kan jeg like gjerne gi litt for en kortsiktig "løsning"(når det er sagt; jeg gir så godt som aldri penger til rusa tiggere, de få gangene jeg har cash og gir til tiggere er det som regel rumenske mødre). Men jeg hadde aldri kjøpt rusmidler til en fremmed person som ba om det.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 08-09-18 kl 11:20.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 11:08   #36
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Jeg hadde aldri gitt øl.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 12:08   #37
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg hadde aldri gitt øl.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Ja, har gitt til et par familiemedlemmer som er/var alkoholikere, til jul/bursdag. De drikker uansett. Og vet at selv om vi gir dem ei flaske vin, så betyr det ikke at vi liker drikkingen deres.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 13:14   #38
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Jeg hadde i det minste gitt dem penger, selv om jeg visste at pengene gikk til øl.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 14:19   #39
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg hadde aldri gitt øl.

Dere som ville gitt øl til en alkoholiker dere ikke kjenner, ville dere ha gitt øl til mora/tanta/søstra deres om dere visste hun var alkoholiker/rusmisbruker?

Om jeg ga en øl eller ikke ville ikke endret det at han eller hun er alkoholiker, men det å gi en kunne gitt vedkommende en grei dag. Og det ville jeg tenkt om det var noen jeg kjente også.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 14:46   #40
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk dilemma, øl, penger elller ingenting

Hvis jeg hadde hatt kontanter; penger. Hvis ikke, beklaget og gått videre. Jeg hadde neppe tatt meg tid til å gå inn igjen i butikken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no