Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-22, 14:42   #81
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Jeg gikk på en barneskole som fikk sponset/arvet datamaskiner av oljebransjen på 80-tallet, og lærte «tekstbehandling» tidlig. Jeg var ganske dreven i touch-metoden på ungdomsskolen. Jeg er gift med en dataingeniør (programmerer), og vi har alltid vært tidlig ute, digitaliseringsmessig sett. Jeg er for digitalisering og tenker at det at noen få faller utenfor (og at flesteparten av dem er en utdøende rase etter hvert), er noe vi må tåle. Det vil alltid være noen.

Foreldregenerasjonen henger greit med, men vi har ikke gamle foreldre heller.

Forøvrig er Bank-id i app mye kjappere enn på mobil.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 15:48   #82
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er for digitalisering og tenker at det at noen få faller utenfor (og at flesteparten av dem er en utdøende rase etter hvert), er noe vi må tåle. Det vil alltid være noen.

Digitalisering er vanligvis en bra ting. At Skatteetaten har digitalisert selvangivelse og gått bort fra papir, syns jeg for eksempel er helt fantastisk. Men det bør - nei, det må - også være gode backup-muligheter for de som ikke er like flinke med det digitale. Og det kan dessuten være greit å huske på at selv om man henger med nå, så er det slett ikke sikkert at de digitale løsningene vi har lært oss i dag, er de samme som vil finnes om 20-30-40 års tid.

Dessuten må det være gode backup-løsninger som ikke er digitale, av sikkerhetsmessige hensyn.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 16:23   #83
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Også er det endel greier nå som gjør at det ikke funker. Som at hvis du ikke greier å skrive under, så får du ikke bank-id. Og dermed er du stengt ut fra masse greier. Det er liksom en sånn catch 22 greie.

Jeg har ikke helt satt meg inn i hva utfordringen er, men må gjøre det før Storebror blir 18 år, jeg har bare sett at folk snakker om det.
https://www.nrk.no/osloogviken/thoma...ese-1.15562370

Ser ut som om vi må lyve på oss at Storebror er bedre leser/skriver enn det han er.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 16:46   #84
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Jeg tror at en del av de som faller av det digitale også sliter med gammeldags skjema- og papirmølle. Funksjonelle analfabeter, for eksempel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 20:52   #85
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Digitalisering er vanligvis en bra ting. At Skatteetaten har digitalisert selvangivelse og gått bort fra papir, syns jeg for eksempel er helt fantastisk. Men det bør - nei, det må - også være gode backup-muligheter for de som ikke er like flinke med det digitale. Og det kan dessuten være greit å huske på at selv om man henger med nå, så er det slett ikke sikkert at de digitale løsningene vi har lært oss i dag, er de samme som vil finnes om 20-30-40 års tid.

Dessuten må det være gode backup-løsninger som ikke er digitale, av sikkerhetsmessige hensyn.

Hele dette innlegget syns jeg peker på viktige ting som leder meg til f.x.

  • Gode backup-løsninger trengs leeeenge av minst 147 grunner.
  • At det ikke er gitt at alle henger med på alt hele tiden.
  • For å sikre de som ikke klarer det og heller ikke egentlig har et nettverk til å hjelpe seg.
  • Systemer og løsninger endres hele tiden, og ikke alltid med gode (nok) forklaringer og veiledninger.
Jeg er ikke på noen måte motstander av digitale løsninger. Det jeg er skeptisk til stadig nye og/eller konkurrerende løsninger kombinert med godt nok skalerte hjelpeløsninger der det trengs, ref innlegg om ventetid på svar.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no