Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mye morsmelk per måltid?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 22:51   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvor mye morsmelk per måltid?

Jenta vår er 7 uker nå, og i kveld har vi så smått prøvd oss med flaske for første gang. Jeg pumpet ut en liten skvett i hui og hast, og mannen tok over direkte og foret den lille med flaska. Det gikk veldig fint, så nå ble jeg optimistisk med tanke på muligheten for noen timer fri framover (les: panikkhandling av julegaver). På ca. ett minutt pumpet jeg 40 ml - hvor mye er egentlig et måltid? Vi koblet henne rett over på puppen nå, da, det var jo ikke nok på flaska.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 22:59   #2
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Det varierer veldig fra baby til baby hvor mye et måltid er. Men vil tro at jenta di spiser mellom 100 og 150 ml pr måltid nå? Min lille på 8 uker spiser mellom 100 og 120 ml pr måltid nå, når hun får flaske. Dette er MM, MME er kanskje litt annerledes siden det er litt mektigere. Jeg vet ikke, for mine har ikke fått MME.
Mellombror fikk kun flaske da han var baby, og da han var ca 2 mnd mener jeg å huske at han spiste ca 70-90 ml pr måltid.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 23:14   #3
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Siden babyer som får pupp regulerer dette selv er det veldig vanskelig å si hvor mye et måltid er.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 23:28   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Når jeg pumpet meg, prøvde jeg gjerne å tømme et bryst, siden Sneipen bare tok 1 om gangen, også toppet jeg litt med det andre for å være sikker.

Jeg synes å minnes at det ble et sted mellom 150 og 200, men da hendte det nok ofte at han ikke drakk opp alt. 40 høres nok lite ut, i alle fall.

Min var storspiser da, vel og merke! :ammet av alle kiloene og litt til:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 23:58   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Jeg vil først si at det varierer fra barn til barn. Poden ville ha lite og ofte og varmet jeg mer enn 100 ml utpumpet melk endte jeg ofte opp med å måtte kaste noe.

... men det er nå bedre å pumpe ut litt ekstra da og ha litt "på lur". Det kan være lurt å pumpe tidlig på morgenen for da har du som regel mer melk enn på ettermiddagen/kvelden.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:30   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Da jeg pumpet meg (føles som om det er hundre år siden, men det er bare nesten fem år siden ) laget jeg pakker på 150-200 ml. De på 200 var det nesten alltid en liten slump igjen av.

Mine spiste også veldig godt, men jeg ammet ikke av meg et gram. *bitter*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:41   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Et tips dersom du er usikker på mengde, og skal fryse ned, er å fryse i isterningsposer, da kan man mye lettere regulere mengden man tar opp. For ammebarn kan til et måltid spise kjempemye, for så å nesten ikke ville ha noe neste måltid. Noen er storspisere og andre er småspisere også, så det er vanskelig å gi noe gjennomsnitt.

Men så bra at hun tar flaske, bare husk å holde det ved like. Det glemte vi med lillesøster, og hun har fullstendig flaskenekt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:45   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Om det er vanskelig å pumpe vil jeg anbefale Syntocinon nesespray, denne letter utdrivningsrefleksen, og jeg klarte ihvertfall å pumpe over dobbelt så mye uten problemer med spray som uten.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:07   #9
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

En tommelfingerregel sier at babyen skal ha 15% av kroppsvekta si hver dag. Dersom barnet er 5 kg, så er 15% av dette 750 gram. Barnet skal da ha 750 ml melk pr dag. Dersom barnet spiser 6 måltider i døgnet så vil det ha ca 125 ml melk pr. måltid.
Dette er kun en tommelfingerregel, men den har vist seg på stemme ganske bra. Jeg ville nok ha hatt litt ektra for sikkerhets skyld.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 14:59   #10
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

En tommelfingerregel sier at babyen skal ha 15% av kroppsvekta si hver dag. Dersom barnet er 5 kg, så er 15% av dette 750 gram. Barnet skal da ha 750 ml melk pr dag. Dersom barnet spiser 6 måltider i døgnet så vil det ha ca 125 ml melk pr. måltid.
Dette er kun en tommelfingerregel, men den har vist seg på stemme ganske bra. Jeg ville nok ha hatt litt ektra for sikkerhets skyld.

Hvordan får du 750 gr. og 750 ml. til å bli det samme?

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 16:50   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Tusen takk for mange gode svar! Da har jeg en liten idé om hvor mye et måltid utgjør. Det blir spennende å se om det går bra å pumpe større mengder; testen i går gikk i alle fall veldig greit. Jeg mistenker at den lille suger i seg mer enn snittet - i alle fall spiser hun mye lengre enn de fleste andre, har jeg inntrykk av. God og rund har hun blitt også. (Jeg har for øvrig ammet av meg 2 kg så langt, like mye som jenta har lagt på seg. De resterende 8 graviditetskiloene forsvant på klinikken.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:24   #12
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Håper du finner ut av det, Elinblu!

Jeg "fullpumpet" ganske lenge, og lærte at jeg ikke skulle pumpe ut mer enn jeg fikk ut i løpet av ca 5 min, og for all del ikke klemme for mye på puppen for å få ut mer.

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Hvordan får du 750 gr. og 750 ml. til å bli det samme?

Det stemmer for vandige løsninger.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:48   #13
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Vel, når de er så små tror jeg de tar ca 100-120 ml. Men det blir litt forskjell når i løpet av dognet du pumper deg. For på dagen har du masse "tørstemelk" og på kvelden er det mer fløte....

Jeg har pumpet ut 130 ml på dagen og bare 30 ml på kvelden. Og på dagen så skal han ha melk omtrent hvert 4dje time og på kvelden er det omtrent hver time!

Også sier man at de får ut mer melk når de ammes enn når du pumper deg.

Så deilig at du er kvitt svangerskapskiloene, de har ikke jeg blitt kvitt helt enda.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 18:15   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Da Lars var på den alderen spiste han ca. 80 ml til hvert måltid. Fikk han mer gulpet han bare. Han spiste lite og ofte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 19:16   #15
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Hvordan får du 750 gr. og 750 ml. til å bli det samme?

Fordi 1 liter melk veier 1 kg.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 01:23   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Hvordan får du 750 gr. og 750 ml. til å bli det samme?

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

Fordi 1 liter melk veier 1 kg.

Tettheten til melk er ca. 1030 kg/m^3. Så, ja, for alle praktiske formål går det veldig bra.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:59   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye morsmelk per måltid?

Jeg tipper også 100-120 ml per måltid, litt avhengig av når på døgnet det er. Det er kjekt med flaske; både for kriseshopping, kafebesøk og vindrikking .
Hvis du synes det går greit å pumpe (høres sånn ut...) er det veldig å anbefale at pappaen gir litt på flaske jevnlig så opprettholder man flaska uten problemer. Jeg pumpet ut hver morgen og mannen gav på flaske hver ettermiddag, vi hadde uansett litt problemer med å få ham mett til kvelden. Det trenger jo ikke være så mye, ofte er man jo hjemme så man kan bruke puppen etterpå. Vi hadde iallfall aldri problemer med at han ikke tok flasken, men de jeg kjenner som ikke har vedlikeholdt det har ofte endt med at barnet nektet feks rett før et bryllup eller annen moro.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no