Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Regler for bruk av kursiv?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 21:58   #1
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Regler for bruk av kursiv?

Finnes det regler for bruk av kursiv?

Jeg holder på med en oppgave om personalismen. Er det riktig å sette personalismen i kursiv, konsekvent gjennom oppgaven?

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:00   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.100
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Nei, det kan jeg aldri tro?
Jeg ville aldri gjort det iallfall. Jeg driver også med en oppgave og vi har fått beskjed om å bruke kursiv minst mulig. Jeg har brukt det for å utheve et par ord to steder, jeg ville aldri brukt det om hovedtemaet sånn gjennomgående.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:38   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Nei, det er veldig feil.

Du bruker kursiv for å fremheve ord i teksten, når det er noe du vil poengtere ekstra. I tillegg kan det brukes for å etablere et begrep, første gang begrepet introduseres. Eksempelvis: "Dette går under begrepet kursivnorm. Neste gang man møter på fenomenet kursivnorm, kan man med fordel skrive det rett frem." Dette gjelder dog bare når man etablerer et litt uvant begrep, for eksempel hvis man henter begrepet fra et annet fagfelt eller konstruerer det selv.

I tillegg er det vanlig å skrive tittel på bøker og/eller artikler i kursiv. Det siste varierer en del fra fagfelt til fagfelt. Innenfor en del fagfelt brukes hermetegn i stedet, så sjekk ut hva som er normen innen ditt felt.


Sist redigert av Teofelia : 26-04-09 kl 22:47.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:41   #4
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Jeg skriver også på oppgave nå, og bruker bare kursiv for å utheve noe spesielt, eller på titler på bøker, filmer og aviser. Titler på artikler skriver jeg i hermetegn. Bruker MLA.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:53   #5
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Takk for svar. Jeg er ikke så erfaren i oppgaveskriving, men det kommer seg etterhvert.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:57   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

For mye kursiv er bare irriterende, og gjør at det går tregt å lese.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:30   #7
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Takk for svar. Jeg er ikke så erfaren i oppgaveskriving, men det kommer seg etterhvert.

Sjekk nettsiden til studiestedet ditt om de har retningslinjer liggende, eller velg deg en stil og kjøp en bok. Like greit først som sist. Snakk med veileder eller foreleser om hva som er vanlg på ditt studiested. På UiO er det mye ulik praksis, desverre, det kan være ganske forvirrende. :erfart:

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:32   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Regler for bruk av kursiv?

Jeg synes det er en god regel å bruke uthevninger så lite som mulig - bare der man virkelig vil utheve noe. Og da synes jeg kursiv er bedre enn fet skrift. Og jeg skriver også boktitler i kursiv.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no