Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-18, 11:57   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg får såpass neller av skrivefeil og dårlig språk at FP er det eneste SOME jeg benytter meg av i særlig grad. Den dagen noen skriver "Hvem garn bruker du?" her inne, stikker jeg. :tullerikkeengang:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 11:58   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Eller: "Da du strikker sokker, hva slags garn bruker du da?"

Jeg får helt nøya av da-bruk i hytt og gevær.

Enig. Men.... jeg får også neller av feile ordtak som «hytt og gevær». Det startet sikkert som en vits en gang men sluttet å være morsom tidlig åttitall.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 12:05   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og, ikke minst: oppdra våre egne barn skikkelig.
«Mamma, vet du at du er den eneste mammaen i verden som ikke tillater barnet sitt å skrive på dialekt?»

Neida. Du er ikke den eneste.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 12:07   #24
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Neida. Du er ikke den eneste.


Jeg ser gjennom fingrene med drikking (moderat sådan) hos syttenåringer, men ikke med skriving på dialekt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 12:22   #25
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Lange statuser eller innlegg på dialekt er forferdelig.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 12:25   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg har sagt til henne at det er mulig jeg er den eneste hun kjenner, men at jeg vet med sikkerhet at jeg ikke er alene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 13:01   #27
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Enig. Men.... jeg får også neller av feile ordtak som «hytt og gevær». Det startet sikkert som en vits en gang men sluttet å være morsom tidlig åttitall.


Tide og utide? Bedre?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 13:22   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Tide og utide? Bedre?

Det heter hytt og vær, hytt og gevær, det er jo bare en feil. Ikke noen stor en heller, men vi var nå tross alt i en tråd hvor man kom med språklige småfeil som irriterer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 14:20   #29
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Herregud, ja! Det er ikke bare meg Og orddelingsfeil, hva ER det med å skjønne at én ting/hendelse - ett ord

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 15:03   #30
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.268
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og, ikke minst: oppdra våre egne barn skikkelig.
«Mamma, vet du at du er den eneste mammaen i verden som ikke tillater barnet sitt å skrive på dialekt?»

Her er en til! De må bare skrive på dialekt seg imellom, men til meg får de øve seg på å skrive korrekt. Jeg skriver på dialekt selv, jeg - til mamma og mine søsken. Aldri til andre. Det er bare en vane.

Men jeg tenker at det er supert med dialektskriving også (kanskje fordi jeg ikke har spesielt store problemer med å lese/forstå). Jeg tror, som deg, at all skriving er bra skriving. Jeg har folk på jobb som sliter med å skrive, og jeg ser de roter seg inn i rare formuleringer når de prøver å skrive "korrekt". Jeg pleier å si til dem at de kan skrive det som de ville sagt det, også kan jeg gå over og luke bort de verste feilene hvis det er et dokument som skal ut til folk. Utover det tåler vi både dialektord og feil bruk av og/å, så lenge meningen med det som står der er klar og tydelig.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 15:36   #31
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Særskrivingsfeil

Jeg lurer av og til på om de som skriver konstant feil når det kommer til særskriving tenker at de har rett og alle andre tar feil. Dialekt er passe irriterende, men jeg har ikke så mange som skriver dialekt på FB, og er flink til å overse når jeg leser, så jeg prøver å unngå å bruke energi på det.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 02-04-18 kl 11:19.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 16:01   #32
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Dialekt på SoMe bryr jeg meg virkelig ikke om. Skrives det noe jeg ikke forstår så spør jeg, vanskeligere er det ikke. Virkelig. Skrivefeil som gjør at ting kan misforstås er jeg mindre forståelsesfull over, men da også er det strengt tatt bare å spørre om det er A eller B som er ment. I mer offisielle sammenhenger kan jeg lett få spader av dialekt, orddelingsfeil og andre rariteter. Egentlig er jeg litt stolt over å ha lært meg å takle slikt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 16:06   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg takler også at folk skriver feil. Noe annet ville vært merkelig og særdeles slitsomt, :lærer:, og jeg oppfatter ikke at noen i tråden er på grensen til innleggelse eller sykmelding pga. av skrivefeil og dialektbruk i SoMe. Men, jeg synes egentlig folk kan ta seg litt sammen og skrive ordentlig hvis de først må ytre seg i alle kanaler. :streng:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 16:13   #34
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

En lærer som ble sykemeldt av skrivefeil hadde muligens ikke passet i yrket sitt innbilder jeg meg.

Jeg virker lett snørrhoven i innlegget mitt, mye fordi jeg faktisk er stolt over å ikke bryte sammen i krampegråt når jeg leser alle rare måter folk skriver på, slik jeg gjorde i starten. Kan jeg få glorie nå?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 16:15   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jada, ta deg en glorie du. :raus i sola:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 18:47   #36
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jada, ta deg en glorie du. :raus i sola:

Tuuuuusen takk. Det er sol her også faktisk, dvs, jeg ser den skinne på havet og fjellene.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 19:44   #37
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Du huskar vel då eg blei kasta ut av ei interiørgruppe fordi eg spurte om ein kunne la vere skrive dialekt?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 19:46   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Du huskar vel då eg blei kasta ut av ei interiørgruppe fordi eg spurte om ein kunne la vere skrive dialekt?

Ja, det er derfor jeg lar være å gruffe i gruppene og heller gruffer her blant likesinnede.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 20:26   #39
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Her jeg kommer fra, kan vi si «hvem garn bruker du,» noe mannen min får neller og fnatt av, men jeg ikke tenker over det, for jeg er vokst opp med det, men det kunne ikke ramle meg inn å skrive det. I min verden er det stort skille mellom muntlig- og skriftlig språk.

(Så er jeg også vokst opp et sted hvor man går mellom døra og ikke gjennom den, og man bruker da og når om hverandre. Mor mi slo hardt ned på dialektbruk hjemme - hun var ikke fra hjembygda mi. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 20:28   #40
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg hadde studenter her for et par uker siden, de lærte meg at fnatt betyr kløe i underlivet eller noe sånt på dansk. Han ene studenten var utrolig opptatt av om det man sa var korrekt eller ikke. Han kommer til å slite seg ut som norsklærer. (Han tok matte dette året.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no