Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-20, 09:23   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

I år har jeg sett innmari mange av de egentlig pene sneglene her i hagen. Veldig mange flere enn i fjor. I fjor fant jeg vesentlig fler enn for to år siden. Har de vekstår eller noe her på Østlandet?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 21:15   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Ingen som har innspill? Det er i hvert fall mange flere nå enn tidligere. Andelen leopardsnegler i forhold til brunsnegler er mye større i år enn noen gang tidligere. Hvorfor?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 23:55   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Jeg har og sett fler. Tre vs null tidligere år. Men aner ikke hvorfor. De jager brunsnegler har jeg hørt, så jeg er veldig fornøyd med innflytterne

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 00:21   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

De jager ikke brunsnegler, det er en gammel myte, eller en overoptimistisk tolkning at disse hersens sneglene føgler etter hverandre har jeg lest. Leopardsneglen er altetende, dvs. den spiser helst dyr, men kan også spise planter. Den skal visstnok være litt for treg til å faktisk være til hjelp mot brunsneglene.

Denne artikkelen fra 2015 anbefaler at boakjølsneglen/leopardsneglen skal få bli. Jeg har også lest artikler som anbefaler å ta dem også. Hmmm, hva gjør jeg med dem ble plutselig tema.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 00:25   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

De skal fjernes, og fjerner man dem ikke blir det flere neste år. De kan også legge 400 egg hver....

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 00:29   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

De skal fjernes, og fjerner man dem ikke blir det flere neste år. De kan også legge 400 egg hver....

Joda, jeg fjerner dem jeg. Med hard hånd og har gjort det siden jeg så den første i hagen i 2007. Brunsneglene så jeg faktisk først et-tre år senere. Men det jeg lurte på er hvorfor det i år er så mye større andel boakjølsnegler enn brunsnegler i forhold til tidligere år. Kanskje jeg var for mild i snegleplukkeingen i fjor?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 00:52   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Jeg merker det godt året etter de årene jeg slurver med plukking. I år er et sånt år. Sukk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 01:34   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg merker det godt året etter de årene jeg slurver med plukking. I år er et sånt år. Sukk.

Egentlig burde jeg vært og plukket i den andre hagen. Det er den jeg skal tilbringe neste år i.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 09:24   #9
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Min helt egne hjemmemekka teori etter at jeg har observert det samme som deg; myten om at de tar brunsneglene gjør at flere lot leopardsneglen være i fred i fjor (og andre år), og det ser man nå resultatet av.

Jeg har også gjort det nemlig, men i år tar jeg alt jeg ser.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 09:33   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Jeg har ikke sett de flekkete hos oss før i år. De regjerer på øverste plenen. Jeg plukker og dreper alt uansett. Blir ca to 850 grams beger i året. Har liten ryddig hage og har plukket og drept i 15 år.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 10:30   #11
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Enormt mange flere i år. Jeg leste at boakjølsnegl legger dobbelt så mange egg som brunsnegl, så med den økningen vi har hatt vasser vi vel snart i dem.. Jeg plukker og plukker, da. Men pene?!? De er heslige, og så svære! Tror jo innimellom det er orm...

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 12:15   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Men pene?!? De er heslige, og så svære! Tror jo innimellom det er orm...

Den kan bli opp til 20 cm lang.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 14:23   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Vi kaller dem kveleslangene våre. Boa constrictor.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-20, 18:49   #14
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

20 cm er MYE snegle!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-20, 01:23   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leopardsnegle/boakjølsnegle - vekstår?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

20 cm er MYE snegle!

Ja, det er virkelig mye. I hodet litt føles de ikke så ekle som brunsneglene, men likevel altså.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no