Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaskes russedressen før man syr på greier?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-23, 09:02   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Dressen skal absolutt ikke vaskes og det går fint å stryke merkene på - bare stryk lenge nok. Har hatt tre russ så har bittelitt erfaring.

Det er stor forskjell på merkene. Noen er flate og sitter som limt og går i ett med stoffet. Andre sitter liksom utenpå og er stive og et helvete for fingrene å feste med nål og tråd.

Synes synd på de som heter Heggelibråten-Andreassen til etternavn. Kjekkere å hete Bø da.

I min tid hadde vi fornavn på buksa. Hva er egentlig greia med etternavn? Er det liksom kulere?

Og så hadde vi skolenavnet på ryggen, tror jeg. Nå har jo ingen navnet på skolen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 09:21   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Sønnen min har bare fornavn.

Vi hadde ikke russedress en gang. Vi hadde russefrakk, og var helt avhengig av at noen kjente noen som jobbet i helsevesenet, slik at de kunne stjele frakker til oss.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 09:22   #23
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er stor forskjell på merkene. Noen er flate og sitter som limt og går i ett med stoffet. Andre sitter liksom utenpå og er stive og et helvete for fingrene å feste med nål og tråd.

Synes synd på de som heter Heggelibråten-Andreassen til etternavn. Kjekkere å hete Bø da.

I min tid hadde vi fornavn på buksa. Hva er egentlig greia med etternavn? Er det liksom kulere?

Og så hadde vi skolenavnet på ryggen, tror jeg. Nå har jo ingen navnet på skolen.

Ah, ok - men alle jeg og mine russ har strøket på har vært greie.

Ja, jeg har også lurt på det med etternavn! Skjønner ikke hvorfor det er så kult.

Vi hadde også skolenavn og skolens logo på ryggen.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 10:06   #24
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Det kan være en ide å glatte over der man skal sette på merker før man stryker dem fast. Etter å ha festet veldig mange bokstaver i helgen, (har angret på at jeg fikk barn med faren deres et par ganger underveis ), har jeg funnet ut at det enkleste er å legge ut bokstavene (i stoff), legge over bakepapir og stryke til de sitter sånn nogenlunde. Deretter kan man vrenge og stryke de fast fra baksiden. Jeg har sydd alt med maskin, for å få til det må man eie en symaskin og en sprettekniv, for man må ta opp innerbensømmen på benet for å klare å sy. Har man sydd litt på maskin går det fort. Og ja, jeg har gjort det for dem. Fordi de har sittet å jobbet med skole i steden, et bytte jeg gjerne gjør (og så koser jeg meg med å sy).

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 10:09   #25
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Min ene har skoleidentitet på det benet hun ikke har navnet sitt på (deler av skolenavnet). Og så har de hjemmetilhørighet på rumpa (poststed). For den andre datteren min er det ikke mulig å få skolenavnet under lommene på høyre ben, det er for langt/hun er alt for kort i beina. Så hun droppet det. Men de sier at det er vanlig å ha på skolen på det ene beinet.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 10:41   #26
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Mine 2 siste russ hadde pluffy bokstaver og paljettbokstaver. Disse var så tjukke at om bokstavene skulle bli varm nok på undersiden til å henge fast smeltet de på oversiden. Det ble derfor stryking og sying hos oss.

Og ja, jeg måtte hjelpe med syingen. Det finnes grenser for hvor lenge jeg orker å høre på syting, banning, kjefting og grining, og det finnes grenser for hvor mange melt downs jeg takler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 10:54   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Jeg sydde i går, så skal vi stryke. Det tok overraskende lang tid. Jeg er virkelig ikke noe håndarbeidstalent.

Men det går fint. Får takknemlighet tilbake, og det er så mye jeg IKKE kan hjelpe med for tiden, at det å få være nyttig egentlig bare er en glede.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 13:09   #28
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskes russedressen før man syr på greier?

Russen fikset alt selv med påstryking, men kom da rett før jobbehelg hun hadde i helga og ba pent om jeg kunne sy litt på merker og bokstaver i tillegg så de ikke falt av. Mange har erfaringer med at noe faller av etter kort tid tydeligvis. Det er tykke bokstaver med glitter og stas og merker, så det var frem med symaskinen og sy litt oppe og nede på hver bokstav og rundt noen merker, mens andre merker bare ble festet litt. Hun hadde vel ca. 30 bokstaver og merker på totalt, så tok litt tid. Men ei som fornøyd hentet dressen etter jobb i går og rett ut med dress for første gang. Det er tykke merker, så må jo være døden for fingrene å sy for hånd.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no