Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uetisk reklame?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 21:59   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Denne gangen omhandler det vektoperasjoner, linken blir lagt i neste innlegg. Jeg kjenner at jeg vlir litt uvel av påstandene i den, hva synes dere. Er det greit med denne typen markedsføring av en operasjon som kan medføre store og alvorlige komplikasjoner?

Link: http://www.bt.no/annonser/ulriksdalsykehus/index.html


Sist redigert av Ru : 26-12-09 kl 22:16. Årsak: Link i første innlegg
  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:10   #2
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Jeg synes det blir helt feil å reklamere for slankeoperasjoner. Gjør de dette for å tjene mer penger? Usmakelig og uetisk.

Er ikke dette sånt man kommer fram til i dialog med legen sin?

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:11   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Det mest fascinerende er at de påstår at dette er den beste veien til en bedre helse og vektreduksjon. På hjemmesiden forteller de også om at de selvsagt kan bistå med plastisk kirurgi etter vektoperasjonen.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:13   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det mest fascinerende er at de påstår at dette er den beste veien til en bedre helse og vektreduksjon. På hjemmesiden forteller de også om at de selvsagt kan bistå med plastisk kirurgi etter vektoperasjonen.

Det reagerte jeg også på. Det virket veldig lettvint i reklamen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:14   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Denne reklamen var i allefall smakløs.
Her kunne du jo byttet ut ordet slankeoperasjon med slankepille, så enkelt virker det jo.

Kirurgiske inngrep burde det i utgangspunktet ikke reklameres for i det hele tatt, men det er vel kanskje naivt å tro at man kan unngå det.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:17   #6
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det reagerte jeg også på. Det virket veldig lettvint i reklamen.

Jeg er sjokkert over en del av påstandene på nettsidene til denne leverandøren av lykke og fromme.

Merkelig nok beskriver de ikke konsekvensene av det banebrytende valget kunden har tatt. De forteller ikke om hvor omfattende endringer i kostholdet som er resultatet, men utrolig nok skal man visstnok være nødt til å bli mer aktiv.

Sitat:

Operasjonen er bare en del av din behandling og et av momentene som skal lede til reduksjon av vekt og et friskere liv. Du må forandre deler av din livsstil.
Det innebærer bl.a. endrede matvaner og økt fysisk aktivitet.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:28   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Betyr dette at de virkelig vil operere mennesker med en BMI på 30? Jeg har stor forståelse for at mennesker med virkelig høy BMI trenger dette, men er dette virkelig noe for mennesker med BMI på 30?

Da må vel nesten jeg ta den operasjonene da, slik at jeg får et bedre liv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:28   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg gikk inn på BMI-kalkulatoren deres og faket vekt og lengde. Jeg er 173 cm høy og om jeg hadde hatt en vekt på 90 kg hadde dette vært svaret fra dem:


Deres behandlingsprogram består så vidt jeg ser det kun i kirurgi med litt oppfølging. Betyr dette at de virkelig vil operere mennesker med en BMI på 30? Jeg har stor forståelse for at mennesker med virkelig høy BMI trenger dette, men er dette virkelig noe for mennesker med BMI på 30?

Ja, det er en del tilfeller av det gitt. Ikke bare fra dette firmaet men også fra andre firmaer. Til syvende og sist handler det jo om å tjene penger.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:53   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg gikk inn på BMI-kalkulatoren deres og faket vekt og lengde. Jeg er 173 cm høy og om jeg hadde hatt en vekt på 90 kg hadde dette vært svaret fra dem:


Deres behandlingsprogram består så vidt jeg ser det kun i kirurgi med litt oppfølging. Betyr dette at de virkelig vil operere mennesker med en BMI på 30? Jeg har stor forståelse for at mennesker med virkelig høy BMI trenger dette, men er dette virkelig noe for mennesker med BMI på 30?

At de i det heletatt baserer seg på BMI er vel i seg selv ganske "merkelig" og "utdatert"....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:58   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 22:58   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Hvor klager man for å få gitt sånne som dette en smekk?

  Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 23:06   #12
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvor klager man for å få gitt sånne som dette en smekk?

Helsedirektoratet?

  Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:02   #13
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Det er ikke det verste jeg har sett. De sier egentlig bare at de kan tilby en konsultasjon. Men jeg syntes ikke det er nødvendig å reklamere for dette. De som vil klarer nok fint finne informasjonen selv på andre måter.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:08   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Hvem er damen på bildet forresten? Er hun svensk? Vært med i Skal vi danse eller noe? :googler:

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:09   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.



Deres behandlingsprogram består så vidt jeg ser det kun i kirurgi med litt oppfølging. Betyr dette at de virkelig vil operere mennesker med en BMI på 30? Jeg har stor forståelse for at mennesker med virkelig høy BMI trenger dette, men er dette virkelig noe for mennesker med BMI på 30?

Dette er en av grunnene til at jeg er meget skeptisk til denne "allmenngjøringen" av vektoperasjoner. Jeg tviler STERKT på at det er så veldig mange med en BMI på 30 som har helseproblemer pga. vekten. I så fall må det ha noe med livsstilen å gjøre og ikke med tallet på badevekten som sådan. Jeg tviler ikke på at mange vil gå i den fella at de TROR ev. BLIR OVERBEVIST OM at det er (over)vekten som er problemer, og så blir de operert og så skjer ikke annet enn at de går ned noen kilo, men helsa er like dårlig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:13   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Det er jo ikke første gang Ulriksdal er litt på kanten eller over;
http://www.dagbladet.no/2009/07/29/n...erhet/7406295/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:15   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er ikke det verste jeg har sett. De sier egentlig bare at de kan tilby en konsultasjon. Men jeg syntes ikke det er nødvendig å reklamere for dette. De som vil klarer nok fint finne informasjonen selv på andre måter.

De sier spesifikt i sin reklame at det er den beste og mest effektive måten å gå ned i vekt på.

Dessuten handler det ikke om å redde liv, det handler om kosmetisk kirurgi når det kommer til stykket. Etter at du har hatt din gbp så kan du nemlig kjøpe en fiks ferdig pakke med plastisk kirurgi fordi du trenger det.

Det er kanskje ikke like ille som Aleris som reklamerer for sine gbp på lommelegens sider, der hvor det står om diverse sykdommer som kan være relatert til overvekt.

  Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:22   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Hvem er damen på bildet forresten? Er hun svensk? Vært med i Skal vi danse eller noe? :googler:

Garantert stockbilde. De andre bildene på hjemmesiden ser ihvertfall ut som typiske glatte sykehus/lege-bilder du kan få kjøpt for en tikroning på nettet.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:29   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Garantert stockbilde.


Ja, og de valgte sikkert et bilde av en de syntes var sjempeovervektig. :fordomsfull:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 15:41   #20
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uetisk reklame?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Garantert stockbilde. De andre bildene på hjemmesiden ser ihvertfall ut som typiske glatte sykehus/lege-bilder du kan få kjøpt for en tikroning på nettet.

Hun ser bare så innmari kjent ut, men klarer ikke å plassere henne. :googler videre:

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no