Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 11:07   #1
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Lillemor har helt sluttet og spise kjøtt og fisk, hun vil ikke spise noen som har vært levende, og synest det er helt grusomt og drepe dyrer for og spise de. Dette er begrunnelsen hennes for å slutte og spise dyr, som hun selv sier.

Mitt første spårsmål er, bør jeg støtte henne i valge sitt? Det er noen rundt meg som sier at hun er barne et barn og ikke selv i stand til og ta slike valg. Jeg kan vist bare servere henne kjøttprodukter og si det er laget av grønnsaker. Jeg synest dette blir helt feil og lure henne på denne måten, og mener barn har rett til å velge selv. Hva mener dere?

Så da lurer jeg på hvordan jeg skal få dekker hennes daglige behov, da spesielt med tanke på proteiner. Hun har et ellers godt kost hold om man ser vekk i fra at hun ikke får i seg kjøtt som inneholder proteiner. Spiser mye grønnsaker og frukt, melkeproduker, kornprodukter og egg. Det er et godt alternativ til kjøtt jeg er på jakt etter. Jeg har begynnt og gi henne mer bønner og linese, og litt soyaprodukter. Slik som soyapølser når vi griller. Men jeg vet ikke hvor mye hun trenger og synest det er vanskelig og finne frem i jungelen.

Så da trenger jeg litt hjelp til og finne gode alternativer.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:11   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Om du skal la henne få lov til dette blir opp til deg.
Men om du velger å la henne leve vegetarisk, er det kjempe viktig at du setter deg nøye inn i hva hun trenger for å få et sundt kosthold. Det finnes mange gode kilder og mye kunnskap om vegetarkosthold. Sikker her inne også. Det er slettes ikke umulig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:13   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Hvor gammel er hun?
En smule forskjell på en 5-åring og en 16 åring tenker jeg..

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:13   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Den største utfordringen knyttet til vegitarianisme er å få til et balansert kosthold. Jeg har vokst opp som vegetarianer, så jeg vet at det helt fint går an, hvis man legger litt flid i det som serveres.

Jeg vil anbefale deg å lese Verdt å vite om vegetarmat av Vibeke Videm. Der får du svar på alt du trenger å vite om et riktig sammensatt vegetarisk kosthold.

For øvrig syns jeg du burde akseptere valget hennes og legge til rette for at hun skal leve vegetarisk, hvis det er det hun ønsker. Det er virkelig helt uproblematisk å leve vegetariansk, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:17   #5
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om du skal la henne få lov til dette blir opp til deg.
Men om du velger å la henne leve vegetarisk, er det kjempe viktig at du setter deg nøye inn i hva hun trenger for å få et sundt kosthold. Det finnes mange gode kilder og mye kunnskap om vegetarkosthold. Sikker her inne også. Det er slettes ikke umulig.

Jeg føler jeg nesten må la henne få lov til og velge dette selv, hun spør altid om det er laget av dyr vist hun får noe servert som kan se ut som det er kjøttprodukter. Dette kan jo bare være en periode og så, men hun har holdt på nå over en mnd nå, og jeg føler jeg virkelig bør finne fullverdige og gode alternativer til hun nå.

Ja, det er veldig viktig med et sundt kosthold, og det er det jeg prøver og sette meg inni nå.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:19   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

For å gi en kort innføring:

Jeg anbefaler mye grove kornprodukter, masse grønnsaker, spesielt grønne, og bønner/linser hver dag. Egg er også en fin proteinkilde, hvis hun er villig til å spise det, men det er ikke helt utenkelig at hun ønsker å velge det bort den dagen hun skjønner hva det er, og det går fint an. Jeg anser soyaprodukter/tofu som "unødvendig", dvs. du klarer fint å lage spennende mat uten dette, men hvis hun liker det er det bare å bruke det som "kjøtterstatning".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:22   #7
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Hvor gammel er hun?
En smule forskjell på en 5-åring og en 16 åring tenker jeg..

Hun er ikke mer en 4,5 år. Og jeg har også tenkt at dette ikke en noe hun er moden eller gammel nok til og bestemme selv. Men hun har sterker meninger om dette.

Har prøvd og snakke med hun om hvorfor man spiser kjøtt og at det ikke er noen synd i det. Alle mulige varianter, men hun spiser ikke kjøtt.

Da har jeg et valg igjen og lure i hun kjøtt og si det er laget av grønnsaker eller ost. Da hadde hun muligens spist det, men hun kjenner jo også at det smaker kjøtt og hadde spyttet det rett ut igjen. Og tvinge i hun noe hun ikke vil ha, ønsker jeg ikke.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:26   #8
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Jeg syns ikke du skal lure henne. Man skal alltid være ærlig overfor barn, etter min mening. Har selv ikke erfaring med vegetarkosthold, men som de andre sier så går det an å få til. I allefall for en periode, så får dere se etterhvert hvordan det går.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:31   #9
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Det kan være en fase. Jeg gikk igjennom en lignende fase da jeg var yngre, mor og far gjorde ikke noe spesielt ut av det og det gikk over for mitt vedkommende.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:36   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Jeg syns Gaia kommer med mange gode råd. Man kan fint ha et balansert kosthold på vegetarmat og å lure et barn (eller andre for den saks skyld) syns jeg er respektløst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:38   #11
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Hun høres ut som en kul jente med sterke meninger!

Jeg ville absolutt tatt dette på alvor, og tilrettelagt for henne. Dessuten ville jeg lært henne mer om kjøttproduksjon og dyrevern, fortalt om økologiske alternativer o.l., slik at hun får litt mer kjøtt på beina ( ) i dette standpunktet sitt.

Hvordan sette sammen et fullverdig vegetarisk kosthold, er det sikkert flere her som har mer kunnskap om enn meg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:38   #12
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns Gaia kommer med mange gode råd. Man kan fint ha et balansert kosthold på vegetarmat og å lure et barn (eller andre for den saks skyld) syns jeg er respektløst.

Det samme synest jeg. Jeg mener når et barn har et så sterkt ønske om å ikke spise kjøtt skal man ikke lure det i barnet. Og nå har lillemor holdt på såpass lenge med dette at selv om det er en fase, så bør jeg legg til rette for godt og sunne alternativer til hun. Hun trenger et god kosthold.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:53   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Å lure i barn mat det ikke vil spise av overbevisningsårsaker, når det finnes andre og bedre alternativer, syns jeg er respektløst. Å leve vegetariansk er dessuten en ypperlig måte å bli bedre kjent med og flinkere til å bruke grønnsaker i matlagingen. Jeg vil derfor anbefale at man legger opp til middager hvor kjøtt/fisk serveres på siden, og at resten av familien ellers spiser det samme. Man ikke ha kjøtt eller fisk til middag for at det skal smake godt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:56   #14
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Å lure i barn mat det ikke vil spise av overbevisningsårsaker, når det finnes andre og bedre alternativer, syns jeg er respektløst. Å leve vegetariansk er dessuten en ypperlig måte å bli bedre kjent med og flinkere til å bruke grønnsaker i matlagingen. Jeg vil derfor anbefale at man legger opp til middager hvor kjøtt/fisk serveres på siden, og at resten av familien ellers spiser det samme. Man ikke ha kjøtt eller fisk til middag for at det skal smake godt.

Jeg er veldig ening i deg at man ikke trenger kjøtt eller fisk til middagen for at det skal være godt. Jeg tror hele familien kan ha noe og vinne på dette, mer gønnsaker og større variasjon til oss alle. Og jeg tenkte også for og gjøre det enkelt at vi kan innføre vegetarmiddag 1-2 ganger i uken. Det har ingen vodt av. Og jeg synest det finnes mye godt og velge mellom.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:49   #15
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Hun er ikke mer en 4,5 år. Og jeg har også tenkt at dette ikke en noe hun er moden eller gammel nok til og bestemme selv. Men hun har sterker meninger om dette.

Har prøvd og snakke med hun om hvorfor man spiser kjøtt og at det ikke er noen synd i det. Alle mulige varianter, men hun spiser ikke kjøtt.

Da har jeg et valg igjen og lure i hun kjøtt og si det er laget av grønnsaker eller ost. Da hadde hun muligens spist det, men hun kjenner jo også at det smaker kjøtt og hadde spyttet det rett ut igjen. Og tvinge i hun noe hun ikke vil ha, ønsker jeg ikke.

Et barn på 4,5 år som velger å leve som vegetarianer? Virkelig, her hadde jeg vært grusom mor og sagt at hun hadde å spise opp fisken sin altså. Hun hadde sluppet å spise pølser og slikt som er animalsk og usunt, men det er overhodet ikke sjanse i ville havet for at jeg hadde lurt henne i mat eller lagt om hele kostholdet i familien.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:02   #16
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Du kommer jo veldig langt med egg og melk, hvis det er det med å drepe dyrene som er ankepunktet.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:07   #17
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Et barn på 4,5 år som velger å leve som vegetarianer? Virkelig, her hadde jeg vært grusom mor og sagt at hun hadde å spise opp fisken sin altså. Hun hadde sluppet å spise pølser og slikt som er animalsk og usunt, men det er overhodet ikke sjanse i ville havet for at jeg hadde lurt henne i mat eller lagt om hele kostholdet i familien.

Nå skal ikke jeg legge om kostholdet til hele familen her, men jeg gi lillemor noen gode alternativer. Jeg ser heller ikke problemet med at resten av familien spiser mer grønnt og slik heller. Det er bare en helsegevins for oss alle.

Jeg kan ikke tvinge i barnet fisk når hun ikke vil ha det, da kan jeg så tvinge hun til og spise andre kjøttprodukter. For det hjelper ikke og si til hun at hun skal spise opp, hun må tvinges eller lures om jeg skal få i hun fisk. Og det blir feil.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:09   #18
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du kommer jo veldig langt med egg og melk, hvis det er det med å drepe dyrene som er ankepunktet.

Det er det å drepe dyren som er ankerpunktet. De lever de også mamma, sier hun til meg.

Hun kommer med gode argumenter for hvorfor hun ikke vil spise det. Det har ingenting med at hun synest det er ekkelt. Men hun synest synd på dyren som bare lever for at vi mennesker skal kunne spise de.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:12   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Nå skal ikke jeg legge om kostholdet til hele familen her, men jeg gi lillemor noen gode alternativer. Jeg ser heller ikke problemet med at resten av familien spiser mer grønnt og slik heller. Det er bare en helsegevins for oss alle.

Jeg kan ikke tvinge i barnet fisk når hun ikke vil ha det, da kan jeg så tvinge hun til og spise andre kjøttprodukter. For det hjelper ikke og si til hun at hun skal spise opp, hun må tvinges eller lures om jeg skal få i hun fisk. Og det blir feil.

Jeg sier hva jeg hadde gjort. Sønnen min vil heller ikke spise fisk og kjøtt noen ganger, fordi han vil ha godteri i stedet. Jeg hadde ikke behandlet ham på annen måte om han hadde oppgitt årsaken som "vegetarianer" enn "lyst på godteri".

Hadde det vært et barn på 12 år så hadde det vært noe annet, da hadde jeg lært henne hvordan hun skulle lage vegetarretter og så hadde hun fått lov til å spise det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:17   #20
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg sier hva jeg hadde gjort. Sønnen min vil heller ikke spise fisk og kjøtt noen ganger, fordi han vil ha godteri i stedet. Jeg hadde ikke behandlet ham på annen måte om han hadde oppgitt årsaken som "vegetarianer" enn "lyst på godteri".

Hadde det vært et barn på 12 år så hadde det vært noe annet, da hadde jeg lært henne hvordan hun skulle lage vegetarretter og så hadde hun fått lov til å spise det.

Jeg forsår godt hva du mener, og det kan kanskje være rett det også.
Men når barne ikke spiser fisk og kjøttproduket i det hele tatt. Og har gjort dette en god stund. Så må jeg finne noen alternativer slik at hun får et godt kosthold. Jeg servere altid mye grønnt til maten, og bruker mye fullkorn og grove kornprodukter. Men jeg vet for lite til at jeg vet at hun får det hun trenger gjennom kostholdet. Så derfor blir det nok litt ekstra til hun fremover, som også resten av familien kan ha nytte av.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no