Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Studentflyttetråden!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-23, 21:11   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Følger med i tråden. Vi er i Bergen! Har brukt dagen til flytting. Han leier umøblert. Egen leilighet. I Sammen (studentleilighet).

Jeg er i motsetning til Oslo78 klar som et egg! Og studenten også. Nå er han ute og spiser med venninne fra Stavanger mens mannen og jeg installerer oss på hotell. Ikea i morgen.

Jeg ser av listene deres at sønnen vår har omtrent 10% av det enkelte nevner. Men han vil ikke ha så mye, og han får heller skaffe seg ting underveis.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-23, 21:16   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Ja, det er jo ikke så mye man MÅ ha. Listene er kjekke som tips, men de færreste har bruk for alt sammen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-23, 21:22   #43
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Jeg ville ikke meldt flytting pga forsikringer og fastlege.

Min har nå antakelig fått seg plass i møblert kollektiv. Av ting fra folkehøyskoletiden tenker jeg han bør vurdere vannkokeren sin, og kaffekoppen.
Mulig han får toastjern i utflyttingsgave.

Han vil også ha med seg ski og sykkel. Medisiner. Universalverktøy.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-23, 21:30   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Veldig greit med listene deres ja, vi trenger nok bare en liten del av det, men mye veldig nyttig som jeg ikke har tenkt på også. Ski og sykkel blir det nok ikke bruk for her, men det må nok med diverse spesialutstyr til bruk på linjen hun skal gå. Vi venter fortsatt på tildelig av hybel, får trolig vite mer på fredag, og først da vil vi få vite hva som finnes der fra før, og hva hun trenger å ha med. Men dyne, pute, sengetøy og håndkler må hun uansett ha med.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 01:50   #45
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Krydder
Salt/pepperkvern
Husapotek, termometer, plaster, smertestillende etc
saks, negleklipper, pinsett

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 09:56   #46
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Tegner de innboforsikring på hybel?

Forsikringspappaen til min venninne sørget for at vi ordnet oss innboforsikring da vi flyttet inn i kollektiv "back in the days". Noen typer reiseforsikringer gjelder også for uteboende barn, men dette må vi nok sjekke med forsikringsselskapet. For de som "vet" hva de skal bli har ofte fagforeningene billige/gratis studentmedlemsskap med gode løsninger for forsikring og bank.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 09:59   #47
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Nah, glemte å lese hele tråden...
Innser at flyttelistene for utflyttende studentbarn er litt som kjøpelistene til nyfødte, og minner (meg selv) om at i de aller fleste tilfeller er butikkene (fretex/IKEA) og andre butikker også åpne etter at babyen er født eller har flyttet ut.

Men handlenett skal han få med seg.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 10:05   #48
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Var akkurat det jeg skulle inn og spørre om; hos oss står det at vår forsikring dekker «barn som har flyttet pga utdanning og ikke har meldt adresseendring hos folkeregisteret». Hva er barn da? 18? For alltid (de er jo mine barn uansett alder)?

Jeg sjekket vår (Fremtind), og der står det ikke noe om aldersbegrensning for borteboende studenter med samme Folkeregisteradresse. (Derimot har den en aldersbegrensning for 20 år for borteboende barn av andre grunner.)

Annerledes for reiseforsikringen vi har (Tryg), den opphører når barnet fyller 21 år, så det får stå på huskelisten for 2024.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 10:47   #49
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Følger med i tråden. Vi er i Bergen! Har brukt dagen til flytting. Han leier umøblert. Egen leilighet. I Sammen (studentleilighet).

Jeg er i motsetning til Oslo78 klar som et egg! Og studenten også. Nå er han ute og spiser med venninne fra Stavanger mens mannen og jeg installerer oss på hotell. Ikea i morgen.

Jeg ser av listene deres at sønnen vår har omtrent 10% av det enkelte nevner. Men han vil ikke ha så mye, og han får heller skaffe seg ting underveis.

Om han er på Fantoft: en vifte. De hyblene er svetteceller. På Fantoft er det også er rom hvor utflyttede studenter har satt saker de ikke skal ha med seg, så det går an å sjekke der.

Ellers så vil jeg sendt med studenten skopussesaker.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:08   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Litt apropos dette så husker jeg jo at vi for lenge siden har hatt diskusjoner på FP om ting ungene bør kunne før de flytter ut. Jeg tror jo de fleste klarer seg greit uansett, og at de evner å finne ut av ting selv, når de får behov for det, men for en del kan det kanskje være greit med et kjapt oppfriskningskurs. Eller i alle fall en påminnelse om at man bør ta sin del av husarbeidet hvis man skal dele kjøkken eller bad med andre.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:13   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Jeg satte utrolig pris på Ingrid Espelids blårutete kokebok da jeg flyttet hjemmefra, og tilegner den egentlig at jeg ble interessert i å lage mat. Den er enkel, og tar for seg grunnoppskrifter og steketider på kjøtt og mye annet. Et veldig godt oppslagsverk. Den, og hennes "kaffekos"-bok med klassiske småkakeoppskrifter er blant de bøkene jeg har brukt mest, i sum, tror jeg.

Så en god og enkel kokebok som inspirerer og gjør det lett å lage middag til seg selv og andre er lurt. Det har jo kommet masse hverdagskokebøker de siste årene, mange av dem rettet mot singelhusholdninger. Den til "fattig student" kan sikkert passe mange.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 02-08-23 kl 11:19.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:20   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Litt apropos dette så husker jeg jo at vi for lenge siden har hatt diskusjoner på FP om ting ungene bør kunne før de flytter ut. Jeg tror jo de fleste klarer seg greit uansett, og at de evner å finne ut av ting selv, når de får behov for det, men for en del kan det kanskje være greit med et kjapt oppfriskningskurs. Eller i alle fall en påminnelse om at man bør ta sin del av husarbeidet hvis man skal dele kjøkken eller bad med andre.

Jeg kommer på meg selv med å fortelle Herremannen ting som han bør huske/kunne. F.eks. så vasket jeg filtrene i viften på kjøkkenet for noen dag siden og da var det greit å nevne at det må man gjøre (og hvordan det gjøres best).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:25   #53
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Jeg er overrasket over hvor godt dere utruster de unge voksne.

Våre 3 har fått med seg det aller nødvendigste for å kunne sove (dyne, pute, 2 x sengesett/laken), dusje (håndklær, egne toalettsaker) og lage enkel mat (startsett med servise, panner, glass, visp, øse, slikkepott, litermål, plastboller, bestikk, 2-3 kniver, skjærebrett, kluter og kjøkkenhåndklær). Noe nytt, noe brukt, noe arvet. Resten har de kjøpt seg etter hvert, tror jeg. Hvitløkspresse, pinsett og kakeform er ting jeg regner med at de har skaffet seg selv om de har sett behovet.


Sist redigert av 007 : 02-08-23 kl 11:38.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:31   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er overrasket over hvor godt dere utruster de unge voksne.

Jeg er overrasket hvis du, etter 20 år på forum, er overrasket over at det er forskjeller her.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:32   #55
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er overrasket over hvor godt dere utruster de unge voksne.

Våre 3 har fått med seg det aller nødvendigste for å kunne sove (dyne, pute, 2 x sengesett/laken), dusje (håndklær, egne toalettsaker) og lage enkel mat (startsett med servise, panner, glass, visp, øse, slikkepott, litermål, plastboller, kluter og kjøkkenhåndklær). Noe nytt, noe brukt, noe arvet. Resten har de kjøpt seg etter hvert, tror jeg. Hvitløkspresse, pinsett og kakeform er ting jeg regner med at de har skaffet seg selv om de har sett behovet.

Min liste inneholder absolutt ikke ting som JEG skal utstyre ham med, bare ting som er bra å ha i et nytt hjem og som jeg fant på internett og der jeg har lagt inn en del tillegg. Den kan være bra som basisliste for ham. Noe av det har vi dobbelt av så han kan få med seg, annet får han kjøpe selv, finne på Finn eller ønske seg i julegave osv. Men en liten innflyttingsgave regner jeg med at vi gir ham.

Nå har jeg lagt til husapotek og skopusseting på listen til Herremannen. Jeg tror at jeg til og med har et skap egnet for husapotek til å sette opp på veggen. Det kjøpte jeg når klassen hans solgte ting på Vestkanttorget for reise til Berlin, har ikke kommet i bruk hos oss ...


Sist redigert av Pelen : 02-08-23 kl 11:39.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:36   #56
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er overrasket hvis du, etter 20 år på forum, er overrasket over at det er forskjeller her.

Poeng!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:43   #57
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Litt apropos dette så husker jeg jo at vi for lenge siden har hatt diskusjoner på FP om ting ungene bør kunne før de flytter ut. Jeg tror jo de fleste klarer seg greit uansett, og at de evner å finne ut av ting selv, når de får behov for det, men for en del kan det kanskje være greit med et kjapt oppfriskningskurs. Eller i alle fall en påminnelse om at man bør ta sin del av husarbeidet hvis man skal dele kjøkken eller bad med andre.

Haha, ja, og enkle gode tips til de som skal ut i verden genrelt: reelle samtaler fra frokost og transport til jobben i dag:
"Dersom du skal spise vårrull og pommesfrites til frokost på jevnlig basis kommer du til å få hjerteinfarkt til jul." (Er egentlig ikke bekymret for at det skal bli en vane)
"Og, dette er kanskje litt søkt: men ikke drikk sprit som du ikke vet hva er! Enten at du faktisk vet hvem som har laget hjemmebrenten eller at spriten ikke er fake smuglersprit." (Også en litt overdrevet bekymring, i tillegg til at jeg ikke aner om det fortsatt er farlig sprit i omløp som for 25 år siden.)

Har sjekket forsikringene, reiseforsikring holder til fylte 21 og innbo så lenge han er registrert som student. Det er jo greit å vite.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 11:53   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

«Ikke drikk drinker eller ta piller du ikke vet hva er» har jeg sagt i årevis (ikke hver dag, altså ). Og generelt «pass deg for sprit, man vet oftest ikke akkurat hvor sterk drinken er og fortsetter ofte å bli full etter at man slutter å drikke». (Jeg har forsåvidt også kommet med gode råd som «ikke kjøp dop på gata av folk du ikke kjenner», som er et godt råd, men ikke så fryktelig relevant for Datteren.)

Av mer hverdagslige ting har jeg tipset litt om matøkonomi og hva slags middager som er billige og enkle og sånt. At det er lurt å rive og fryse osterester, siden ost er så dyrt, for eksempel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 12:08   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Haha, ja, og enkle gode tips til de som skal ut i verden genrelt: reelle samtaler fra frokost og transport til jobben i dag:
"Dersom du skal spise vårrull og pommesfrites til frokost på jevnlig basis kommer du til å få hjerteinfarkt til jul." (Er egentlig ikke bekymret for at det skal bli en vane)
"Og, dette er kanskje litt søkt: men ikke drikk sprit som du ikke vet hva er! Enten at du faktisk vet hvem som har laget hjemmebrenten eller at spriten ikke er fake smuglersprit." (Også en litt overdrevet bekymring, i tillegg til at jeg ikke aner om det fortsatt er farlig sprit i omløp som for 25 år siden.)

Har sjekket forsikringene, reiseforsikring holder til fylte 21 og innbo så lenge han er registrert som student. Det er jo greit å vite.

Her skal heldigvis ungdommen som flytter gå på vgs som har gratis varm lunsj hver dag, og de i tillegg får mat til mellommåltider på lange skoledager, i form av brød og pålegg. Ellers hadde jeg vært like bekymret for at hun skulle glemme eller nedprioritere spising i det hele tatt, som at hun skulle spise usunt. Hun er ikke så veldig glad i mat og sluntrer lett unna måltider. De får også muligheten til å fylle en boks med mat fra lunsjen og ta med hjem til middag, for en liten penge. Så satser på at hun får i seg en del sunn mat der.

Men tenker uansett å kjøpe litt basisvarer som hun kan ha i skapet på hybelkjøkkenet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-23, 12:13   #60
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Studentflyttetråden!

Når Herremannen jobber så får han varm mat (mot en lav penge) så det er flott. God og næringsriktig mat regner jeg med også (han jobber på Theatercafeen/Bar Boman og de har personalkantine). Han kommer jo ikke å jobbe hver dag når han studerer fulltid så litt matlaging må til. Han er ganske grei på å lage mat, men vi må nok ha en liten påminnelsesprat om at for mye egg ikke er lurt. Han er veldig glad i eggbaserte retter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no