Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Små barn med på matlaging

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-06, 13:35   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Små barn med på matlaging

Istedet for å spore av Kirsebær sin tråd helt, lager jeg en ny med avsporingen min.

Vi snakker altså om ha med halvannetåringen (+/-) på matlagingen. Jeg har så lyst til å ha med Try (20 mnd), men synes det er vanskelig å vite hva han kan få til og ikke.

Jeg ble foreksempel veldig overrasket da barnehagen fortalte at han er med og dekker bordet der, prøvde det hjemme, og joda, guttungen kan dekke bord!

Dere som er flinke til å involvere små barn på kjøkkenet: hva gjør de?
Noen tips og triks?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:37   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Poden kan "rydde". Hvis jeg legger noe ved siden av et fat, så plukker han det opp og legger det på fatet. Hvis han er i det rette humøret selvsagt. Hvis ikke så flyr det rundt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:42   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Åja, Try og meg har jo faktisk en tradisjon. Vi lager ofte vafler (grove, må vite) på lørdagsmorgenen. Da har han sin egen visp og bolle som han spiller litt på, og splatter litt rundt oppi røra mi og koser seg. Så får han tjuvstarte litt og spise et par hjerter mens vi steker, også sender jeg ham inn for å vekke pappa mens jeg dekker bordet og lager kaffe. Det er kos.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:45   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Poden er med på det meste.
Han kutter grønnsaker (i fillebiter, men okei!), han rører i gryter (med hjelp selvsagt), han blander og putter krydder etc. i maten, dekker på bordet og i det hele tatt hjelper til der det er mulig.

Han fikk egen kjevle og utstikkere i kalenderen før jul, så vi laget masse kaker med det. (Selv om han for det meste spiste deig ...)

Han vasker ofte opp ting som ikke kan bli ødelagt så lett, slik som litermål og små kjeler og andre enkle ting; og det kan han bruke timesvis på.

I tillegg hjelper han til med å støvsuge og vaske gulv og vinduer, det er dog ikke matlaging men jeg nevner det likevel!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 14:00   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Herlig, Lille Ru. Hvor gammel er gutten din?
Try hadde nok digga å få være med på det her hjemme.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 14:14   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Lille B, 2 år, hjelper til med å vaske poteter. Dvs. han står på en krakk og gir meg potetene som skal vaskes. Han kutter litt grønnsaker, og vasker opp. Vaske opp er veeeeeldig spennende, og hna vil helst ha masse såpe, hele tiden. Han pleier å stå på en krakk eller sitte på benken ved siden av meg når vi lager mat, så kan vi skravle samtidig.

Han hjelper til med å dekke og rydde av bordet også. Da pleier sambo å stå ved kjøleskapet og ejg ved bordet, også løper lille B i skytteltrafikk mellom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 08:48   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Lille er stor jente, fire og et halvt, og er med på det meste og har vært det lenge.

Mine tips:

Ikke ha bråhast med middagslaging, dersom det skal være litt hyggelig. Gi de sultne litt frukt eller en skive.

Gi unger gode (men små) kniver. Det er mye lettere å skjære seg på en dårlig og skjem kniv enn en skarp.

Forklar prosjektet, hva dere skal lage og hva dere må gjøre for å få det til.

Det må være greit å smake/snoke litt.

God stemning, positiv anerkjennelse og fellesskap er viktig!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 10:01   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Dette burde jeg bli MYE flinkere til!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 10:20   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Herlig, Lille Ru. Hvor gammel er gutten din?
Try hadde nok digga å få være med på det her hjemme.

Han er litt over to år.


Han synes det er kjempestas å være til nytte, og er med på det han kan og vil.
Vaske opp er kjekt, og bonusen med det er at man jo får vasket hele kjøkkenskapet og gulvet ved vasken.

Vindusvasken foregår forøvrig med slike våtservietter for vinduer, da kan han gnukke og gnukke. Hvor rent det blir er vel heller uvisst, men det blir i hvert fall renere.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 13:56   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Her har storesøster vært med på det meste på kjøkkenet siden hun var 1,5 år. Hun rører og skjærer og holder sammen med meg nesten uansett hva jeg skal gjøre. Når vi skjærer grønnsaker til middag så spiser hun mer enn hun skjærer. Men det er en veldig kjekk måte å få i henne grønnsaker. Hun spiser veldig bra når hun kan "stjele" fra benken. Paprika spiste hun ikke fra asjett før hun var over 2 år. Men fra benken gikk det ned mange måneder før.

Ting tar ikke så mye lenger tid når jeg innvolverer henne enn når jeg skal samtidig lage mat og underholde henne med noe annet.

Selv på besøk så ender hun ofte opp på kjøkkenet med forkle og hjelper til med det meste.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 14:06   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Og tar man dem masse med på matlagingen så baker de brød på eget initiativ og ringer for å høre om de kan lage middagen når de er ti. Og det beste er at hun rydder opp etter seg. *gleder seg til nybakt brød til kvelds*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 14:09   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Og tar man dem masse med på matlagingen så baker de brød på eget initiativ og ringer for å høre om de kan lage middagen når de er ti. Og det beste er at hun rydder opp etter seg. *gleder seg til nybakt brød til kvelds*

:drømmer: Jeg tror kanskje stesnuppa er i stand til dette når hun runder 30.

Poden kommer sikkert ikke til å lære å bake brød, for jeg er ikke en slik en, men han skal lære seg å rydde, å dekke, å kutte, å røre om ikke annet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 14:14   #13
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Guttene her er med på det meste
Storebror på 12 år klarer å å age Brownies alene og er veldig stolt over det
Han lager også milkshake og salater alene

Lillebror er i gang med å bli like flink, og får lov å være med på det han har lyst til.
Ha rører og skjærer (har god kniv) og er kjempeflink, og ikke minst STOLT.

Sist vi var på IKEA kjøpte jeg koppestell,et grytesett og kjevle med utstyr
Veldig stas å bruke sitt eget

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 14:15   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Poden kommer sikkert ikke til å lære å bake brød, for jeg er ikke en slik en, men han skal lære seg å rydde, å dekke, å kutte, å røre om ikke annet.


Jeg har bakt lite brød sammen med ungene, men så lenge hun er i stand til å lese en oppskrift får hun til det aller meste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 14:33   #15
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Rydde ut og inn av oppvaskmaskinen klarer de fint.

Og å dekke bord ja.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 00:15   #16
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Toball er 22 mnd og han

- dekker på bordet (litt rotete blir det jo)
- heller i matvarene i gryter og boller (avengig av hva vi skal lage)
- tar sin tallerken på kjøkkenbenken etter å ha spist
- smaker på indigriensene vi holder på med og spytter ut det han ikke liker med ett æsj! Enhver kokk må ha en smaker...

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 00:40   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Både lille E og W er med på kjøkkenet dersom de vil selv.
W ikke så mye nå om dagene i grytene, men han vil gjerne rydde og vaske. Lille E sitter på kjøkkenbenken og prater og smaker, skjærer og skreller poteter og grønnsaker. Hun er veldig flink til å dekke på, men ikke like flink til å rydde :lat:

Da jeg hadde dagbarn her sto alle fire ungene på små stoler ved kjøkkenbenken og hjalp til. Middag, brødskiver, vaffelrøre og kaker



Eller de satt på benken og så på ...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Vi lager mat.JPG (39,2 KB, 73 visninger)
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 23:32   #18
Buffe
Bare svada..
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 60
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Min pode er 2 år og med på all matlaging her i huset. Han prøve alt som ikke er direkte farlig (han får ikke bruke skarpe kniver el putte ting i varme gryter og slikt). Han har lagd kjøttkaker, vafler, kaker (pyntet bløtkake til sin søsters navnefest - kan tro den ble fin ), Kenwooden er det han som styrer; det ble hysteri da faren tok den frem uten at han skulle få være med

Han er også med på alt annet som blir gjort. Dvs mens jeg henger opp klær setter han på tørketrommelen og legger skitne klær i vaskemaskina, han støvsuger selv rommet sitt, vasker gjerne gulv og finner selv kluten i skuffa og tørker opp når han søler noe.

Barnearbeid

Buffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 23:39   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

Her har ungene vært med fra de kunne sitte på benken (når jeg tenker meg om var minste med som baby også, plassert oppå en pute).
De sitter på benken ved siden av oss, jeg skjærer, kutter og gjør i stand, eldstemann tar det opp i boller, får helle fra litermålet, rører i gryter og boller, krydrer og gjør det jeg sier. Minste småspiser for det meste.
Jeg har ikke sluppet eldste til med kniv ennå, men det ser jeg jo her at jeg kan gjøre.
Har ei bekjent som aldri har hatt med ungen på matlaging eller laget middag før på kvelden, og argumentet var at hun ville bruke tiden sin på barnet, ikke på matlaging :enestående:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 23:41   #20
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Små barn med på matlaging

2 åringen min deltar også i det meste innenfor matlaging.
Mye grising og mye gøy.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no