Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Ammeslutt allerede?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-07, 14:02   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns det virker merkelig å hevde at det naturstridig at barnet selv venner seg av, samtidig som du sier at barnet selvfølgelig ikke skal fullammes frem til avvenningen. Du trekker jo faktisk frem at det er en sammenheng mellom nedtrapping og fast føde. Mener du da at det man ved å innføre fast føde, presser barnet til å vennes av? At det da ikke er en naturlig ammeslutt?

Det er naturstridig for barnet å slutte med brystet for tidlig, fordi morsmelken gir barnet større overlevelsessjanser. (Nå snakker jeg i et biologisk perspektiv, hvordan menneskene har utviklet seg fra "tidenes morgen".) Vi er derfor "avlet opp" til å die så lenge det er hensiktsmessig ut fra et overlevelsesperspektiv. Og det er lengre enn i underkant av et år.

Som jeg har sagt før, et barn som selvavvenner gjør det over mange måneder. Et og et brystmåltid faller bort. Til slutt er siste brystmåltid falt bort, og barnet er selvavvent. Et barn som selvavvenner, vil gjerne kunne die i flere år etter at det har begynt med fast føde.

Dersom man innfører fast føde for raskt, eller gir for mye, eller tilbyr brystet for sjeldent, ikke ammer før måltidene med fast føde, ammer til faste tidspunkter, nattavvenner, osv, så kan dette påvirke ammingen og føre til for tidlig ammeslutt.

Jeg trodde forresten lenge at jeg lot Storesøster selvavvenne. Hun sluttet i og for seg av seg selv da hun var 1,5 år. I ettertid har jeg innsett at nattavvenningen som jeg gjennomførte da hun var 7-8 måneder nok hadde ganske mye å si i den sammenhengen. Jeg tror hun hadde diet lengre om jeg ikke hadde nattavvent henne. Vi slet dessuten med diestreik i flere måneder, fram til hun var ca et år.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 14:05   #22
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Nå er jo ikke akkurat samfunnet lagt opp til at man kan følge naturmetoden fullt ut, da.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 14:15   #23
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå er jo ikke akkurat samfunnet lagt opp til at man kan følge naturmetoden fullt ut, da.


Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dette. Det er ikke noe stort problem å praktisere selvavvenning derom man virkelig ønsker det. Jeg kan ellers være enig med deg i at samfunnet vårt/kulturen vår ikke er vant til å tenke i de baner. Hos oss skal man helst nattavvenne ved 6 måneder, få barnet selvstendig så raskt som mulig, osv, osv. Men dersom man ingorerer kulturbetingede råd og følger egen overbevisning, lytter nøye til barnets signaler, osv, så er det ikke så problematisk å følge "naturmetoden". (Hva nå "naturmetoden" egentlig måtte være...)

Det er forresten heller ikke poenget mitt at flest mulig på død og liv skal la barna sine selvavvenne. Men jeg ser at veldig mange barn slutter å die før de er ett år. Veldig mange av mødrene oppfatter dette som at barnet er selvavvent, men mødrene kunne gjerne tenkt seg å ammet lengre. Jeg syns det er på sin plass å informere om at barna faktisk ikke nødvendigvis selvavvenner selv om de slutter å die, når de er så unge. Dersom mor er informert om at ytre påvirkning kan ha innflytelse på ammingen/ammeslutt, klarer mor kanskje å unngå for tidlig ammeslutt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 14:24   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Skjønner ikke hvor jeg vil hen? Jeg konstaterer at det er vanskelig å la barnet avvenne seg selv naturlig på den måten du beskriver når man må ut i jobb, og får råd om å avvenne nattmat etc.

Jeg er ellers ikke enig i at barnet ikke er selvavvent med mindre man har fulgt din mal.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 14:37   #25
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Skjønner ikke hvor jeg vil hen? Jeg konstaterer at det er vanskelig å la barnet avvenne seg selv naturlig på den måten du beskriver når man må ut i jobb, og får råd om å avvenne nattmat etc.

Jeg er ellers ikke enig i at barnet ikke er selvavvent med mindre man har fulgt din mal.

Dersom man er informert, vet man at avvenning av nattamming ikke er noe man gjennomføre, bare fordi en helsesøster eller to mener så. Men ja, jeg er enig i at kulturen vår stikker noen kjepper i hjulene når det gjelder bl.a. amming. Derfor syns jeg at det er viktig at bl.a. jeg informerer om dette, som i denne diskusjonen her. Er man informert, havner man ikke så lett i de fellene som kulturen har lagt opp til. Du må gjerne være uenig. Det tar dessuten tid å endre tankesett når man er preget av holdningene i kulturen og samfunnet rundt seg.

Dette er forøvrig ikke "min mal", dette er det dyktige fagpersoner som uttaler. Jeg syns bare at det høres veldig logisk og riktig ut, og videreformidler det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 14:51   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Dersom man er informert, vet man at avvenning av nattamming ikke er noe man gjennomføre, bare fordi en helsesøster eller to mener så. Men ja, jeg er enig i at kulturen vår stikker noen kjepper i hjulene når det gjelder bl.a. amming. Derfor syns jeg at det er viktig at bl.a. jeg informerer om dette, som i denne diskusjonen her. Er man informert, havner man ikke så lett i de fellene som kulturen har lagt opp til. Du må gjerne være uenig. Det tar dessuten tid å endre tankesett når man er preget av holdningene i kulturen og samfunnet rundt seg.

Dette er forøvrig ikke "min mal", dette er det dyktige fagpersoner som uttaler. Jeg syns bare at det høres veldig logisk og riktig ut, og videreformidler det.

Ja, det er bra at noen nyanserer den ensidige propagandaen som enkelte helsestasjoner driver, men husk nå også på at det ikke er bare "en helsesøster eller to som mener så." Det er dessuten vanskelig å være fullt i arbeidslivet dersom man skal få søvnen avbrutt flere ganger, og dersom man skal la barnet få die akkuran når h*n har lyst.
Og selv om det ikke er "din mal", så syns jeg fremdeles ikke at den er tilstrekkelig god.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 15:09   #27
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og selv om det ikke er "din mal", så syns jeg fremdeles ikke at den er tilstrekkelig god.

Jeg forstår ikke hva du mener med mal. Og hva er det denne malen ikke er god til?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 15:17   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Vi hadde en massiv diestreik fra ca 3-4 mnd til 7 mnd. Det var et slit. Kunne aldri være lengre hjemmefra enn at vi kom oss inn og fikk lagt oss inn på soverommet med lyset av for å amme når det nærmet seg måltider. Etter 7 mnd gikk amming på dagtid (i dagslys og sittende) greit, men interessen dabbet gradvis av og fra ca 10-11 mnd var det kun amming på natta/morgenkvisten. Her ble det derfor tvungen avvenning rundt 14-15 mnd fordi jeg fikk sterkt behov for å sove hele natta da jeg begynte å jobbe (i tillegg til at jeg måtte reise bort noen dager med jobben). Ville hun hatt om dagen skulle hun fått det lenger.

Jeg merket stor forskjell på da det var diestreik og da hun bare mistet interessen for dagamming. Under diestreiken gråt og raste hun, spente seg i bru, snudde seg vekk etc med det samme hun ble lagt i ammestilling. Jeg følte at denne perioden ble satt i gang etter at jeg hadde tette, vonde melkeganger og derfor prøvde å amme oftere og i underlige stillinger ("tvillingstilling" slik at underkjeven hennes kom mot knutene) slik det stod i brosjyren. Ble nok for mye stress for henne stakkar. Bebreidet meg selv veldig etterpå og følte at jeg hadde ødelagt alt som var av kos når det gjaldt amming for vår del. Angrer veldig den dag i dag (hvis det er det som er årsaken), det ødela så utrolig mye. Men som sagt, fra hun var 7 mnd gikk det fint igjen en periode. Prøvde bare å legge henne til en gang vi satt på en flyplass, masse ståk og lys, jeg satt oppreist, litt sånn "ja særlig at dette går". Hun tok tak og diet skikkelig! Det var nesten så jeg begynte å gråte av glede der og da.

Da hun gradvis mistet interessen for dagamming, etter at hun begynte med fast føde reagerte hun på en helt annen måte. Når hun ble lagt til så hun bare dumt på meg, smilte litt og pirket litt på brystvorta med fingeren. Som om hun ikke skjønte vitsen. Selv om hun var sulten og gjerne ville ha når jeg ga henne grøt. Kanskje hun sugde litt før hun ikke gadd mer. Ikke fordi hun var distrahert eller ukonsentrert, hun bare gadd ikke og var helt fornøyd.

Kan forresten tilføye at hvis jeg skulle fulgt legens råd (helsesøstra la seg ikke borti det) hadde det blitt ammeslutt mye tidligere hos oss, for hun mente jeg skulle begynne med nattavvenning etter ca 7 mnd. Jeg valgte å fortsette med nattamming likevel, siden det var den eneste tiden hvor ammingen gikk problemfritt. Jeg hadde dessuten ingen problemer med å våkne og amme om natta selv, før en stund etter at jeg begynte å jobbe.

Håper det er bare en periode, og at interessen tar seg opp igjen! Ro rundt ammesituasjonen er viktig, det var i allefall en absolutt nødvendighet hos oss.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 15:28   #29
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Snuppa mi ble veldig uintressert i pupp på den alderen. Alle sa at det kom til å gå over, men det gjorde det ikke. Måtte til slutt pumpe meg for å få i henne litt i alle fall. Vi har bilder av henne, sittende i en kiddostol, med meg stående bøyd over henne med puppen ute.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 15:40   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg forstår ikke hva du mener med mal. Og hva er det denne malen ikke er god til?

Kall det en teori, da. Teorien om skillet mellom selvavvenning og den unaturlige varianten.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 13:19   #31
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Å tvinge et barn som ikke vil ha puppen til å ta den kan umulig føre til den store matgleden.
Jeg ville "slengt ut" puppen og latt han få om han ville, men pakket den inn igjen om han ikke ville ha.

Morsmelk er fint det, men ikke livsviktig lengre i den alderen.
For meg så er det viktigere at de ikke må tvinges til hverken det ene eller det andre.

Eldstegutten min fikk vanlig melk fra han var 10 mnd, han blånektet å ta MME. Hele gutten grøss og lilletåa stod omtrent og vibrerte.
Mens H-melk rett fra kjøleskapet drakk han derimot.
(ville ikke ha den hverken varm eller lunka)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 21:46   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ved diestreik avviser barnet brystet tidligere enn hva det er "programmert" til, fra naturens side.

Dette er ren synsing og spekulasjon. At en 7mnd ikke vil ha puppen kan godt være helt greit fra naturens side så lenge det finnes annen mat.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 21:54   #33
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Jeg ammet kun på soverommet fra hun var 4 mnd jeg.
Noe annet hadde hun ikke tid til.
det funket helt fint.
Men etter en stressende sommer med VOLDSOMT mye på plakaten bet hun meg en gang så sinnsykt at jeg sannsynligvis skremte vannet av henne.
Etter et var det over. Jeg prøvde i en uke men hun var fullstendig uinteressert. men da var hun tross alt blitt over 11 mnd.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 21:55   #34
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

ElinM kommer med "kliniske fakta".
MEn alt passer ikke for alle. Sånn er det bare. Men alt hun sier er "riktig". Det bare funker ikke for 100% av den ammende befolkningen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 12:05   #35
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Dette er ren synsing og spekulasjon. At en 7mnd ikke vil ha puppen kan godt være helt greit fra naturens side så lenge det finnes annen mat.

Dette har lite med synsing å gjøre. Dette er fakta. Morsmelk er veldig mye mer enn bare mat. Det beskytter mot sykdom. Faktisk så utviklet pattedyrene seg vel så mye på grunn av at morsmelken ga sykdomsbeskyttelse, som at det ga mat. At et 7 måneders gammelt barn ikke får morsmelk i vårt samfunn i dag, er greit fordi barnet kan få annen mat, og det er få sykdommer som er farlige hos oss. At et 7 måneds barn ikke får morsmelk i u-land i dag, eller ikke fikk det i "historisk tid, kan være direkte farlig. Når jeg sier at 7 måneder er et for tidlig tidspunkt å avvenne på, så er det det. Alle barn er genetisk programmert for å amme mye lengre. At det er "greit" for barn i vårt moderne samfunn å ikke amme lengre enn i 7 måneder, er en annen sak. Og selv om det er "greit", så er det ikke optimalt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 12:12   #36
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Sier ammepolitiet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 12:13   #37
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sier ammepolitiet.

???

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 13:34   #38
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Dette har lite med synsing å gjøre. Dette er fakta.

Det har alt med synsing å gjøre, og er en teori. Dette er ikke et faktum.
Noe så vagt som utsagnet ditt om at selvavvenning hos 1.5åring er mer naturlig enn hos en 7mnd er selvfølgelig ikke et faktum.
I høyden kan det sannsynligjøres gjennom studier

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Morsmelk er veldig mye mer enn bare mat. Det beskytter mot sykdom.

Det gjør det. Men er det godt dokumentert at amming opptil 1-2 år er bedre beskyttet? Jeg har letet etter studier som viser at barn som ammes til de er 1-2 år er bedre beskyttet enn de som ammes til de er 6-7mnd, og jeg finner det ikke. De fleste studier som jeg har funnet finner bare forskjell frem til 4-6 mnd alder.

Om du har dokumentasjon på det så er det supert, og jeg vil gjerne lese den. Jeg vil også gjerne vite hva den relative risikoreduksjonen faktisk er, for det har jeg heller ikke funnet.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Faktisk så utviklet pattedyrene seg vel så mye på grunn av at morsmelken ga sykdomsbeskyttelse, som at det ga mat.

Hva mener du med dette? At pattedyr som har løst problemet med overføring av gammaglobuliner med å gjøre det med morsmelken i stedet for hos f.eks. fuglene som legger dem i eggeplommen, har betydninger for andre egenskaper også?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

At et 7 måneders gammelt barn ikke får morsmelk i vårt samfunn i dag, er greit fordi barnet kan få annen mat, og det er få sykdommer som er farlige hos oss. At et 7 måneds barn ikke får morsmelk i u-land i dag, eller ikke fikk det i "historisk tid, kan være direkte farlig.

I "historisk" tid, hva mener du med det? Hulesamfunnet? Før 1970? Gamle Egypt?

Mattilgangen har variert opp gjennom hele tiden. Det finnes også teorier på at mattilgangen til mor og barn regulerer ammetiden. Når det er dårlig med mattilgang, så blir barnet fullammet, og mor er mindre fruktbar. Dette har den positive virkning at det blir færre barn i dårlige år. I gode år med mye mattilgang, ammes barnet kortere og mor blir gravid raskere.

Dette er en teori, ikke et faktum, på samme måte som din teori om at det uansett er det "naturlige" at barnet ammes til det er 1.5 år.

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Når jeg sier at 7 måneder er et for tidlig tidspunkt å avvenne på, så er det det. Alle barn er genetisk programmert for å amme mye lengre.

Det er for tidlig fordi du sier det? For meg er du en anonym person på nettet. Vanlig fornuft tilsier at det ikke nok at du sier det. Du må nesten kunne underbygge det du sier med eksterne kilder altså.

Jeg synes det er flott at du har sterke meninger om amming og slikt. Og jeg krangler ikke på at amming er bra.

Frustrasjonen min går mer på det at av helsepersonell som jeg har vært borti og som jobber med amming, svært ofte blander hva som er fakta med hva som er teorier (og hvilke som er verifisert i studier og hvilke som ikke er det) og hva som er ren personlig synsing.

Og jeg vil gjerne vite hva som er fakta og hva som er godt dokumentert viten sånn at jeg kan forholde meg til det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 13:54   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sier ammepolitiet.

Ja Sitron, dette er noe ammepolitiet har diktet opp for å være slemme mot dem som ikke kan amme.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 14:48   #40
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Noe så vagt som utsagnet ditt om at selvavvenning hos 1.5åring er mer naturlig enn hos en 7mnd er selvfølgelig ikke et faktum.
I høyden kan det sannsynligjøres gjennom studier

Det kan det uten tvil gjøres. Barn av "naturfolk" selvavvenner, og de slutter i gjennomsnitt i 3-4 års alderen. De ammes selvregulert, og blir ikke utsatt for nattavvening etc. Jeg syns dette er klare indikasjoner på at det jeg hevder stemmer. Jeg stoler også på fagfolk når de argumenterer med at det er slik. I tillegg høres det rent logisk ut, iallefall for meg som har satt meg godt inn i temaet.

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det gjør det. Men er det godt dokumentert at amming opptil 1-2 år er bedre beskyttet? Jeg har letet etter studier som viser at barn som ammes til de er 1-2 år er bedre beskyttet enn de som ammes til de er 6-7mnd, og jeg finner det ikke. De fleste studier som jeg har funnet finner bare forskjell frem til 4-6 mnd alder.

Det er dokumentert at barn som begynner i barnehage og som fortsatt får morsmelk er mindre syke og bruker mindre antibiotika enn andre. Det finnes nok allikevel ikke så mye forskning som viser at morsmelk i andre og tredje leveår er bedre beskyttet ann andre, ganske enkelt fordi det har det vært lite fokus på dette i fagmiljøer i den vestlige verden før inntil nylig. Kanskje har man ikke trodd at det hadde så stor betydning, og man har antakelig ikke interessert seg så mye for dette temaet heller fordi så få i den vestlige verden ammer "store" barn. Erfaring fra u-land derimot viser at amming utover 1 år utgjør en forskjell, og med den erfaring man har derfra, har man i senere år også begynt å fokusere mer på dette i vår del av verden.

For å forstå at morsmelk har betydning utover det første leveåret, er det også viktig å vite at et barns immunforsvar ikke er ferdig utviklet ("immunkompetent") før det er kanskje nærmere 6 år gammelt. Derfor vil blant annet antistoffer i mors melk styrke barnets immunforsvar i kamp mot infeksjoner, og gi økt sjane for overlevelse i de samfunn og til de tider hvor enhver sykdom er en risiko.

Jeg kan allikvel gi deg noen uttalelser og studier som bekrefter påstandene mine (hentet fra kellymom.com):

Sitat:

  • The American Academy of Family Physicians notes that children weaned before two years of age are at increased risk of illness (AAFP 2001).
  • Nursing toddlers between the ages of 16 and 30 months have been found to have fewer illnesses and illnesses of shorter duration than their non-nursing peers (Gulick 1986).
  • "Antibodies are abundant in human milk throughout lactation" (Nutrition During Lactation 1991; p. 134). In fact, some of the immune factors in breastmilk increase in concentration during the second year and also during the weaning process. (Goldman 1983, Goldman & Goldblum 1983, Institute of Medicine 1991).
  • Per the World Health Organization, "a modest increase in breastfeeding rates could prevent up to 10% of all deaths of children under five: Breastfeeding plays an essential and sometimes underestimated role in the treatment and prevention of childhood illness." [emphasis added]
References: Immunological Benefits

Immune factors in human milk @
Briend A, Wojtyniak B and Rowland MG. Breast feeding, nutritional state, and child survival in rural Bangladesh. Br Med J (Clin Res Ed). 1988 Mar 26;296(6626):879-82.
Goldman AS et al. Immunologic components in human milk during weaning. Acta Paediatr Scand. 1983 Jan;72(1):133-4.
Goldman AS, Goldblum RM, Garza C. Immunologic components in human milk during the second year of lactation. Acta Paediatr Scand. 1983 May;72(3):461-2.
Gulick EE. The effects of breastfeeding on toddler health. Pediatr Nurs. 1986 Jan-Feb;12(1):51-4.
Hamosh M. Bioactive factors in human milk. Pediatr Clin North Am 2001 Feb;48(1):69-86.
Hamosh M, Dewey, Garza C, et al: Nutrition During Lactation. Institute of Medicine, Washington, DC, National Academy Press, 1991, pp. 133-140. This book is available free from the HRSA Information Center (look under Nutrition publications).
Lawrence R and Lawrence R. Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 5th ed. St. Louis: Mosby, 1999, p. 159-195. See particularly Table 5-2 on p. 169: "Concentration of immunologic components in human milk collected during second year of lactation" Palti H, Mansbach I, Pridan H, Adler B, Palti Z. Episodes of illness in breast-fed and bottle-fed infants in Jerusalem. Isr J Med Sci 1984 May;20(5):395-9.

Jeg har ikke lest alle linkene her, bare så det er sagt. Mange andre linker finner du i uttalelsen fra NAAP: http://aappolicy.aappublications.org...100/6/1035.pdf. Dette gjelder amming generelt, og ikke for smårollinger spesielt. Jeg vet ikke om noen av disse linkene er til studier som omhandler "større" barn.




Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Hva mener du med dette? At pattedyr som har løst problemet med overføring av gammaglobuliner med å gjøre det med morsmelken i stedet for hos f.eks. fuglene som legger dem i eggeplommen, har betydninger for andre egenskaper også?

Det jeg mener, er at forstadiet til pattedyr var dyr med et avkom som slikket i seg væske fra mors svettekjerterler eller noe i den duren. Denne væsken inneholdt stoffer som ga en viss sykdomsbeskyttelse, og dermed økt overlevelse hos de som gjorde dette. Så har dette utviklet seg over millioner av år slik at avkommet etter disse artene er blitt til pattedyrene, som får både næring og immunstoffer fra denne væsken, som utviklet seg til morsmelk. Det var altså primært sykdomsbeskyttelse som førte til denne evolusjonen, slik jeg har forstått det.


Opprinnelig lagt inn av esme, her.

I "historisk" tid, hva mener du med det? Hulesamfunnet? Før 1970? Gamle Egypt?

Mattilgangen har variert opp gjennom hele tiden. Det finnes også teorier på at mattilgangen til mor og barn regulerer ammetiden. Når det er dårlig med mattilgang, så blir barnet fullammet, og mor er mindre fruktbar. Dette har den positive virkning at det blir færre barn i dårlige år. I gode år med mye mattilgang, ammes barnet kortere og mor blir gravid raskere.

Jeg kan gå med på at "historisk tid" er uspesifikt. Jeg vil vel si at jeg med "historisk tid" mente før-industriell tid, eller noe slikt. Eller før den "medisinske revolusjonen", om jeg kan bruke det begrepet. (Jeg håper du forstår hva jeg mener med det.)

Det du sier om at mattilgangen regulerte ammetiden høres helt logisk ut. Det "koster" mindre å amme et barn, enn å gi det like fullverdig annen næring. Det er også noe å tenke på i vår tid i områder som rammes av naturkatastrofer av forskjellig art.


Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det er for tidlig fordi du sier det? For meg er du en anonym person på nettet. Vanlig fornuft tilsier at det ikke nok at du sier det. Du må nesten kunne underbygge det du sier med eksterne kilder altså.

Det er ikke for tidlig fordi jeg sier det. Jeg sier det fordi det er for tidlig. Jeg la forresten ut en link som underbygger det jeg sa tidligere i denne tråden. Til et veldig innholdsrikt og bra nettsted om amming.


Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg synes det er flott at du har sterke meninger om amming og slikt. Og jeg krangler ikke på at amming er bra.

Frustrasjonen min går mer på det at av helsepersonell som jeg har vært borti og som jobber med amming, svært ofte blander hva som er fakta med hva som er teorier (og hvilke som er verifisert i studier og hvilke som ikke er det) og hva som er ren personlig synsing.

Og jeg vil gjerne vite hva som er fakta og hva som er godt dokumentert viten sånn at jeg kan forholde meg til det.

Jeg er forsker selv, så jeg vet hvor viktig det er med god dokumentasjon og verifiserte studier. Den sykdomsbeskyttende effekten av morsmelk forskes det mye på, og mye er verifisert. Jeg har ikke noe problem med å stole på det f.eks. Nylander sier. Jeg stoler på hennes faglige vurderinger. En del sider ved ammingen er veldig vanskelig å verifisere, f.eks. dette med hvor lenge det er naturlig (les biologisk forutsatt) å amme. Man kan egentig ikke få mer enn indisier på dette, benytte resonnement og ren logikk. En del av vitenskapen baserer seg på slik forskning, uten at man avviser konklusjonene av den grunn. Noe kan man kun sannsynliggjøre og ikke verifisere. Resultatene er ikke nødvendigvis mindre verdifulle av den grunn.

Frustrasjonen min når det gjelder helsevesenet, er heller at mange avviser fakta om amming, kan altfor lite om amming, tror mye heller på gamle myter, er altfor mye preget av personlige holdninger til amming. Og i verste fall grovt feilbehandler!

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no