Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-17, 22:21   #21
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Her prøver vi å minske plastforbruket, ja. Første vi prøver veldig hardt på, er å ikke bruke plastposer når vi handler. Vi har ikke plastfolie på restemat, men bruker flerbruksplastbokser. Plast det også, men det kastes ikke, da. Har ikke prøvd Mooncup, men jeg har så lite mens pga spiral, at jeg det i grunnen er unødvendig.

Eg bruker og ein del plastbokser. Men nå må eg rydde og kaste, fordi det er mange som er oppbrukte, har knekt lokk og så vidare. Så eg tenkte det Linné vere greit åsså etter alternativ til gjenbrukbar plast og.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:21   #22
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg jobba i butikk under den kampanjen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:27   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo har gjerne grønnsaksbutikkene ting i løsvekt. edre utvalg også. OG er kjedeuavhengige.

Ja, eller du kan pakke det også i aluminiumsfolie. Aluminium kan gjenvinnes nesten ubegrenset med ganger.

Takk for info om aliminumsfolie. Eg har alltid tenkt på det som verre enn plast.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:34   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Takk for info om aliminumsfolie. Eg har alltid tenkt på det som verre enn plast.

Jeg vet ingenting om fremstillingsmetoden, altså. Men jeg ante ikke at jeg kunne levere det til resirkulering før nylig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:38   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Fant noe: utvinningen er bad, gjenvinningen er bra siden den mister så lite egenskaper. Både hermetikk, folie og take away-begre kan leveres inn. Så resirkulert aluminiumsfolie!

https://www.greenlivingtips.com/arti...vironment.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:39   #26
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Nei, det var nytt for meg og. Eg veit at det er ganske energikrevande framstillingsprosess, men veldig energiøkonomisk materiale å resirkulere. Eg las om det i forbindelse med resirkulering av metallet rundt telys.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:40   #27
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 22:43   #28
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.973
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Kanskje jeg endelig har funnet noe jeg kan klare å sy? Frukt- og grøntposer!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 23:14   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg har ikke tenkt på at jeg kan ta med poser selv. Til handlingen bruker jeg tøyposer og sekk. Det hjelper mye.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 23:18   #30
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg bestilte nettopp nett til brød og frukt på www.agentm.no De hadde de fra ecobags.

Er storforbruker av brødposer, og sånne småposer til frukt og grønt. Så må skjerpe meg. Er blitt flinkere til å ha med bærenett, og har alltid en baggu i veska.

Har også sluttet å kjøpe scrubprodukter som det er plastpartikler i.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 23:47   #31
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.988
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Er det noen som har skrevet til butikkjedene og hørt om det er noe de vil jobbe med? Jeg var på rema i dag og de hadde klementiner i brune små søte papirposer.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-17, 23:56   #32
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg skal kjøpe nettingposer til frukt nå. Og forsøker å unngå å kjøpe frukt og grønt som allerede er emballert. Irriterer med med bær. At begrene er svære og av tykk plast. De burde greie å finne en annen måte. Engangs også. Unngår i det lengste. Har med egen kopp på jobb.

Ellers hjelper det å bli som sine mødre i vår barndom. Vaskede plastposer til tørk i tørkeskapet var et vanlig syn. Brødposer altså. De brukte vi om igjen. Da har man i alle fall spart de posene.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 00:02   #33
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Vokspapir er jo fint til oppbevaring av mat. Man får kjøpt, men det er superenkelt å lage selv.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 00:12   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg bestilte nettopp nett til brød og frukt på www.agentm.no De hadde de fra ecobags.

Er storforbruker av brødposer, og sånne småposer til frukt og grønt. Så må skjerpe meg. Er blitt flinkere til å ha med bærenett, og har alltid en baggu i veska.

Har også sluttet å kjøpe scrubprodukter som det er plastpartikler i.

Takk for lenke! Der var det jo brune papirposer i litt mindre kvantum enn på Staples, og.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 00:27   #35
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Kva med frysing, for eksempel brød, kan ein fryse det i tøyposer?

Vi fryser, tiner og oppbevarer brød i tøyposer. De smaker mye bedre og holder seg ferske lenge!

Vi bruker ikke plastfolie men holder oss til aluminium som vi resirkulerer.

Handler med tøyposer og kjøpte en gang nettingnett til frukt. De må jeg finne frem igjen. Bruker også tøybind og tøytruseinnlegg. Mooncup før jeg fikk hormonspiral og (nesten) sluttet å blø.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 00:32   #36
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Bruker alle plastposer mange ganger. Vasker ziplåsposer og brødposer og bruker de om igjen. Kaster dem når det har vært rått kjøtt i dem.

Handler så godt som ingenting annet enn mat i butikk (er både gjerrig og hater shopping og er glad i gjenbruk) og alle remaposer blir avfallsposer.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 01:04   #37
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Har handlenett som jeg burde bli enda flinkere til å bruke. Fått i hus flere bokser med lokk til å oppbevare rester i. Poser vi får på butikken brukes flere ganger.
Og plasten som kastes, kastes til plastgjenvinning.
Men kan bli flinkere til mye.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 01:21   #38
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Det er skremmende hvor mye plast vi kaster, faktisk. Vi har tre store beholdere for søppel her, og den ene er plast. Og du verden hvor full den blir fra to husstander. (oss pluss sokkel)

Jeg prøver langt på vei å sortere så godt jeg kan, samt å begrense forbruket. Men 90% av plasten er jo plast vi "prakkes" på fra butikken, da alt er pakket i plast...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mamma øver på åbli hardcore da. Å pakkeut i butikken og legge igjen plasten der. Der er ikke jeg enda, foråsiresånn....

For meg blir dette litt "struts", for hva hjelper det å pakke ut i butikken? Plastavfallet er jo der uansett, bare at nå er det butikken som må håndtere avfallet og ikke meg. Skal man komme dette til livs, så må man begynne å boikotte varer som er pakket i plast, rett og slett.

Jeg kjøper for eksempel heller gulrøtter i bunt eller løs vekt, fremfor disse som ligge ri plastbeger og med plast rundt. Der prøver jeg å være bevisst.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 02:19   #39
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

For meg blir dette litt "struts", for hva hjelper det å pakke ut i butikken? Plastavfallet er jo der uansett, bare at nå er det butikken som må håndtere avfallet og ikke meg. Skal man komme dette til livs, så må man begynne å boikotte varer som er pakket i plast, rett og slett.

Jeg kjøper for eksempel heller gulrøtter i bunt eller løs vekt, fremfor disse som ligge ri plastbeger og med plast rundt. Der prøver jeg å være bevisst.

Direkte betyr det nok lite, men den forrige kampanjen fikk virkelig opp fokuset på unødvendig emballasje. Jeg mener det var noen tannkremprodusenter som gikk bort over fra tube i papirboks til bare tuber pga den aksjonen, men det kan selvsagt ha vært en tilfeldighet at det skjedde omtrent samtidig.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-17, 10:23   #40
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Men hva gjør man når man går tom for bæreposer til søppel?

Når det kommer til å pakke ut plast i butikken, vil kanskje butikkene og kjedene også engasjere seg dersom de blir sittende igjen med et fjell av emballasje.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no