Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-07, 17:35   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Med nr 1 fikk jeg en del ammeproblemer i begynnelsen. Vi fikk hjelp på sykehuset da han var 1 uke gammel, bl.a med akupunktur på meg. Guttungen fikk en flaske med Collett MME.

Vi måtte fortsette med MME en liten stund framover, til alt var i orden og jeg kunne fullamme igjen.

Det er lenge til jeg skal føde, og jeg håper jo at ammingen vil blir mer problemfri enn sist. Dersom jeg får liknende problemer igjen, må vi nok spe på med MME en liten stund.

Så til poenget med tråden; Jeg har ingen peiling på MME. Det eneste er at det er uaktuelt for oss å kjøpe NAN.

Jeg vet om merkene Collett, Småfolk eller HIP. Hvilken av disse er å anbefale?


NB! I tilfellet noen misforstår, så er ikke dette innlegget ment som en invitasjon til debatten morsmelk vs MME.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 17:43   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Jeg er ingen ekspert, men vi måtte spe på med mme en periode, og vi likte Hipp best. Både vi og vesla syntes den smakte best også.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 17:51   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Collett har forandret seg siden vi brukte den i 2001, det er gjort endringer i oppskrifta. Jeg synes den er mer klumpete enn den var før, dvs. at den løser seg dårligere opp. Småfolk er vanskelig å få tak i, og det er upraktisk å basere seg på noe som kan være problematisk å få kjøpt. Så jeg ville konkludert med Hipp. En del butikker tar inn (noen få) barnematglass fra Hipp, det pleier å være en smal sak å få dem til å ta inn MME fra dem også hvis de ikke gjør det i utgangspunktet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 17:54   #4
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Jeg likte ikke collett. Syntes den var litt "deigete" og vanskeligere å løse opp.
Småfolk har jeg ikke prøvd, Hipp er bra..

Bruke NAN ha1 den første tiden vi da. Men du ville ikke ha Nan så...

Jeg ville sett litt på tilgjengelighet hvis dere ikke bor kjempesentralt. Hipp er det langt fra alle som har, men av de du ramset opp så ville jeg valgt Hipp.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 17:55   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Jeg har bare brukt Collett siden Nan er totalt uaktuelt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 17:58   #6
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi brukte Collett med omega3 i 2003 og var fornøyd med den da.
Får vi behov for mme til lillebrøster kommer jeg til å prøve Hipp først, fordi den er økologisk. Ellers ville jeg ha prøvd med fram.

Etisk sett vet jeg ikke om det spiller noen rolle hva du velger, hvis du bare ligger unna Nestle: http://www.ammehjelpen.no/default.as...255&mainID=255

Lykke til

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 18:27   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi brukte HIPP og var veldig fornøyde. Jeg syntes Småfolk løste seg dårlig opp - men de har fått en ny sammensetning etter at vi sluttet vet jeg. Både Småfolk og Collett inneholder jo omega3, noe HIPP ikke gjorde sist jeg sjekket. Ztjerna har alltid likt Eskimo3 for kids, så det har ikke vært noen stor sak her i huset.

Dette kan du lese på www.flaskeposten.org om å velge MME :

Sitat:


Det er vanskelig å finne informasjon om de ulike merkene MME. Hva er forskjellen på de ulike merkene? Hvilke kriterier skal en velge MME ut fra? Det finnes ingen offentlig ingformasjon, tester eller retningslinjer for dette i Norge. Morsmelkserstatning er gjennomregulert – og det finnes strenge regler for hva den kan, skal og ikke skal inneholde. Vi i flaskeposten.org har, ut fra våre egne erfaringer og viten, likevel forsøkt å fortelle litt om fordelene og ulempene ved de ulike MME’ene som er tilgjengelig på det norske markedet.

Økologiske morsmelkserstatninger (HIPP og Holle) Både morsmelk, ikke-økologisk MME og vanlig kumelk inneholder varierende mengder miljøgifter. Ved å gi barnet ditt økologisk MME er du med på å begrense mengdene miljøgifter barnet ditt får i seg i løpet av det første leveåret.

Morsmelkserstatning tilsatt Omega 3 (Collett, Småfolk, NAN) Fordelene med en slik MME er at barnet, om det ikke vil ta tran, likevel får i seg noe omega3. En kilde vi har hevder imidlertid at det ikke er tilsatt nok omega3 i disse MMEene til å dekke dagsbehovet. Derfor anbefaler vi at barn som får MME med omega3 også får tran.

Norskproduserte morsmelkserstatninger (Småfolk og Collett) En av de største miljøutfordringene er å begrense langtransport av mat og andre varer. Det er da naturlig å velge MME som er produsert i Norge, framfor "langreiste" produkter.

Å velge vekk Nestlè sin MME ut fra et politisk standpunkt (NAN) Gjennom sin uetiske markedsføring av MME i land i sør er Nestlé en av de hovedansvarlige for at 1,5 million spebarn dør årlig. Derfor er det mange småbarnsforeldre som, i solidaritet med de foreldrene som opplever å miste barna sine pga. et kynisk profittjag, velger å boikotte Nestlé. Les mer om dette her og her .

Vi driver forøvrig og forsøker få noen til å se på de reelle forskjellene på innholdet i de MMEene tilgjengelig på det norske markedet, men det er enklere sagt enn gjort.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 18:57   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi foretrekker å bruke Hipp MME.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 19:08   #9
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi brukte Hipp da lille jenta mi var liten. Og med gutten min da vi bodde i Sverige brukte vi Semper!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 19:30   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi brukte NAN HA1 fra apoteket sist. Kommer til å bruke den denne gangen også. Kun NAN som har denne varianten så derfor må det bli NAN hos oss.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 19:41   #11
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi brukte mest Hipp, siden den er økologisk og fordi hun gulpet lite da vi brukte den i forhold til andre merker vi hadde prøvd.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 21:24   #12
Didi
Har vært her før
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I dukkehuset ved vannet
Innlegg: 10
Didi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Vi brukte mest Hipp, siden den er økologisk og fordi hun gulpet lite da vi brukte den i forhold til andre merker vi hadde prøvd.

*nikker veldig enig*
Gulpeklumpen Apebarnet sendte Collett mer eller mindre i retur. Hipp fungerte bedre hos oss også.

__________________
______________________
2006 - 2008 - 2011
Didi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 01:04   #13
LinKa
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

...


Sist redigert av LinKa : 18-11-08 kl 20:44.
  Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 11:56   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Er du gravid??? Har du fortalt det før??? Er det bare meg som er senil?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 13:05   #15
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi prøvde alle vi, men det eneste som faktisk gikk ned og ble der var NAN. Så da syns jeg ikke vi hadde så mye valg egentlig...

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 20:52   #16
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Takk for svar, alle sammen.



Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Er du gravid??? Har du fortalt det før??? Er det bare meg som er senil?

Jepp.
Har ikke fortalt det til deg, så du er ikke senil. Har vel svart på et par tråder på Teofelias gravideforum, men har ikke "annonsert" det her inne.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 22:40   #17
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Så koselig!! :løper til graviditetsforumet for å sjekke detaljer:

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 23:29   #18
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

NB! I tilfellet noen misforstår, så er ikke dette innlegget ment som en invitasjon til debatten morsmelk vs MME.

Hehe - bra du presiserer...

Vi var veldig fornøyd med MME fra småfolk, og etter at de ferdigblandede kom brukte vi aldri så mye som en pakke med pulver. Kjøp deg litt ekstra tid - bruk ferdigblandet!!!

  Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 12:37   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Kan ikke se noe sted hvor langt du er på vei? :nysgjerrig:

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 12:54   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME: Collett, Småfolk eller HIPP?

Vi endte opp med å bruke Hipp. Prøvde alle typer, men syns denne var best.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no