Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-23, 13:58   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Bagasjen (med eier) kom hjem i natt, og det var observert sølvkre på overnattingsstedet. Bagasjen står foreløpig urørt i bilen, men blir håndtert etter jobb i ettermiddag. Hva er de beste forhåndsreglene for å unngå å få eventuelt sølvkre i hus? Er det nok å åpne bagasjen ute, og riste hvert enkelt plagg? Vaske alt sammen for sikkerhet skyld (noe som kan være nødvendig uansett #tenåringpådanacup)? Annet?

Edit: Ingen garanti for at det ikke er skjeggkre i stedet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-07-23 kl 15:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 14:01   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Og ikke minst sjekke alle kriker og kroker og lommer og steder de kan stikke seg bort i selve BAGASJEN, altså, bag eller koffert, disse har jo somregel en del gode gjemmestder for slikt.

Og, støvsuge den bilen også?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 14:09   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Mener du skjeggkre?

Sølvkre dør vel temmelig fort om de ikke har det fuktig og kaldt, og de bor i all hovedsak på bad.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 14:20   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mener du skjeggkre?

Sølvkre dør vel temmelig fort om de ikke har det fuktig og kaldt, og de bor i all hovedsak på bad.

Jeg mener sølvkre, fordi det var sølvkre som stod i meldinga. Men jeg stoler ikke helt på at observatøren ser forskjellen, og tar derfor forbehold om at det kan være skjeggkre. Jeg vil ikke ha noen av delene i hus, og tar ingen sjanser. De overnattet på en skole.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 14:48   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

jeg tenkte vel også skjeggkre når jeg svarte, for sølvkre, er ikke det sånn ca "overalt" da? Og ikke så problematiske heller, de trives bare i fuktighet ja, så i så fall tørke?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 14:56   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Jeg ønsker uansett ikke å ta sjansen, som sagt stoler jeg ikke 100% på denne laglederens kompetanse til å artsbestemme småkryp.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:11   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Informasjon om håndtering av skjeggkre her:

Sitat:

Tiltak mens man er på ferie:

Oppbevar bagasjen opp fra gulvet og hold vesker og kofferter mest mulig lukket.
Gå igjennom bagasjen når du pakker for hjemreise.
Rist klær før de pakkes, kan være skjeggkre som har søkt etter et mørkt skjulested der på dagtid.
Tøyet kan med fordel pakkes i plastposer som knytes/forsegles godt. Det gjør håndteringen enklere når man kommer hjem.
Vil man være på den sikre siden kan man gjøre en lokal behandling av kofferten med hårtørkeren i alle kroker og sprekker. Skjeggkre tåler ikke høye temperaturer.

Tiltak når man kommer hjem:

Åpne bagasjen på utsiden på trappen eller verandaen.
Tøy kan legge direkte i vaskemaskin eller tørketrommelen. Skjeggkre dør etter få minutter ved temperaturer over 50 grader.
Og det vil trolig holde med 40 graders vask da det er kombinasjon vann, såpe og varme.
Tøy som ikke kan vaskes på 40 grader kan legges i en fryser i 12 timer, alternativt i bastu over 50 grader.
Kofferter og bagger kan man riste og støvsuge, og lokalt behandle med hårtørker.

Hårføner, altså.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:23   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Hadde sjekket om jeg fikk satt bilen på et fryselager en natt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:30   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Vi satte bagasje med mulighet for veggdyr på et fryselager på Lørenskog da datter kom hjem fra Paris i fjor. Vi puttet kofferten rett i søppelsekk på Gardermoen da vi hentet henne, og og kjørte ut til Gardermoen neste dag. Kostet under 1000-lappen. En billig forholdsregel. Skjeggkre er ikke like hysterisk farlig, og sjansen er mye mindre for smitte også, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:34   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Informasjon om håndtering av skjeggkre her:

Hårføner, altså.

Takk! Gi fotballskoa en runde med hårføneren da kanskje. Selv om jeg tror at de krypene som overlever opphold i de fotballskoa trolig overlever alt annet også.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:43   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Eg jobba i 10 år på ein arbeidsplass med sølvkre. Me sette bagar og vesker og sko og diverse på golvet utan å tenke over det. Ingen av oss fekk med oss sølvkre heim. Så eg har litt samme forhold til sølvkre som til edderkoppar; ekle, men ufarlige.

Veggdyr, derimot. :grøss:

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 15:52   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Ja, krysser fingrene for at det er faktisk sølvkre, og ikke skjeggkre.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 21:02   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Sannsynligvis er det både sølvkre og skjeggkre på skolene barna dine går på, så jeg hadde nok ikke gjort noe spesielt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 21:45   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Sannsynligvis er det både sølvkre og skjeggkre på skolene barna dine går på, så jeg hadde nok ikke gjort noe spesielt.

Det er ikke umulig, men jeg har verken hørt om det, eller sett noe til det her i huset. Er det en kjent sak på skolen(e) til dine?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 22:07   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

De er mest aktive der det er mørkt, så man legger gjerne ikke så mye merke til dem. Hadde en del på badet der jeg bodde før,sikkert andre steder også, men det var der jeg så de. Når jeg slo på lyset pilte de avgårde.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 22:35   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Mine barn har gått på skoler med skjeggkre i flere år uten at de har fått det med seg hjem. Jeg tror det er relativt vanlig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 22:40   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Tror vi er der nå at også skjeggkre er så vanlig at det ikke lenger betegnes som en «skade»?

Tenker nok at det er relativt liten sjanse for å få det med i bagasje. Men om man tenker mye på det, ville jeg pakket opp kofferten ute, ristet hvert enkelt plagg ute, lagt det i en sekk/pose og rett i vaskemaskinen. Kofferten ville jeg ristet ute og sett etter og deretter regnet med at alt var ok.

Når det er sagt - jeg personlig ville bare pakket opp og vasket klær på vanlig måte.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 22:49   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er ikke umulig, men jeg har verken hørt om det, eller sett noe til det her i huset. Er det en kjent sak på skolen(e) til dine?

Ja, det er i alle fall på ungdomsskolen vår. Tror det er vanlig på slike steder. Har sett skjeggkre på minst en av arbeidsplassene mine også, for den del.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-23, 23:21   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster: Hvordan håndtere bagasje med mulig sølvkre?

Er det ikke skjeggkre "overalt" der det er mye pappemballasje for tiden?
Mener vi fikk en mail for noen års siden på jobb om å ikke oppbevare papp inne. Kommunal enhet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no