Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 23:24   #161
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Den jeg kom på akkurat nå er en engelsk huskeregel som jeg har lært av min mann: "Righty tighty, lefty loosey".
Altså: Når man skal skru noe på eller av (feks skal åpne eller stenge hovedkrana og den sitter veldig fast og man ikke husker hvilken vei man faktisk skal skru).

I Namibia kjoerer man paa venstre side, saa naar jeg kjoerte der 10 timer i strekk for foerste gang for aa komme ut paa feltarbeid satt min amerikanske venn og kollega hjelpsomt i hvert kryss aa ropte "Lefty righty, Righty wrongy!" Det virket. Vi crashet ikke en eneste gang.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 23:33   #162
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Jeg husker fremdeles en sang vi lærte på barneskolen for å huske alle bøkene i det nye testamentet. Jeg har aldri noen sinne fått bruk for det riktignok, men sangen har jeg likevel aldri glemt. (Melodien er "lille postbud min due").
Ma, Ma, Luk, Jo, Apostel, Ro, Ko,Ko, Gal, Ef, Fil, Kol, Tess, Tess, Tim, Tim, Tit, File, He, Ja, Peter 2, Johannes 3, Ju, Åp

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 23:58   #163
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ikke spis den gule snøen.

Kanskje ikke noen huskeregel as such, men viktig nok.

Zappa!

"Watch it where the huskies go, and don't you eat that yellow snow!"

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 00:54   #164
Philomena
Fullverdig medlem
 
Philomena sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 92
Philomena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg har en teori på hvorfor jeg tar feil av høyre og venstre.
Hvis jeg rekker å tenke meg om noen sekunder, finner jeg selvsagt ut hva som er riktig, men hvis noen (som i Kjørelærer ) roper "Sving til høyre!" så svinger jeg automatis til venstre.

Jeg er visuell, og "ser" ofte for meg bilder og skrift i hodet.
Når jeg da "ser" for meg HØYRE OG VENSTRE (som er den rekkefølgen vi naturlig sier det i), så står jo "høyre" på den venstre siden mens "venstre" står på høyre side.

Hadde det vært helt naturlig å si "Venstre og høyre" i stedet for "høyre og venstre", hadde jeg ikke tatt feil hver gang. Det er jeg helt sikker på.

Jeg har aldri lagt merke til det men det høres jo HELT logisk ut. Sikkert derfor at jeg også alltid må tenke et halvt sekund!
Enig med deg

__________________
nov 2008 - sep 2010 - aug 2012
Philomena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 00:55   #165
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg husker fremdeles en sang vi lærte på barneskolen for å huske alle bøkene i det nye testamentet. Jeg har aldri noen sinne fått bruk for det riktignok, men sangen har jeg likevel aldri glemt. (Melodien er "lille postbud min due").
Ma, Ma, Luk, Jo, Apostel, Ro, Ko,Ko, Gal, Ef, Fil, Kol, Tess, Tess, Tim, Tim, Tit, File, He, Ja, Peter 2, Johannes 3, Ju, Åp

Hvordan i alle dager faar du det til paa den melodien, og hvorfor i groennsvidde skulle dere laere det?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 00:57   #166
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvordan i alle dager faar du det til paa den melodien, og hvorfor i groennsvidde skulle dere laere det?

Du må slå saman "heb-ja-peter 2- johannes 3" til noko som minner om nødrytme i dårlege selskapssangar og så seie ju-jo til slutt, etter at melodien er ferdig. Så det er eigentleg den dårlegaste hugsesangen i heile verda, men eg hugser han og frå søndagsskulen.

I den tida eg aktivt slo opp i det nye testamentet, var det faktsik nyttig å vite kva rekkefølgje bøkene stod i.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 00:58   #167
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvordan i alle dager faar du det til paa den melodien, og hvorfor i groennsvidde skulle dere laere det?

Nå har jeg sunget og sunget her, men får det ikke til - ved "File" får jeg problemer, og etter "Ja" stopper det helt.
Ikke fordi jeg har bruk for, det, altså - men det er irriterende at det ikke passer til melodien...

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 00:59   #168
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Nå har jeg sunget og sunget her, men får det ikke til - ved "File" får jeg problemer, og etter "Ja" stopper det helt.
Ikke fordi jeg har bruk for, det, altså - men det er irriterende at det ikke passer til melodien...

Det er der rytmen frå dårlege selskapssanger kjem inn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:01   #169
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvordan i alle dager faar du det til paa den melodien, og hvorfor i groennsvidde skulle dere laere det?

Det lurer jeg også på. *nynner*

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:01   #170
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er der rytmen frå dårlege selskapssanger kjem inn.

Jeg synger tydeligvis for lite dårlige selskapssanger.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:04   #171
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskerregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Månen er i ne når den står den veien som en E står. Ellers er den i ny.

Det er en sånn ting jeg alltid glemmer, ser du.

Læreren min på barneskolen skulle lære oss dette, og tegnet opp to måneskiver på tavla: ( og )

Så ba han oss om å se etter likheter mellom bokstavene E og Y.

Ikke like lett å se når man skriver på pc, men ved å sette en strek som bøyer opp ut fra innsiden av de to tegnene, så har man en E og en Y. Altså Ne og Ny.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:06   #172
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

1. for - 2. til- 3. henne - 4. jeg skrev.
[COLOR="rgb(160, 82, 45)"]1. heb[/color] - [COLOR="rgb(85, 107, 47)"]2. ja[/color] -[COLOR="rgb(255, 140, 0)"] 3. peter2[/color] - 4. johannes 3. Ju-jo (det kjem bare til slutt, fordi det ikkje er plass til meir i melodien).

Som du ser av fargekodane over, må du presse inn ei ekstra staving i "peter 2" og "Johannes 3".

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:07   #173
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

1. for - 2. til- 3. henne - 4. jeg skrev.
[COLOR="rgb(160, 82, 45)"]1. heb[/color] - [COLOR="rgb(85, 107, 47)"]2. ja[/color] -[COLOR="rgb(255, 140, 0)"] 3. peter2[/color] - 4. johannes 3. Ju-jo (det kjem bare til slutt, fordi det ikkje er plass til meir i melodien).

Som du ser av fargekodane over, må du presse inn ei ekstra staving i "peter 2" og "Johannes 3".

Korfor fungerte ikkje fargane?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:26   #174
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Jeg kommer ikke på noe lurt å bidra med, men regla "an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen" fra tysktimene kommer jeg nok aldri noensinne til å glemme.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:33   #175
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Jeg kommer ikke på noe lurt å bidra med, men regla "an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen" fra tysktimene kommer jeg nok aldri noensinne til å glemme.

Lest med stemmen til Oeystein Sunde.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:41   #176
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg husker fremdeles en sang vi lærte på barneskolen for å huske alle bøkene i det nye testamentet. Jeg har aldri noen sinne fått bruk for det riktignok, men sangen har jeg likevel aldri glemt. (Melodien er "lille postbud min due").
Ma, Ma, Luk, Jo, Apostel, Ro, Ko,Ko, Gal, Ef, Fil, Kol, Tess, Tess, Tim, Tim, Tit, File, He, Ja, Peter 2, Johannes 3, Ju, Åp

Hehe, kusina mi lærte meg denne da vi var barn, men jeg visste faktisk ikke at den hadde noen spesiell betydning før nå. Trodde bare det var en sang med tulleord.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 03:24   #177
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har blandet styrbord og babord helt til for en måned siden da noen forbarmet seg over meg og lærte meg den regelen. Nå skal det sies at jeg er på en båt hvert tiende år, så det er ikke noe jeg har øvd mye på.

Å, den er enkel - man bare tenker på at det er Høyre som bør styre ;-)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 04:41   #178
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Hm, har flere regler som sitter som støpt, som(slik det sies, ett par ekstra bokstaver for å lette uttalen) : Hå-he, Li-be-bok-nof-ne, Na-mag-al-schlip-zar, ka-ca. De 20 første grunnstoffene. Har aldri hatt bruk for.. .

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:22   #179
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Trenger man sånne regler i disse google-tider?
Det smarteste jeg gjør, er å ta med med smart-telefonen min.

Joda, jeg kan noen sånne regler, jeg også, men de var mer nyttige å kunne før, lizzom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no