Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-22, 22:45   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Teknisk treningstøy kjører jeg noen ganger på 60 grader, eller om jeg kjører det på 40, så kjører jeg med en lengre vasketid. (Default på maskina for teknisk tøy er litt over 2 timer)
Men så til ulltøy som blir brukt til trening. Normalt ullprogram bruker jo bare 40 min. Jeg er redd for å bruke for høy varme, og kjører jeg lengre vasketid, så føler jeg at det ikke er bra for tøyet.
Hva gjør du?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-22, 22:54   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg trener ikke i ull. Nettopp derfor. Det blir ikke rent på ullprogram.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-22, 23:16   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg trener ikke i ull, men på min maskin er ullprogram litt over 1 time.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 00:02   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Vasker på ullprogram. Det blir rent nok for meg. Det er bare håndklær og sengetøy som vaskes på 60°.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 00:25   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

30 grader ullvask. Jeg kan uansett ikke ha ull rett på kroppen, så det blir et lag 2 når det er kaldt. Selv om jeg er såpass forsiktig med disse klærne, får alt hull så det holder.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 07:06   #6
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg trener mye i ull, og 30 graders ullvask holder for meg. Det må da sies at det lukter ikke så vondt av tøyet mitt. Jeg vasker heller ikke ullet hver gang jeg trener. Det er litt verre med ulltøyet til mannen min, da det lukter mye verre av ham, men det går som regel greit.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 08:16   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Vasker på ullprogram. Det blir rent nok for meg. Det er bare håndklær og sengetøy som vaskes på 60°.

Samme her Vasker på 40° ullprogram og har i en dæsj eddik.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 08:42   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Vasker på ullprogram. Det blir rent nok for meg. Det er bare håndklær og sengetøy som vaskes på 60°.

Dette. Jeg har ikke opplevd at ull lukter etter vanlig ullvask. Om mulig henger jeg tøyet ut på verandaen til tørk. Jeg bruker ikke tørketrommel.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 08:47   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg pleier heller ikke å lukte vondt. Men det hender ofte at jeg trener om morgenen, før jeg dusjer. Og når jeg har gått lang fjelltur uten å dusje/vaske meg om morgenen, har det hendt at jeg har gått i ulltrøye. Da har den gjerne luktet litt under armene når jeg kommer hjem. Den blir tilsynelatende ren i ullvask, men neste gang jeg tar den på, merker jeg da lukt under armene på trøya etter en stund, når den blir oppvarmet igjen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 08:51   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Dessuten er jeg litt skeptisk til hvor rene klær faktisk blir i maskin. Vi har hatt mange vaskemaskiner de siste årene (fordi de har blitt ødelagt, det har vært et styr uten like, og det er snakk om dyre maskiner og mange ulike merker). Men til poenget: Klær som sitter rett på kroppen lukter ofte deodorant (aldri svette) når de er rene. Hvis jeg vasker med parfymefritt vaskemiddel og sniffer under armene på tettsittende klær, lukter de deodorant som nyvasket, særlig når de er våte (ikke når de har tørket). Det er fascinerende. Og ja, jeg bruker eddik.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 09:07   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

30 ull, vaskes med en gang trening er slutt, eller luftes til det kan vaskes. Eddik mot lukt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 09:36   #12
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.822
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Går på ullvaskprogram som har 40 grader. Jeg har i det siste også begynt å trene innendørs i en ullt-skjorte, det er superdigg. Jeg blir ikke kald på samme måte etter trening,

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 09:40   #13
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg tror det er sømmene i ulltøyet som lukter mest. Bruker ofte en dæsj eddik i tillegg til milo for å få vekk lukta.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 09:48   #14
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Henger det til tørk etter trening, og bruker det mange ganger før jeg vasker på ullprogram som tar 40 minutter. Ikke merket noen lukt. Syntetisk treningstøy derimot …

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 12:21   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

30 grader ullvask. Jeg kan uansett ikke ha ull rett på kroppen, så det blir et lag 2 når det er kaldt. Selv om jeg er såpass forsiktig med disse klærne, får alt hull så det holder.

Møll? Ofte usynlige, vi har hatt hjemme i perioder og vi har ordnet det med møllkuler (som vi har på nytt sedertremiddel på jevnlig).

Vi vasker i 30 grader.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 18:24   #16
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Når dere bruker eddik, har dere det rett i maskinen? Eller bruker dere det i forvask?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 18:28   #17
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg vasker det sammen med teknisk tøy på 40 grader med 1/2 porsjon vanlig omo pulver og 1/2 porsjon med vanish pulver. Sliter muligens på ulltøyet, men luktfritt teller mest for meg.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 18:43   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Når dere bruker eddik, har dere det rett i maskinen? Eller bruker dere det i forvask?

Jeg har det i kammeret for skyllemiddel.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 18:57   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Henger det til tørk etter trening, og bruker det mange ganger før jeg vasker på ullprogram som tar 40 minutter. Ikke merket noen lukt. Syntetisk treningstøy derimot …

Akkurat det samme her. Trener i ull hele vinteren.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 19:36   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Når dere bruker eddik, har dere det rett i maskinen? Eller bruker dere det i forvask?

I skyllemiddelkammeret.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no