Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-20, 12:37   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Jeg får mye sjokolade av velmenende slektninger, men er ikke noe glad i sjokolade med mer enn 85% kakao. Så jeg lurer på om jeg kan lage noe godt av sjokolade med 90-100% kakao?

Evt. har noen lyst på 5 plater veldig mørk sjokolade.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 12:39   #2
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Du kan lage kakao.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 12:55   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Du kan lage kakao.


Må vel ha veldig mye sukker i da?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:05   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Har du sansen for mexicansk mat, så kan du lage mole-saus

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:06   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Har du sansen for mexicansk mat, så kan du lage mole-saus


Det har jeg aldri smakt før, men jeg liker mexikansk, ja.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:09   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Den platen med 100% kakao og appelsin tror jeg bare jeg kaster altså ... Jeg liker virkelig ikke kombinasjonen sjokolade og appelsin. :urk:

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:24   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Den platen med 100% kakao og appelsin tror jeg bare jeg kaster altså ... Jeg liker virkelig ikke kombinasjonen sjokolade og appelsin. :urk:

Hadde du bodd i gangavstand, skulle jeg hentet. Femtenåringen min elsker mørk sjokolade. Og i mitt hode er det sunt også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:28   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hadde du bodd i gangavstand, skulle jeg hentet. Femtenåringen min elsker mørk sjokolade. Og i mitt hode er det sunt også.


Ja, sunt er det nok. Men når det ikke er godt kan det være det samme.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:30   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Ja, sunt er det nok. Men når det ikke er godt kan det være det samme.

Ja, så klart. Guttungen min synes det er godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:32   #10
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Det er mange som liker mørk sjokolade med appelsin. Du kan jo gi den bort til en venn eller ta den med på jobb og legg på personalrommet.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:47   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Kaker og godis vi ikke skal ha selv, tar jeg med på jobb og legger på personalrommet. Usually gone by lunchtime... Kan også gis til bhg/ skole og si det er til personalrommet om de vil ha?

Mørk sjokolade er godt i sjokoladekake. I min oppskrift går det 1 plate - halve smeltes og has i deigen (hvilkensomhelst deig av sjokoladekake med kakao funker, tenker jeg) og halve smeltes og has i glasuren når den er avkjølt. Det er vel muligheter for kakebaking til diverse av bursdager, avslutninger og denslags, da gir litt ordentlig sjokolade noe for smaken i kakene.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 13:47   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

100% kakao og appelsin, gi den til noen som kan bake en kake med den i.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 14:38   #13
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Må vel ha veldig mye sukker i da?

Aner ikke, fant det som forslag på en lavkarbo-side. Tror Det var med kokosmelk.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 14:50   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Dere er klar over hvor bitter denne sjokoladen er? Jeg bruker sjokolade med 70% kakao i kaker og sånn, men å bruke samme mengde med 90 eller 100% tror jeg ikke hadde blitt noe godt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 14:51   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Dere er klar over hvor bitter denne sjokoladen er? Jeg bruker sjokolade med 70% kakao i kaker og sånn, men å bruke samme mengde med 90 eller 100% tror jeg ikke hadde blitt noe godt.

Enig, det er stor forskjell bare på 70% og 85%.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 15:45   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Jeg spiser den! Det er en tilvenningssak. 70% er godteri, 85% «sunt godteri», alt over 90 er grønnsak. Og selv om jeg liker det, så spiser man små biter.

Det blir veldig tørt om man baker med så høyt kakaoinnhold, så særlig i mousse/pudding/fudge-konsistens er det ikke alltid det blir så bra.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 16:24   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig, det er stor forskjell bare på 70% og 85%.

Ja, Green & Blacks 85% går an, men den blir liggende lenge i skapet. Jeg spiste litt 90% før, altså, men jeg har visst blitt litt lei av sjokolade med alderen. Bortsett fra når jeg trøstespiser, men da går det i Troika.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 16:26   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg spiser den! Det er en tilvenningssak. 70% er godteri, 85% «sunt godteri», alt over 90 er grønnsak. Og selv om jeg liker det, så spiser man små biter.

Det blir veldig tørt om man baker med så høyt kakaoinnhold, så særlig i mousse/pudding/fudge-konsistens er det ikke alltid det blir så bra.


Det med at det blir tørt visste jeg ikke. Da er det nok lurt å finne oppskrifter som krever så mørk sjokolade. Eventuelt lage veldig masse varm sjokolade.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 16:39   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Støtter forslaget om å ta med på jobb. Det virker alltid hos oss.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-20, 17:05   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man bruke mørk sjokolade til?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Ja, Green & Blacks 85% går an, men den blir liggende lenge i skapet. Jeg spiste litt 90% før, altså, men jeg har visst blitt litt lei av sjokolade med alderen. Bortsett fra når jeg trøstespiser, men da går det i Troika.

Lindt sin 85% er veldig god!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no