Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 22:14   #41
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Og jeg regner meg egentlig som en ganske så belest person. Så denne liste var for de med annen litteratursmak enn meg.

Jeg tror lista ganske presist kan beskrives som en liste for folk som har nordisk litteratur i fagkretsen sin. Men det er mye fint på den, altså.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:19   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg syns igrunnen jeg hadde lest utrolig mye på den lista til å være så lite akademisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:26   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ingen av disse var pensum på skolen, så jeg har ikke lest noen.

Jøss, jeg trodde nesten absolutt alle har lest Fuglane på VGS.

Jeg har forøvrig lest ca halvparten kanskje, muligens litt færre, og jeg har hørt om nesten alle, men ikke alle. Gymnaslærer Pedersen har jeg bare sett på kino, teller det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:26   #44
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Har lest 9-10 av disse titlene, synes det er veldig rart at Kjell Askildsen ikke er med.

Fritjof Nansen - litteratur kanon -

Har du lest Fridtjof Nansens bok? Den er overraskende god, synes i hvert fall jeg

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:28   #45
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns igrunnen jeg hadde lest utrolig mye på den lista til å være så lite akademisk.

Jeg tror vi hadde de fleste av romanene i hyllene hjemme da jeg var liten, så akkurat dem hadde jeg stort sett lest før de ble pensum, jeg også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:30   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Mange av de store er ikke representert. Hvorfor er ikke Kielland på listen, for eksempel? Jeg har lest masse Kielland og liker ham godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:30   #47
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Har lest noen få.

Har spilt Mor Nille i Erasmus Montanus, så har lest manuset hvis det teller.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:31   #48
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg savner Mykles Lasso rundt fru Luna.

Min favorittroman!

Den var den første jeg tenkte at jeg savnet!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:43   #49
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror lista ganske presist kan beskrives som en liste for folk som har nordisk litteratur i fagkretsen sin.

Det vil jeg tro

Har ikke så mange på min liste - kongesagaene, folkeeventyrene (har folkloristikk grunnfag), Undset (mange ganger), Vold, Solstad og Vesaas har jeg i hvert fall lest. Voluspå har jeg også muligens lest, og jeg er litt usikker både på Hamsun, Duun og Collet. Slukte enorme mengder litteratur som tenåring, med det resultat at jeg ikke husker alt. Men da er det jo heller ikke så om å gjøre og si at man har lest det, kanskje...

Hva slags bok er denne Solaris korrigert?

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 30-05-07 kl 23:00. Årsak: satte inn mellomrom
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:44   #50
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

12. Knut Hamsun: Mysterier
14. Sigrid Undset: Kransen


Det var det hele, gitt. Meget, meget pinlig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:44   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg er for eksempel Hamsun-elsker, men har ikke lest "Mysterier". Jeg synes at "Markens grøde" er en veldig god bok, og nobels litteraturpris burde vel ha litt å si? Eller har den ikke det?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:50   #52
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Ble faktisk litt imponert over meg selv, for jeg har lest hele 14 av verkene på lista.

Men husker jeg hva de inneholdte? Se, der er jeg nok blankere... Bare fint det forresten, så kan jeg lese de om igjen.

  Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 10:24   #53
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Har du lest Fridtjof Nansens bok? Den er overraskende god, synes i hvert fall jeg

Har den faktisk hjemme, men tenker ikke en reiseskildring/biografisk beretning som hjemmehørende i en litteratur-kanon. Jeg tenker at det er faglitteratur, og forbinder en kanon mer med skjønnlitteratur.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 11:19   #54
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg er for eksempel Hamsun-elsker, men har ikke lest "Mysterier". Jeg synes at "Markens grøde" er en veldig god bok, og nobels litteraturpris burde vel ha litt å si? Eller har den ikke det?

Jeg synes både Markens grøde og Mysterier er veldig bra (og for den saks skyld også Pan og Sult og Victoria og På gjengrodde stier), men de er jo totalt forskjellige. Han kunne like gjerne fått nobelprisen for Sult, synes jeg – den er jo tross alt mer nyskapende enn Markens grøde.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:35   #55
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hva slags bok er denne Solaris korrigert?

Se mitt innlegg lenger opp. Og dagens aviser... Jeg måtte sende en mail til elevene som hadde hatt framføring om Rimbereid, de mente da de jobbet med framføringen at han måtte være en svært lite viktig lyriker ettersom "ingen" hadde hørt om ham. Gøy for dem også å se at han nå blir kjent i videre kretser.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:45   #56
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har i alle fall hørt Rimbereid lese fra Solaris korrigert, og Fuglane var pensum på gymnaset. Ellers var det noen store pinlige hull her, ja. Til gjengjeld er jeg rimelig oppdatert på norsk samtidslitteratur. Og den betyr mer for meg.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:47   #57
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Til gjengjeld er jeg rimelig oppdatert på norsk samtidslitteratur. Og den betyr mer for meg.

Helt enig!

Det var for øvrig ytterst få av disse som stod på pensumlista da jeg tok nordisk grunnfag, så staben ved NTNU har kanskje ikke deltatt i panelet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:56   #58
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Har lest noen, prøvd meg på noen, men ikke kommet i mål.
Innrømmer lett at denne typen litteratur ikke er min favoritt.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 23:10   #59
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Jeg har lest bare 5 av 25 på lista, men har lest mange av diktene fra diktsamlingene og noen av folkeeventyrene. Savner mange lyrikere, særlig Tor Jonson, men også Inger Hagerup og Haldis Moren Vesaas. Synes i tillegg at Falkberget, Kielland og Skram burde hatt en plass på lista og at Peer Gynt ikke er det beste Ibsen har skrevet. Jeg hadde "dilla" på norske klassikere en stund, men det er åresvis siden nå, kanskje jeg burde ta opp igjen den interessen

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:32   #60
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Se mitt innlegg lenger opp. Og dagens aviser... Jeg måtte sende en mail til elevene som hadde hatt framføring om Rimbereid, de mente da de jobbet med framføringen at han måtte være en svært lite viktig lyriker ettersom "ingen" hadde hørt om ham. Gøy for dem også å se at han nå blir kjent i videre kretser.

Der er han, ja - beklager at jeg ikke fikk med meg innleggene dine i første runde. Artig - må se nærmere på det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no