Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-18, 14:19   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Det har så lett for å bli mykje eingangsgreier og plastræl, frå innpakkingspapir og gavebånd, til pynt og lys og lykter og slikt innover mot jula. Eg har lyst til å ha ein tråd med inspirasjon til å kjøpe minst mogleg inn mot jula.

Ein del ting er det vanskelig å komme unna, som mat og gaver. Men korleis kan ein redusere forbruket maksimalt inn mot jula?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:23   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Nokre av dei punktene eg har notert meg er:

- Bruktkjøp: Gjerne avtale å kjøpe brukte gaver eller gi bort ting ein sjølv har brukt.
- Låne utstyr, for eksempel finne utav appen "Nabohjelp" og låne kakeformer og kromkakejern og alt det andre som ein bare bruker ein gong like før jul.
- Planlegge innkjøp og halde seg til handleliste, "kikking" i butikkar er i alle fall ei kilde til impulskjøp for min del.
- Gå gjennom julepynt og finne ut kva eg faktisk har i november, ikkje tre dagar før jul. Kan hende eg slipper dobbeltkjøp eller panikkjøp av julestjerne, fordi den gamle ligg i påskepynt-boksen.

Andre ting?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:26   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Her er jeg med!

Jeg prøver å handle mest mulig brukt, og lage mest mulig selv. Til gavepapir har jeg brukt gråpapir (som vi alltid har, det bruker vi som bokbind også) som jeg har fiffa opp med glittertape og stickers og slikt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:45   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

I god tid avtale hvem man ikke gir gaver til eller skifter "nivå" på, hvis det er aktuelt å rydde litt i. Har i hvert fall noen jeg sluttet å gi gaver til for noen år siden, og i samme momentet sa at jeg ikke ønsket meg gaver og at det ikke var nødvendig å gi meg noe.
Noen er jo veldig tidlig ute med å tenke julegaver, så egentlig er det passe å avtale gavestopp i januar

Til barna; ønsker meg bare ting de har laget selv.

Ellers; bare en gave til hver, og det er nyttig/ ønsket eller penger.

Ikke handle inn mer mat enn man faktisk realistisk kommer til å bruke/ spise, er i hvert fall aktuelt i vår familie

Ha en plan for rester (vi har f.eks. tradisjon for kalkunsalat til lunsjen dagen etter at vi har hatt kalkun).

Invitere til potluck-lunsj, hvor hver har med julemat-rester? Kan være en hyggelig juletradisjon. Og en manns rester er det noen andre ikke har spist i jula, og er kjempeglad for å få smake.

Bake julekaker sammen med noen, og dele resultatet (framfor at alle har en diger boks av alt).

Det som skal kjøpes: kjøpe det noen har lagd, kjøpe av en lokal produsent, kjøpe av en lokal butikkeier og ikke en internasjonal kjede.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:49   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

- Bare bake ting man faktisk liker og spiser. Heller bare flere ganger om man går tom.
- Handle mindre mat, heller oftere. Julen er kun et par dager.
- Som Maverick bruker vi også gråpapir, pynter heller med fint bånd.
- Gir opplevelser i gave. Min mor og samboer fikk gavekort på spansk restaurant i fjor, veldig godt mottatt. Det ble brukt på middag nå i oktober.
- Droppe pakkekalender. Vi går for aktiviteter, lavterskel som sådan.
- Ikke kjøpe bare for å kjøpe.
- Rydde unna fravokste klær og leker, gi bort/selge. Kanskje andre vil gi det som julegave til sine?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:55   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Ha juleverksted og lag pynt og gaver. Man kan lage mye fint av ting man har fra før av, eller ting man finner i naturen. Dorullkjerner er undervurdert.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:58   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.997
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Nå har ikke jeg julefeiring hos meg, og ikke har jeg stor plass, så noe nytt av pynt og stæsj blir det ikke.
Gavene til svigerfamilien er spiselig eller som i år, laget av resirkulert stoff.
Kan godt kjøpe brukt hvis jeg finner det mottaker ønsker seg. X fikk glass fra bruktbutikken i fjor.
Sparer på esker som gaver kommer i for å eventuelt bruke de til egen innpakning.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:05   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Jeg er med!

Jeg skulle ønske man kunne ha flergangsinnpakning! Tror det er i Thailand at man bruker stoff faktisk, og det tar jo heller ikke vanvittig med plass. Bokser er en annen ting, men det tar endel plass, og er gjerne ikke forenelig med lite lagringsplass. Og så blir man jo også prisgitt de man gir til... Hva gjør de med flergangsinnpakningen? Kaster de så er det jo ikke noe særlig. Er gråpapir bedre enn vanlig gavepapir resirkuleringsmessig?


Gi opplevelser fremfor ting, hvertfall ting man ikke er sikker på er et klart behov.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:06   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg er med!

Jeg skulle ønske man kunne ha flergangsinnpakning! Tror det er i Thailand at man bruker stoff faktisk, og det tar jo heller ikke vanvittig med plass. Bokser er en annen ting, men det tar endel plass, og er gjerne ikke forenelig med lite lagringsplass. Og så blir man jo også prisgitt de man gir til... Hva gjør de med flergangsinnpakningen? Kaster de så er det jo ikke noe særlig. Er gråpapir bedre enn vanlig gavepapir resirkuleringsmessig?


Gi opplevelser fremfor ting, hvertfall ting man ikke er sikker på er et klart behov.

Gavepapir skal visst kastes i restavfall.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:07   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Et år sydde jeg skoposer til alle julegavene, med plan om å sanke dem inn på julaften og bruke dem igjen året etter. Dessverre ville alle mottakerne beholde sine og bruke dem.

Gråpapir kan gjenvinnes, mens gavepapir går i restavfall, så gråpapir er fint.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:07   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

https://loop.no/slik-kaster-du-julepapiret/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:09   #12
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Kjøkkenhåndklær (glasshåndklær) må jo være fine til å pakke inn mindre gaver i, gjerne de med røde ruter?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:11   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Før, da vi hadde papiraviser (knirk), pakka jeg inn i avispapir.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:16   #14
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Gavepapir skal visst kastes i restavfall.


Tror det varierer litt fra kommune til kommune (evt fra sorteringsanlegg til sorteringsanlegg).



Jeg er vokst opp med at det fineste gavepapiret tas vare på og brukes om igjen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:17   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Gavepapir skal visst kastes i restavfall.

Det varierer frå kommune til kommune. Sjekk ditt lokale gjenvinningsanlegg på sortere.no og kast det riktig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:18   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg er med!

Jeg skulle ønske man kunne ha flergangsinnpakning! Tror det er i Thailand at man bruker stoff faktisk, og det tar jo heller ikke vanvittig med plass. Bokser er en annen ting, men det tar endel plass, og er gjerne ikke forenelig med lite lagringsplass. Og så blir man jo også prisgitt de man gir til... Hva gjør de med flergangsinnpakningen? Kaster de så er det jo ikke noe særlig. Er gråpapir bedre enn vanlig gavepapir resirkuleringsmessig?


Gi opplevelser fremfor ting, hvertfall ting man ikke er sikker på er et klart behov.

Ja. Eg vurderer faktisk å kjøpe inn «tote»-nett i staden for gavepapir. Slike blir i alle fall brukt om og om igjen her i huset.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:18   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Kjøkkenhåndklær (glasshåndklær) må jo være fine til å pakke inn mindre gaver i, gjerne de med røde ruter?

Det var lurt!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:25   #18
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Lag spiselige gaver. Og ikke la deg lure av ymse tilbud. Hold deg for eksempel unna Black Friday hvis du kan. Lett å gå på en smell der.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:29   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Lag spiselige gaver. Og ikke la deg lure av ymse tilbud. Hold deg for eksempel unna Black Friday hvis du kan. Lett å gå på en smell der.

JA, eg planlegg å skru av Internett den dagen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:34   #20
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpefri jul, eller kjøpe minst mogleg-jul

Jeg pleier ikke å ryke på shopping-smeller før jul.

Tror oppskriften er planlegging og å unngå kjøpesenter. Her ber jeg om ønsker fra folk, bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe (begynner nå) og så kjøper jeg det. Ofte handler jeg på Black Friday, men da bare det jeg på forhånd hadde bestemt. Netthandel og handel i lokalmiljøet med sine begrensede muligheter for fristelser hjelper også.

I fjor ga søsteren min og jeg hverandre teaterbilletter, stor stas.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no