Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kveite til middag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-07, 12:39   #1
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kveite til middag?

Vi har noen kveitefilet nede i fryseren som mannen kjøpte av fiskebilen for flere mnd'er siden og nå tenkte jeg kanskje at vi skulle ha det til middag idag eller en annen dag denne uken. Men jeg trenger noen oppskrifter på saus og annet tilbehør.

Er det noen som har noen oppskrifter?

Og hva er smaksforskjellen mellom kveite, steinbit og laks?

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 12:46   #2
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kveite til middag?

Av de du nevner er Kveite best Den e rmild og rund i smaken.

Stekt Kveitefilet

Ha fisken i mel, krydre med salt og pepper og stek i olje. Viktig å ikke steke den for lenge, for da kan den bli tørr.

Tilbehør kokte poteter, kokte grønnsaker og evt rømme/smeltet smør/ hollandaisesaus.

Hvis du vil koke den (beste hvis fisken er av noe størrelse f.eks over 10 kg og det ser du på størrelsen av bitene/fileten)

Kaldt vann i kjele
en slump med Eddik
2 laurbærblad
5 - 10 hele sorte pepperkorn

Kokes opp og fisken trekkes på lav varme i ca 5 til 8 min.

Samme tilbehør som over.

God middag!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 13:40   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kveite til middag?

Jeg vender den i kryddermel og steker. (cumin, pepper, mild madras curry, litt salt)
Serverer med ris med innrørte maiskorn og grønne erter, hollandaisesaus, dampet broccoli. Enkelt og godt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 15:31   #4
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kveite til middag?

Takk for innspill!

Jeg tror jeg prøver meg på den som søster la ut. Mannen er nemlig VELDIG (les. VELDIG GAL ETTER) glad i sterk mat....

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 15:44   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kveite til middag?

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Mannen er nemlig VELDIG (les. VELDIG GAL ETTER) glad i sterk mat....

Min også, bare å slå seg løs med krydringa

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 17:41   #6
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kveite til middag?

søster:

Det ble kryddermel laget av salt, pepper og hot madrass curry. Deretter stekte jeg det i Chili pepper olje.

Tok en frossen pakke med amerikansk blanding (gulrot, mais, erter) og litt broccoli og varmet opp. Blandet dette sammen med den kokte risen.

Hadde ikke hollandaise, men Bretagne kyllingssaus (kuttet ut smøret).

Mannen (som ikke er videre begeistret for fisk) syntes det var GODT!

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 18:17   #7
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kveite til middag?

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

søster:

Det ble kryddermel laget av salt, pepper og hot madrass curry. Deretter stekte jeg det i Chili pepper olje.

Tok en frossen pakke med amerikansk blanding (gulrot, mais, erter) og litt broccoli og varmet opp. Blandet dette sammen med den kokte risen.

Hadde ikke hollandaise, men Bretagne kyllingssaus (kuttet ut smøret).

Mannen (som ikke er videre begeistret for fisk) syntes det var GODT!


Nam! Vi prøver den varianten her neste gang. Kyllingsaus er godt til fisk.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no