Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Tips til mellom- og kveldsmåltid

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-10, 10:23   #1
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Tips til mellom- og kveldsmåltid

Jeg er null kreativ for tiden, da alt fokus går på mini, eksamen og ekstrem oppussing. Hva kan jeg gi til baby på åtte mnd til mellom- og kveldsmåltid? Grøt er ikke et alternativ. Han får brødbiter til frokost, og middag samtidig med oss. Hva ga/gir dere?

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 10:41   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Fruktmos mener jeg vi brukte som mellommåltid i den alderen? (også pupp da, mye pupp)

til kvelds ga vi grøt, men når det ikke er et alternativ, kan du gi brød der også? (evt velling, dersom det kan være et alternativ, jeg vet ikke hvorfor grøt ikke er det)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 11:55   #3
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Eggerøre og skinkebiter? Egg er vel greit fra den alderen?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:13   #4
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Fruktmos, oppskjært frukt og youghurt brukte vi mye i den alderen.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 20:54   #5
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Kan jeg gi youghurt og egg allerede nå? Det er så vidt vi har introdusert melk i mat, to ganger tror jeg. Vi gir brød til frokost, frukt midt på dagen og middag når vi spiser, og så har det gått i potet, margarin og leverpostei de siste kveldene nå. Han liker ikke grøt, uansett hva slags type jeg forsøker å servere.. =) Også her går det i mye pupp, men vi ble anbefalt å legge inn enda et måltid.

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 21:28   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Jeg blandet havregryn, hirseflak og knuste lin- og sesamfrø i hjemmelaget fruktmos. Det er et næringsrikt og forholdsvis mettende mellommåltid.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 21:32   #7
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Takk for supert tips, det kan jeg prøve. Var forresten på butikken heromdagen og lette etter hirse fordi jeg har hørt at det er mye jern i, men hvordan ser dette egentlig ut, og finner jeg det i vanlig butikk...?

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 22:29   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Jeg kjøper hirseflak på helsekosten.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 23:08   #9
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Egg er visst lov frå sånn 6-7 mnd med mindre det er allergier i familien (det gjeld så vidt eg hugser/skjønner all mat - alt er lov, unntatt honning, og nøtter er greitt å vente med), og mjølk kan gis i små mengder frå 10 mnd-alderen, står det så vidt eg hugser i "Mat for spebarn" eller kva no det tjukke heftet heiter.

Det er ikkje allergi (hos snittet av befolkninga!) som er grunnen til å vente med mjølk, men at det fortrenger jernrike matvarer frå kosten. Eg antar ungar kan spise forhaldsvis mykje yoghurt i staden for brød feks. I graut med mjølk i er det gjerne tørrmjølkpulver, ikkje MME. (I nokre er det begge delar.)

Fruktmos med korn høyrest lurt ut. Dette står som tips på Holle sin hirsegraut (helsekost) også, den kan blandast ut i kald mos. Vi blander velling av den også, 1 ts pr måleskje Småfolk i kveldsflaska. Er det eit alternativ til graut? (Morsmjølk går også fint, men bland den rett før bruk, for enzyma i mm jobber på grautpulveret med ein gong.)

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 23:17   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Avocado?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:02   #11
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Hipp har også fruktmos med fiber som er grei. Ellers går det mye i banan, sviskemos og fruktmos fra Ellas kitchen om vi ikke er hjemme. Av og til blander vi rester av fruktmosen i naturell grøt.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:06   #12
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Ja, Ella's Kitchen er geniale produkter. Økologiske og uten tilsetningsstoffer/konserveringsmidler er de også. Det finnes noen varianter med tilsatt yoghurt og fullkornsris som metter litt mer enn de rene frukt- og grønnsaksmosene.

Men hva med å gi han plukkemat som han kan putle litt med? Begge mine har fått i seg mest på den måten der. Tips til plukkemat kan være fullkornspastaskruer, osteterninger, cherrytomater, egg, mais, oliven (obs på saltet), kokt brokkoli, ulike bær, ananas, mango, fisk, kylling, skinke.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 19:05   #13
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Tips til mellom- og kveldsmåltid

Åh, masse flotte tips! Tusen takk dere. I dag var vi på butikken og kjøpte økologisk sesamfrø, som jeg tenkte å blande i både fruktmos og etterhvert også litt youghurt. Vi har introdusert mest frukt og grønnsaker som "plukkmat" fram til nå, men ser jo at her er mulighetene for variasjon mye større enn jeg hadde trodd (når man vil unngå sukker/salt osv). Takker!

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no