Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Lage hempe til å henge bunadsveska i

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-21, 10:32   #1
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Lage hempe til å henge bunadsveska i

Jeg har en sunnmørsbunad, og på den er det en slags hempe som er sydd fast i livet på bunaden som bunadslomma skal henge i. Nå har denne røket og jeg forstår ikke helt hvordan man lager en slik hempe. Noen her som har sydd en slik som kan gi meg noen instruksjoner?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 10:46   #2
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Eg har først sydd gjennom stoffet “rundt og rundt” 3-4 gongar, så stor som hempa skal vere, og etterpå sydd knappholssting rundt desse trådane. Gav det meining?

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 11:00   #3
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Jeg har en veskestøl som jeg bruker istedenfor hempen. I tillegg fester jeg vesken med en stor sikkerhetsnål i skjørtet, for å ta av litt av vekten.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 11:07   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Eg har først sydd gjennom stoffet “rundt og rundt” 3-4 gongar, så stor som hempa skal vere, og etterpå sydd knappholssting rundt desse trådane. Gav det meining?

Ja, når du beskriver det slik kan det nok stemme med den resten som henger der nå. Takk!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 11:11   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Her ser du med bilder og tekst:
http://frustorlien.blogspot.com/2014...emper.html?m=1

Jeg har Lundeby, der sitter hempen litt opp på vesten, men ikke så høyt at den vises hvis jeg bruker belte.
Ikke sy den i sømmen mellom vest og stakk, det er et sårbart punkt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 15:37   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Eg har først sydd gjennom stoffet “rundt og rundt” 3-4 gongar, så stor som hempa skal vere, og etterpå sydd knappholssting rundt desse trådane. Gav det meining?

Hva slags tråd har du brukt?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 15:44   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Her ser du med bilder og tekst:
http://frustorlien.blogspot.com/2014...emper.html?m=1

Jeg har Lundeby, der sitter hempen litt opp på vesten, men ikke så høyt at den vises hvis jeg bruker belte.
Ikke sy den i sømmen mellom vest og stakk, det er et sårbart punkt.

Aha, tusen takk, det var kjekt å se en forklaring med bilder også. :-)

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 15:49   #8
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hva slags tråd har du brukt?

Svart tråd som var med i materialpakken.
Trur det er perlegarn det heiter.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 17:07   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.898
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Bruk iallfall ikke en syntetisk tråd, den gnager seg gjennom og ødelegger stoffet. Knapphullsilke er egentllg det beste, synes jeg. Lin fungerer også bra. Det er ikke alltid så enkelt å finne knapphullsilke, men litt velassorterte sybutikker med ansatte med kunnskap har det, ellers har Husfliden og lignende bunadsbutikker. Jeg har også for salg, så kan eventuelt sende deg om du ikke får tak i andre steder.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 17:12   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Jeg gjør som Jålebeinet. Har belte og vesken skal henge mellom to støler.
Har en gammel stor sikkerhetsnål som mamma brukte på bleiebuksa mi når jeg var baby, som avlaster tyngden. Fester den inni vesken og mot skjørtet. Litt morsomt at det er skikkelig gammelt. Bunaden er fra 1982 så den er også noen år.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 18:14   #11
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Bruk iallfall ikke en syntetisk tråd, den gnager seg gjennom og ødelegger stoffet. Knapphullsilke er egentllg det beste, synes jeg. Lin fungerer også bra. Det er ikke alltid så enkelt å finne knapphullsilke, men litt velassorterte sybutikker med ansatte med kunnskap har det, ellers har Husfliden og lignende bunadsbutikker. Jeg har også for salg, så kan eventuelt sende deg om du ikke får tak i andre steder.

Jeg kan høre med husfliden her. Bor på et ikke så stort sted så har ikke helt troa på at det finnes noen andre butikker for slikt. Hvis ikke jeg får tak i hos husfliden tar jeg kontakt med deg, for da takker jeg ja til tilbudet ditt, veldig snilt av deg.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-21, 19:30   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.898
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg kan høre med husfliden her. Bor på et ikke så stort sted så har ikke helt troa på at det finnes noen andre butikker for slikt. Hvis ikke jeg får tak i hos husfliden tar jeg kontakt med deg, for da takker jeg ja til tilbudet ditt, veldig snilt av deg.

Husfliden har nok, men ellers er det bare å si fra.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 09:04   #13
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.409
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Min veske henger bare rett på kanten til stakken, som er festet til vesten med hemper. Men det er kanskje ikke så lett dersom vest og stakk er sydd sammen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 10:22   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.604
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Min veske henger bare rett på kanten til stakken, som er festet til vesten med hemper. Men det er kanskje ikke så lett dersom vest og stakk er sydd sammen.

Storesøster hekter veska på kanten av forkleet på sin bunad (sunnmørs-).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 11:16   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.409
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Storesøster hekter veska på kanten av forkleet på sin bunad (sunnmørs-).

Smart, da kan det være en ide å forsterke den delen av forkleet. Det kommer jo an på hvor tung veska blir og hvordan anhenget er laget. Min har sølv-aheng, og skinnbunn - så den veier litt før jeg stapper nedi mobil, nøkkel og kort. For ikke å snakke om posene med vekslepenger som ungene får av besteforeldre...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 11:35   #16
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Storesøster hekter veska på kanten av forkleet på sin bunad (sunnmørs-).

Det var det jeg gjorde, men da henger forkleet så stygt, så derfor er det greit med hempe.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 16:16   #17
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Storesøster hekter veska på kanten av forkleet på sin bunad (sunnmørs-).

Opplever at det heng veldig skeivt om ein gjer det (iallfall om det er noko oppi veska). Anbefaler å sy hempe + sikkerheitsnål inni til å avlaste vekt.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-21, 16:47   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.898
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Bunadsvesker veier litt i seg selv og med telefon og nøkler og diverse oppi, blir det litt vekt. Den bør derfor henge på dertil egnet sted, dvs godt sydd hempe eller belte med støle som er laget for å henge veske på. Å henge veska på stakkekanten, på forkleet eller på spongen (for de som har det), er ikke lurt. Det sliter på stoffet og det dras også ut av fasong.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-21, 14:50   #19
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Storesøster hekter veska på kanten av forkleet på sin bunad (sunnmørs-).

Tror mine jenter har et "hull" beregnet til veskeoppheng i sømmen mellom vest og stakk på sine Sunnmørsbunader., Veska over forklekanten og inn over stakken, stakken tar av for vekta så forkleet ikke blir dratt nedover.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-21, 15:01   #20
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.234
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage hempe til å henge bunadsveska i

Jeg har kjøpt en slik som jeg har planer om å få montert på bunaden min før Lillebrors konfirmasjon: https://husflidenbodo.no/produkt/veskelashempe/

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no