Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om eggdonasjon da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-18, 12:47   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tenker du om eggdonasjon da?

Dette er jo en "storsakene" på Høyre sitt landsmøte. Spennende å høre hva FP synes.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 12:53   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg syns det er ok så lenge det er en frivillig ting. Men må innrømme at jeg vet lite om eventuelle konsekvenser av hormonbehandlingen for å kunne høste egg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 12:55   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg tenker at så lenge vi godtar sæddonasjon, så får vi godta eggdonasjon.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 13:15   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Jeg tenker at så lenge vi godtar sæddonasjon, så får vi godta eggdonasjon.

Jeg er vel litt der jeg også
Teknologien idag er vel også sånn at det er minimal risiko ved dette nå, og jeg tenker er at det kan være tryggere å gjøre det i Norge, enn at folk velger å dra til utlandet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 13:16   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Jeg tenker at så lenge vi godtar sæddonasjon, så får vi godta eggdonasjon.


Enig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 13:24   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg synes det er bedre at man får gjøre det her i Norge enn å dra til utlandet for å gjøre det.
Jeg har aldri hatt noen motforestillinger mot det når jeg tenker meg om.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 13:29   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Prinsipielt er det som sæd, og må derfor være greit. Det må dermed være lov å donere overskuddsegg fra likevel gjennomgåtte behandlinger, som jeg mener det er i Danmark.

I praksis er det vesentlig mer risikabelt for en kvinne å gjennomgå det man må for å høste egg, enn for en mann å sperme litt. Det gjør det ulikt når det gjelder å donere i tilfeller hvor man ellers ikke ville høstet egg. Jeg tenker det er problematisk med en kommersialisering - som de har i f.eks USA - pga dette, men at ideell donasjon bør være greit. Risikoen for komplikasjoner er jo ikke veldig høy.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:06   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg er enig med shute. Jeg har gjennomgått behandling som må til for å produsere mange egg og det var ganske fælt. Å skulle hente egg i en kvinnes naturlige syklus vil ikke være gjennomførbart, og jeg synes ikke økonomi skal være en motivasjon for å donere egg, så det er et dårlig forslag å betale folk for det. Det blir også et spørsmål om hvem som skal betale for medisiner som trengs for å donere egg, og det trengs dessuten mye mer helsepersonell i prosessen enn med sæddonasjon.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 17:27   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes det er bedre at man får gjøre det her i Norge enn å dra til utlandet for å gjøre det.
Jeg har aldri hatt noen motforestillinger mot det når jeg tenker meg om.

Enig. Jeg er absolutt for.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 17:35   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er enig med shute. Jeg har gjennomgått behandling som må til for å produsere mange egg og det var ganske fælt.

Jeg har gjort det fire ganger i forbindelse med IVF-behandling, og syntes ikke det var fælt. Kunne gjerne gjort det for å hjelpe andre også. Men det er klart det er langt mer ressurskrevende enn sæddonasjon, der er det jo. Jeg er positiv til eggdonasjon, helt klart.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 17:48   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Moralsk er sæd og eggdonasjon likestilt.
Rent praktisk er jo sæd betydelig letter tilgjengelig.
Men jeg er helt klart for at eggdonasjon skal være lov.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 17:51   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å skulle hente egg i en kvinnes naturlige syklus vil ikke være gjennomførbart

Det kan man (jeg har gjort det), men sjansene er jo større hvis man kjører full pakke med nedregulering og eggmodningssprøyter for å kunne kontrollere prosessen mer presist og høste flere egg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 17:57   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg er fullstendig inhabil, siden jeg faktisk har reist til et annet nordisk land for å få hjelp på en klinikk som tilbød dette. Det er selvsagt en hjertesak at det skal bli lov i Norge også.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 18:31   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg er for. Altruistisk donasjon, primært.

Jeg er også for altruistisk surrogati, som garantert blir neste diskusjon. Jeg synes generelt folk kan få forplante seg mer eller mindre som de vil, men ønsker ikke at det skal være en kommersiell handel.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 18:40   #15
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Absolutt for eggdonasjon. Fortrinnsvis altruistisk donasjon, men tenker at det er helt Ok om deg blir betalt for det også.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 18:54   #16
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Jeg sliter litt med å skille mellom hva som hadde vært greit for meg og hva jeg syns om eggdonasjon generelt. Jeg hadde glatt takket ja til egg fra andre om jeg hadde hatt behov for det, men aldri i verden om jeg ville latt tilfeldige folk få mine barn (aka egg). (Dobbeltmoralsk, jeg vet..)

Jeg lurer også på hvordan man skal gjennomføre donasjonen i praksis hvis det ikke er penger involvert. Overskuddsegg er jo en mulighet, men utgjør det så mange egg totalt sett?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 19:17   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Hva tenker dere om finansiering? Får ikke ristet eggene ut i en kopp...

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 19:21   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva tenker dere om finansiering? Får ikke ristet eggene ut i en kopp...

Den biten har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg synes ikke nødvendigvis det skal være gratis. Det bør i alle fall være en egenandel og så bør det settes et tak på hvor mange ganger man kan få satt inn egg, slik som ved IVF.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 19:26   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva tenker dere om finansiering? Får ikke ristet eggene ut i en kopp...

Jeg har ingen spesielle etiske motforestillinger, men i et Norge der man ikke har råd til livsforlengende kreftmedisin, eller der foreldre med svært pleietrengende barn må betale for pass og stell av egen lomme, er ikke jeg for at velferdskassen skal finansiere drømmen om et eget barn, spesielt ikke for 40-åringer som burde fått barn for lenge siden. (Eller at asylbarn blir sendt tilbake fordi man ikke har råd til å ha dem, men vi tar oss råd til å lage våre egne, hvite barn..., for å sette det litt på spissen.)
Denne type medisinsk behandling bør i det minste ha en meget solid egenandel, kjenner jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 19:28   #20
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om eggdonasjon da?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva tenker dere om finansiering? Får ikke ristet eggene ut i en kopp...

Jeg er for eggdonasjon, men jeg syns ikke staten skal betale nødvendigvis. Grunnen til at jeg tenker det er at det ikke er livsnødvendig og vi har bare «så mye» penger til helsevesen. Bare i det siste har det vært sakerom kreftmedisin som er «for dyr», Spinrasa til syke små barn og nå sist en potensiell ALS medisin... og vi/noen må velge.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no