Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Så mye frukt de vil?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 02:34   #21
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

Helt enig.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 04:41   #22
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi har en viss begrensning, men det er ikke mtp sukkeret, mer at da spiser hun kun frukt, og hun spiser til fatet er helt tomt (helt utrolig hvor mye frukt den lille magen kan få i seg). Det er mer det at magen reagerer om hun spiser for mye.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 08:35   #23
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Snuppa vår får litt frukt i grøten om morgenen og etter lunsj og middag. Hun får ikke spise ubegrenset og må først spise annen mat, slik at frukten blir som dessert. Har sagt i fra i barnehagen om at hun først må spise brødskiva si ved 3-måltidet før hun kan få frukt.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 14:06   #24
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Ungene får spise stort sett så mye frukt de vil, men aldri rett før måltidene.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 14:13   #25
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Han får alt han vil ha. Før måtte vi begrense druene, det ble så kjipt bleier av det. Men nå liker han vist ikke det lenger, i steden mater han meg. Men jeg prøver å la han få litt "skikkelig" mat før han går løs på frukten.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 16:14   #26
Sildre
Endelig på vei oppover!
 
Sildre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 405
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi begrenser det. Om han hadde fått spise så mye han ville, ville han ha bodd på do.
Poden er generelt veldig glad i frukt og grønnsaker. Vi er opptatte av at han skal spise sundt og variert.

__________________
Sildre
Sildre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 16:23   #27
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi begrenser ikke, men vi har heller ingen rasjonelle grunner til å begrense det. Han har f.eks. aldri spurt om frukt før middag, kun tomat - så det får han spise ubegrenset av. Har heller ikke registrert at det har påvirket inntaket av middagsmaten.

Jo, forresten, etter at barnet presterte å spise en hel kurv med jordbær i fjor sommer i et åndsfraværende øyeblikk og han prompet jordbær en hel natt (men sov ellers bra og hadde normale bleier) til samsovingens store glede, så innførte vi tildels en jordbærbegrensning.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:08   #28
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi spiser stort sett frukt til måltidene -til slutt. Småspising og mellommåltider fungere dårlig på matlysten til hovedmåltidene.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:10   #29
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

Enig med Mim.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:11   #30
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

Veldig enig med Mim. Frukt har så utrolig mange viktige næringsstoffer; vitaminer og antioksidanter, at eneste grunn til begrensing for min del ville vært at det fortrenger andre viktige næringskilder.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:11   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Ungene mine får spise så mye frukt de vil ha. Spør de etter frukt 10 min. før middagen er ferdig, må de vente til etter middag, ellers får de.

  Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:12   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi har faktisk endret litt praksis nå, etter ganske entydige innspill. Det er sjelden problem å få Sneipen til å spise middag, så nå får han stort sett spise frukt - så lenge jeg kan styre litt tidspunkt. Og mengde druer. :hater de bleiene:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 01:02   #33
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vi har veldig sjelden problem med matnekt her i huset, heldigvis. Men han spiser selvsagt mindre ordentlig mat hvis han langer i seg frukt. Ikke så mye at det blir problematisk, tror jeg. Så det er egentlig sukkeret jeg holder tilbake på.

Jeg tenker og handler som deg. Det er fint at han spiser frukt, og jeg gir ham gjerne endel frukt, men jeg merker det jo på blodsukkeret og matlysten, så jeg gjør det slik at når han har spist ordentlig mat, så får han gjerne spise masse frukt etterpå, men ikke før. Og som mellommåltid, så gir jeg ham mandler sammen med frukten, da stabiliserer vi blodsukkeret litt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 08:42   #34
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.


Eg synes det er ein uting at ungar skal venne seg til å ete på noko heile tida, uavhengig av kor sunt det er. I tillegg er det skadeleg for tennene.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no