Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 10:30   #21
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Har nå forsøkt å gi minstemor tran med skje, men det funker ikke.
Da blir det i kveldsgrøten heretter.

Tran i kveldsgrøten? En ting er en spiseskje tran men en hel grøtbolle med transmak?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 10:32   #22
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Her blir det ALDRI mer tran, på lenge ihverfall.
D-vitamindråper til minien snart. Valnøttolje/Rapsolje til storesøs. Og satser på valnøttolje til minien. Disse oljene inneholder omega-3 ifølge "vår" ernæringsfysiolog.

Har du fått tak i kaldpresset valnøttolje? Fettet i valnøtter har jo ikke særlig godt av varmebehandling (dvs vi har ikke særlig godt av det), og jeg har ikke fått tak i valnøttolje som er kaldpresset. Skulle gjerne fått tak i, for det er så innmari godt i fruktsalat.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 11:36   #23
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Tran i kveldsgrøten? En ting er en spiseskje tran men en hel grøtbolle med transmak?

Nei, jeg tenkte mest på D-dråper.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 08:30   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Har du fått tak i kaldpresset valnøttolje? Fettet i valnøtter har jo ikke særlig godt av varmebehandling (dvs vi har ikke særlig godt av det), og jeg har ikke fått tak i valnøttolje som er kaldpresset. Skulle gjerne fått tak i, for det er så innmari godt i fruktsalat.

Det står ikke på at den er kaldpresset, så da er den nok varmpresset.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 10:15   #25
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det står ikke på at den er kaldpresset, så da er den nok varmpresset.


Ja, samme med den jeg fikk tak i, og da går jeg ut fra at den er varmpresset

Dette er det nok andre enn meg som har mer greie på (f.eks Desembermamma), men jeg mener at fett som inneholder mye omega 3 har spesielt lite godt av å varmebehandles (dvs vi har spesielt lite godt av å spise fett med mye omega 3 om det er varmebehandlet).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 11:32   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja, samme med den jeg fikk tak i, og da går jeg ut fra at den er varmpresset

Dette er det nok andre enn meg som har mer greie på (f.eks Desembermamma), men jeg mener at fett som inneholder mye omega 3 har spesielt lite godt av å varmebehandles (dvs vi har spesielt lite godt av å spise fett med mye omega 3 om det er varmebehandlet).

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:52   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

Hva anbefaler du da? Kan ikke risikere at det er fiskeproteiner i det.
*sitter med en baby over skulderen som sover, og en litt større jente som akkurat har våkna og sitter og synger i senga si*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 12:58   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Hvis man ikke tåler fisk, kan man feks. ta Udos Choice.
Den er fantastisk for huden, jeg ble kvitt eksem og tørr hud i ansiktet, fikk DEN babyhuden. I tillegg har den jo de andre gode effektene av fettsyrer.

http://www.power-nutrition.no/Fettsy...os_Choice.html

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 13:04   #29
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Knøtta får Efalex fra helsekost. Visstnok mye renere enn tran. Innkjøpt av svigermor.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 13:13   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Ja den er knallbra, brukes mye på AD/HD-barn. Den og EyeQ.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:34   #31
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det stemmer. Flerumettet fett tåler svært lave temperaturer før det blir ødelagt. Enumettet fett tåler litt mer, men helst ikke over 150-180 grader, avhengig av hvilken olje det er. Mettet fett er mest stabilt og tåler mye høyere temperaturer. Noen mener derfor at mettet fett er best for oss, siden umettet fett er ustabilt i kroppen og krever mye større mengder antioksidanter enn det mettet fett gjør.

Uansett bør man holde seg langt borte fra varmebehandlede oljer, iallefall som tilskudd. Bruk kaldpresset olje!

Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til vanlig tran. Den utsettes nemlig for høye temperaturer for å renses for miljøgifter, og i den prosessen går bla. vitaminene tapt slik at de må tilsettes kunstig etterpå. A- og D vitaminene i Møllers tran er altså syntetiske, ikke naturlige.

Uæhh! Og jeg som har gitt lillesøster Tran fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg kunne starte med Eskimo nå (selv om din begrunnelse for at det anbefales fra ett år høres god ut). Nå er det slutt på Tran til henne ja... får sjekke ut dette med Eskimo og gi D-dråper i mellomtiden.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 16:01   #32
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

D-vitamindråper er et alternativ
flytte til solrikt strøk er et annet... som kanskje trenger litt mer planlegging.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 16:20   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Hva koster Udos Choise? Og hva er forskjellen på det og tran? Er det bare Omega 3, 6 og 9 i det, eller er det også tilsatt d-vitaminer?
Hva inneholder hva liksom? Hva er aller best og hva ligger prisene på? Jeg synes f.eks. disse sitrusgreiene med Omegafettsyrer i fra apoteket (kapsler til barn) er for dyrt.

Jeg bruker en del kaldpresset rapsolje, er det dumt? Hva erstatter det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 19:58   #34
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Jeg er så domm at jeg gir Møllers til begge mine. Minn meg på hvorfor det ikke er lurt?

Altså, i prinsippet gir jeg Møllers. I virkeligheten husker jeg det svært sjelden, enda jeg prøver så godt jeg kan. Æresord.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:02   #35
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Vi har gitt småen Eskimo kids siden hun var 6 uker gammel.

carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:30   #36
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Vi har gitt småen Eskimo kids siden hun var 6 uker gammel.

Nå har jeg også begynt med det til lilleøster på 5 mnd. Storebror fikk det fra han var ca 1 år.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:32   #37
Sita
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: På et jorde
Innlegg: 44
Sita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Jeg gir bare d-vitamindråper jeg. Har i rapsolje i maten nå som vi har begynt med det og så har jeg vært nøye på å ta omega3 selv.

Sita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:56   #38
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Jeg gir EyeQ til alle mine 3!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:07   #39
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Hvor får jeg kjøpt Udos Choise?

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:08   #40
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke alternativer har man til Møllers tran når det gjelder spedbarn??

Opprinnelig lagt inn av Klatremus, her.

Hvor får jeg kjøpt Udos Choise?

I helsekostforretninger.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no