Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-20, 23:02   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Jeg fant en bit tynnribbe med ben i fryser'n, hva lager jeg av den?

Jeg er helt tom for ideer. Grille er ikke et tema, det vil blåse i morgen. Jeg har utstyr til å dele den opp og det meste av krydder tipper jeg. Kom gjerne med tips til tilbehør også. Hjelp.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-20, 23:04   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Steamed buns (eller skal vi seie dampebrød?)

500 g kveitemjøl
2 ss sukker
1 ts salt
1 pk tørrgjær
1 dl vatn
1,5 dl h-mjølk
2 ss olje

Lag vanleg gjærdeig. NB, denne er noko fast.

Heve 30 min.

Del opp i 12 stykker, form bollar og etterhev 30 min.

Kjevle bollane ovale, pensle med olje og brett i to. Legg kvart brød på ein passe firkant bakepapir.

Til å dampe bollane kan du bruke kva som helst av egna utstyr, til dømes damprist i kjele. Kok opp vatn, må ikkje stige over rista, legg på bakepapir med brød og damp ca 14 min.

---

Soyaglasert tynnribbe.

Salte og pepre ribba og ha litt vatn saman med den i ovnsforma.

200 grader, 1 time med svor ned, snu og 1 time med svor opp. (Svoren fjernar du etter steiking.)

Steik gjerne ribba dagen før.

Skjer kjøtet tynne skiver som vendast og varmast i sausen.

---

Saus

1 raud chili
2 fedd kvitlauk
2 ts ingefær
2 dl steikesjy
3 ss soyasaus
3 ss fiskesaus
1,5 ss brunt sukker
2 ss koriander
2 ss vårlauk
1 ss sesamfrø
Safta frå 1/2 lime

Fres chili og kvitlauk, hell over ingefær og steikesjy og kok opp.
Ha i soyasaus, fiskesaus og sukker. La koke til det tjuknar.
Bland inn hakka koriander, vårlauk og sesamfrø. Smak til med lime.

Vend forsiktig ribbeskivene inn i sausen.

---

Juksekimchi

Skjer ein kinakål i fine strimlar. Hell over 1 dl vatn og 1 ss salt. La stå i 2-3 timar.
Hell av vatnet og press ut mest mogleg væske frå kålen. (Hugs at kålen framleis skal vere kål, ikkje mos.)

Bland inn 2 ss chilisaus og 2 ss søt chilisaus.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-20, 23:04   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Eller vanlig langtidsstekt ribbe, bare med alt du liker av morsomt krydder.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-20, 23:11   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eller vanlig langtidsstekt ribbe, bare med alt du liker av morsomt krydder.

Jeg tror jeg tar det første forslaget ditt uten steam buns. Det er noe slikt jeg er ute etter. Tror jeg. Takk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 10:37   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Steambuns får man nå også i frysedisken. Jeg har bakt mange ganger men nå er steambuns blitt hurtigmat her i huset. Både jeg og mannen elsker det med forskjellig fyll.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 11:25   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Porchetta, italiensk ribberull er også godt.
https://www.matprat.no/oppskrifter/g...B&gclsrc=aw.ds

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 13:00   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Ribbe

De kaller det «pork belly», vi kaller det ribbe. Men godt er det i hvert fall.
1*kg
tynnribbe
uten svor

1*dl
Soya saus

4*stk
stjerneanis
K
15*stk
Hvit pepperkorn
20*g
ingefær finhakket
5*stk
hvitløksfedd
1*stk
rød chili
1 ss
Sukker
salt og nykvernet pepper

Slik gjør du
* 1. Krydre ribbestykket lett med salt og kvernet pepper.

* 2. Legg ribbestykket med fettsiden ned i en ildfast form som er akkurat passe stor til kjøttet.

* 3. Skjær ingefær og hvitløk i tynne skiver og finsnitt chilien. Bland soya, sukker, ingefær, hvitløk, chili, anis og pepper i en kasserolle. Kok opp blandingen og la det småkoke et par tre minutter.

* 4. Hell «marinaden» over kjøttet og dekk til med aluminumsfolie. Varm ovnen til 150 grader varmluft og stek ribben i 3 timer.

* 5. La kjøttet ligge til avkjøling i sjyen som er i pannen, snu litt på det med jevne mellomrom.

* 6. Til servering:
Skjær kjøttet i tynne skiver på tvers av fibrene. Hvis kjøttet må varmes opp kan du steke skivene lett i en panne og tilsette litt av stekesjyen. Del brødene nesten igjennom som et lite pitabrød. Smør litt hoisinsaus i brødet og legg i et par kjøttskiver. Topp med kinakålsalat, frisk koriander og chilisaus


__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 20:07   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Fasiten, etter en blanding av Syrinx og kamp sine tips ble slik:

Soyaglasert tynnribbe a la Strå:

Skjær vekk det du får til av bein.
Skjær ruter i svoren.

Salte og pepre ribba og legg den med svorsiden ned i en ildfast form, den du har som er minst, men stor nok. Ha i vann til det (nesten) dekker svoren.

Stek ribba på 200 grader, 1 time med svoren ned, snu og 1 time med svoren opp. Liker du halvsmå ovnsstekte poteter har du dem i formen ved eller rundt ribba. Kjør på med grill hvis du vil ha puffet svoren, i noen minutter med ovnsdøra på gløtt. Ta av svoren, det som ikke ble puffet kastes, resten tas av og knasket av de som liker det. VIKTIG: Kokken har førsterett på svoren.

Skjær kjøttet i tynne skiver og ha dem oppå sausen ved servering.

Sausen og ev annet tilbehør, som f.x. salat, kan stort sett påbegynnes etter at ribba er snudd.

Stråtilpasset saus etter prinsippet "man tager det man haver":
1 finhakket løk
1 rød chili, finhakket
2-3 fedd skvist og finhakket hvitløk
2-3 ts ingefær, finrevet
2-3 dl steikesjy
3 ss soyasaus
3 ss tom yum saus
1,5 ss brunt sukker
2 ss grovmalt koriander
4-5 ss vårløk
Safta frå 1/2 lime

Fres løken litt, rør godt mellom hver gang du tar oppi noe nytt. Start med chili, følg på med hvitløk, deretter ingefær, så malt koriander. Hell oppi den silte stekeskyen og kok opp.

Ha i soyasaus, tom yum saus og sukker. Kok opp igjen og ha i vårløken og smak til med lime.

Server gjerne en salat etter smak og behag til. Ev ovnsstekte poteter serveres ved siden av.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 20:13   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynnribbe - hva lager jeg av den?

Jeg glemte å få med at jeg hadde gulrøtter og søtpotet i biter oppi sausen. Det passer godt til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no