Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-18, 16:13   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Spørsmål

Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

Vi er ikke så veldig fancy i matveien og lager mest traust mat og mat som metter gutta.

Min nye sjef er vill og gal og er helt sjokkskadet over at jeg ikke har smakt sjømat før.
En kveld sist uke etter arbeidstid så lagde hun blåskjellsuppe eller hva nå det kalles, til oss i administrasjonen, i kantinen på jobben.
Det var overraskende godt - og mettende.

Så sånn ut.




På bilder jeg har sett så har det vært blåskjell i en skål og pommes ved siden av. Det har liksom ikke fristet noe særlig men hun laget en base med grønnsaker og helte over en flaske hvitvin + creme fresh og hadde spagetti oppi.

Nå er jeg litt vill og gal igjen og tenker å tørre å tilbrede dette selv til en jentekveld når jeg snart har bursdag. Men jeg har ikke peiling så må følge en oppskrift slavisk.
Og så er det dette med skumle blåskjell som ikke åpner seg. Er jo livredd for at jeg, og andre skal få vondt i magen eller bli syke.
Hva annet må jeg passe på?
Og hvordan ser man om blåskjellene er "helt fantastiske" når de ligger der i disken?

Har du en deilig og litt mettende oppskrift på en rett med blåskjell som er bankers?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:46   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

De skjellene som er åpne, kaster jeg. Skrubb resten. Damp dem. De som da ikke har åpnet seg, kaster jeg. Mulig jeg er overhysterisk, men men. Plukker vi skjellene selv, sjekker vi blåskjellvarselet på nett.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:52   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

For selvplukk, sjekk Matportalen,
http://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/

De du kjøper i butikken er stort sett oppdrett fra Rissa og kontrollert.

Jeg har mange oppskrifter, med creme fraishe, tomat eller blank. Alt er godt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 20:12   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

Dette synes jeg er rågodt. Minner om blåskjellene de har (muligens hadde, flere år siden jeg spiste der) på Bakgården i Trondheim.

Blåskjell, type rågode

3 fedd kvitlauk
1/2 raud chili
5-6 cm sitrongras
Ingefær, på størrelse med ein stor tommel
1/2 lauk

Finhakk og fres i smør

Ha blåskjella (som du har rensa og sortert) i kjelen, hell over 1/2 boks kokosmjølk og 1-2 dl fløte (dette er ca-mål altså. Ein slant her og ein slant der.)

Damp skjella til dei opnar seg, 2-3 minutt. Ta dei ut av kjelen, sil av krafta og la den koke inn litt medan du smakar til med frisk limesaft og salt.

Hell krafta over blåskjella, dryss over raust med frisk koriander og server straks.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 20:30   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

Dette er innmari godt! https://www.goodfood.com.au/recipes/...0170827-gy5cfp

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 21:24   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Dette er innmari godt! https://www.goodfood.com.au/recipes/...0170827-gy5cfp

Her sto tydeligvis automatisk oversettelse på når jeg gikk inn på siden (hos meg altså) og jeg lo så jeg nesten tissa på meg. "Spreng persille over til slutt".

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 21:29   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbereding av blåskjell og skummelfaktor

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no