Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-14, 10:21   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Agendaen hennes er vel den som alle andre som "valgte det selv, og jeg vil bare utrykke meg".

Går ikke akkurat det med å vise brystvorter inn i en diskusjon der man angriper den voldsomme dobbeltmoralen i at det er "lov" å vise omtrent hva det skal være av kropp (som i anaconda, men akkurat brystvortene, nei DER går grensen! (Som alle ammebildene FB har sensurert viser). Jeg vet ikke om det er hennes agenda, altså, men det er i hvert fall en ganske legitim diskusjon.


(Og jeg klarer ikke å tenke på den uten å huske den tiden der det ble regnet som uanstendig å vise navler, og i tegneserien Billy ble alle navler sensurert bort (sekretæren til generalen går jo stadig med bar mage), og serietegnere ble så lei av sensuren at han til slutt tegnet en stripe som inneholdt masse "snurrer" som var helt like slik han tegnet navlen, og sensurfolka ga opp og han fikk lov å tegne navler. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 10:23   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Angående videoene så syns jeg ikke noen av dem er egnet å vise på skolen uten en ganske god kontekstdiskusjon, og det gjort av en ganske klok lærer. Anaconda bør utløre refleksjoner rundt ikke bare kroppsbilde og kvinnebilde og seksualisert, men også rasespørsmål. Ikke akkurat noe å ta på hælen, tenker jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 10:59   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Går ikke akkurat det med å vise brystvorter inn i en diskusjon der man angriper den voldsomme dobbeltmoralen i at det er "lov" å vise omtrent hva det skal være av kropp (som i anaconda, men akkurat brystvortene, nei DER går grensen! (Som alle ammebildene FB har sensurert viser). Jeg vet ikke om det er hennes agenda, altså, men det er i hvert fall en ganske legitim diskusjon.

Jo, det er en debatt på det, særlig fordi det reageres mer når svarte kvinner gjør det, framfor hvite. Når Riannah gjør det er det slutty, når Scout Willis gjør det, er det kul protest. Når en blankoljet svart kvinne gjør det er det ikke godtatt, når en hvit hipster gjør det er det ok.

Jeg tenkte mer generelt på alle som stiller opp lettkledd hist og pist og mener de har valgt det helt selv, det er empowering etc. etc.

Jeg har faktisk tenkt endel på kritikken av kvinner som stiller opp lettkledd i det siste, og har gått i meg selv, og funnet ut at jeg syns det er mindre problematisk (altså ikke uproblematisk) med måten Nicky Minaj og Miley Cyrus gjør det, fordi de faktisk tar kontroll over egen seksualitet, de fremstiller ikke seg selv som underdanige, og de fremstiller ikke alltid sex som noe sexy. Uansett, jeg syns det er problematisk å vise de to videoene helt uten å kontekstualisere det, fordi noen kan finne dem ubehagelige.

Men jeg syns det er veldig mye mer problematisk med mannlige artister som bruker kvinnekropp som accessoirer, og som har ekstremt tvilsomme tekster om hvordan man skal behandle kvinner. Dette er videoer og låter veldig få reagerer på innholdet i. Jeg husker jo bare her, at mange mammaer syns det var helt kult at døtrene deres hørte på Ølbriller, for eksempel. Plumbo har blitt husvarme, til tross for daterapetekster.

Det har kommet en utrolig creepy stalkerkultur i det siste, som er virkelig skremmende. Se blant annet på Robin Thicke; som har skrevet et helt album om ekskona, hvor han offentliggjør hennes private SMSer og telefonbeskjeder til ham i en grufull video.

Eminem synger til stadighet om hvordan han ønsker å voldta og drepe kvinner, blant annet så synger han om hvordan han ønsker å kvele sin daværende kone (hun forsøkte å begå selvmord i etterkant), og man har menn som promoterer vold mot kvinner som en måte å få dem til å date seg.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 18-11-14 kl 11:15.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 11:04   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Don't get me started on Robin Thicke!

Tally, det er interessant det du skriver om forskjell på svarte og hvite kvinner, det har jeg ikke fått med meg tidligere. Og det gir i så fall litt mer kjøtt på beinet på Rihannas protest. (Selv om jeg vel fortsatt ikke synes hun har mengder med integritet på disse greiene, men ser samtidig at hun er et forbilde for mange og kanskje nettopp derfor har et snev gjennomslagskraft.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 21:28   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men jeg syns det er veldig mye mer problematisk med mannlige artister som bruker kvinnekropp som accessoirer, og som har ekstremt tvilsomme tekster om hvordan man skal behandle kvinner. Dette er videoer og låter veldig få reagerer på innholdet i. Jeg husker jo bare her, at mange mammaer syns det var helt kult at døtrene deres hørte på Ølbriller, for eksempel.

Jeg synes du skriver om viktige ting her - jeg kjenner ikke de fleste av artistene eller tekstene du snakker om, så jeg har ikke noe mer konkret å si enn det. Men jeg bare lurte på hvorfor du spesifiserer det at døtre hører på akkurat denne sangen - er det fordi du refererer til konkrete ting som ble sagt her, eller synes du det er verre at jenter hører slikt? Jeg synes jo det er minst like tvilsomt å la sine sønner høre på kvinnefiendtlige tekster.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 21:33   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes du skriver om viktige ting her - jeg kjenner ikke de fleste av artistene eller tekstene du snakker om, så jeg har ikke noe mer konkret å si enn det. Men jeg bare lurte på hvorfor du spesifiserer det at døtre hører på akkurat denne sangen - er det fordi du refererer til konkrete ting som ble sagt her, eller synes du det er verre at jenter hører slikt? Jeg synes jo det er minst like tvilsomt å la sine sønner høre på kvinnefiendtlige tekster.

Ja, absolutt. Jeg kunne egentlig skrevet "barna". Jeg syns dog det er veldig merkelig å ikke reagere på negative omtaler av eget kjønn som gruppe, og attpåtil digge det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 21:41   #27
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Mitt barn har sett de samme filmene som elgs barn. Hun syntes ikke det var greit, men ganske flaut og forteller at det var noen av guttene som gjerne ville se (og en av jentene) og at det var ganske mange som syntes det var flaut, sa æææsj! og måtte se en annen vei fordi de syntes det var rart og ekkelt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 21:43   #28
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Og for øvrig synes jeg det er dypt problematisk at kvinnelige artister som viser hud får så mye pepper (jfr Mileys Wrecking Ball) når kvinneforaktende superstjerner får holde på uten nærheten av så mye kritikk. Det er merkelig at oppfording til drap er mindre kontroversielt enn en brystvorte.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 23:10   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Har ikke sett Anaconda, fordi jeg først så denne (som datteren min viste meg). Eg tog han, for å si det slik. I vårt hus sier vi bare "DonŽt eat the banana!"

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 23:20   #30
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, det er en debatt på det, særlig fordi det reageres mer når svarte kvinner gjør det, framfor hvite. Når Riannah gjør det er det slutty, når Scout Willis gjør det, er det kul protest. Når en blankoljet svart kvinne gjør det er det ikke godtatt, når en hvit hipster gjør det er det ok.

Jeg tenkte mer generelt på alle som stiller opp lettkledd hist og pist og mener de har valgt det helt selv, det er empowering etc. etc.

Jeg har faktisk tenkt endel på kritikken av kvinner som stiller opp lettkledd i det siste, og har gått i meg selv, og funnet ut at jeg syns det er mindre problematisk (altså ikke uproblematisk) med måten Nicky Minaj og Miley Cyrus gjør det, fordi de faktisk tar kontroll over egen seksualitet, de fremstiller ikke seg selv som underdanige, og de fremstiller ikke alltid sex som noe sexy. Uansett, jeg syns det er problematisk å vise de to videoene helt uten å kontekstualisere det, fordi noen kan finne dem ubehagelige. Men jeg syns det er veldig mye mer problematisk med mannlige artister som bruker kvinnekropp som accessoirer, og som har ekstremt tvilsomme tekster om hvordan man skal behandle kvinner. Dette er videoer og låter veldig få reagerer på innholdet i. Jeg husker jo bare her, at mange mammaer syns det var helt kult at døtrene deres hørte på Ølbriller, for eksempel. Plumbo har blitt husvarme, til tross for daterapetekster.

Det har kommet en utrolig creepy stalkerkultur i det siste, som er virkelig skremmende. Se blant annet på Robin Thicke; som har skrevet et helt album om ekskona, hvor han offentliggjør hennes private SMSer og telefonbeskjeder til ham i en grufull video.

Eminem synger til stadighet om hvordan han ønsker å voldta og drepe kvinner, blant annet så synger han om hvordan han ønsker å kvele sin daværende kone (hun forsøkte å begå selvmord i etterkant), og man har menn som promoterer vold mot kvinner som en måte å få dem til å date seg.

Men mener du at Miley og Minaj tar kontroll over egen seksualitet? I så fall, hva legger du i det? Slik jeg ser det er de jo bare små "brikker" i et stort spill/industri hvor menn sitter med definisjonsmakt på toppen og bestemmer hva som selger og ikke. Det er vel ikke slik at unge jenter selv bestemmer at de vil se ut som sluts (beklager ordet, men jeg synes det er veldig beskrivende på disse to artistene) og opptre nærmest nakne på scenen?

Jeg har jo lest en del om denne sjarmerende fyren som jo får mye credit for å ha forvandlet både Britney og Miley til disse "flotte" sex divaene de ble.
http://www.ibtimes.co.uk/meet-larry-...d-miley-521301

Så lenge det er menn som styrer og steller og eier både studioene og definisjonsmakta er jeg ikke helt med på den tanken om kontroll over egen seksualitet, tror jeg. Men veldig interessant det du skriver.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 08:44   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Det jeg mener er at det blir feil å frata alle kvinner all "rett" til å spille på sex. Kvinner skal jo helst ikke være seksuelle vesener, og må være "demure" for å bli respektert. I motsetning til mange andre iscenesetter Nicky Minaj og Miley Cyrus sin seksualitet i forhold til seg selv, de er ikke pleasere og de er ikke passive.

Det betyr ikke at jeg syns det er supert og uproblematisk med hyperseksualiserte samfunn, men jeg syns ikke Nicky og Miley er (fullt så) så dårlige rollemodeller som jeg tidligere syntes. Vi skal være forsiktige med å sette merkelappen "slutty" på all kvinnelig seksualitet, og gjøre handlingsrommet for kvinner trangere også her. Jeg syns det er viktigere å sette fokus på menns utalte diskriminering av kvinner i popkultur, noe som så godt som alltid får stå uimotsagt, i motsetning til kvinners fremtoning.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 08:52   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi skal være forsiktige med å sette merkelappen "slutty" på all kvinnelig seksualitet, og gjøre handlingsrommet for kvinner trangere også her.

Veldig enig. Jeg misliker veldig å bruke "slut" og "slutty" som kritiske beskrivelser. Hvis vi reagerer negativt på seksuelt utfordrende fremtoning hos jenter og kvinner, bør vi tenke grundig gjennom hva det er vi misliker ved det - om det er fordi vi mistenker at de er presset til det (herunder også "om de ikke egentlig skjønner hva de gjør"), om vi er redde for at de skal sette seg selv i fare ved det, eller om det er fordi vi selv synes det "ikke passer seg". Og hvis det er det siste, bør vi tenke oss om minst én ekstra gang før vi bruker det som argument.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 08:59   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Jupp.

Det er jo også veldig umyndiggjørende å påstå at alle kvinner som spiller på sex ikke skjønner hva de gjør, eller er tvunget til det, enten direkte eller indirekte. Selvsagt er det kulturelle mekanismer som ligger bak, men man bør jo tiltro kvinner generelt til å ta sine egne valg for det. Men selvsagt er jeg utrolig lei av denne selvrealiseringsgreia som så godt som alltid består av å kle av seg.

Jeg ønsker bare å påpeke at det er en balansegang, og vi skal ikke frata alle kvinner rett til å ta valg vi er uenige i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:00   #34
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Ja, jeg er også enig i det men jeg nekter å tro at det er noe "naturlig" iboende i unge kvinnelige artister å se ut, og spille på sex på den måten de gjør i dag. Jeg tror det er industrien og makta som rår, styrt og bestemt av menn men det er jo ikke noe nytt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:04   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, jeg er også enig i det men jeg nekter å tro at det er noe "naturlig" iboende i unge kvinnelige artister å se ut, og spille på sex på den måten de gjør i dag.

Men det er vel ikke noe mer naturlig for menn? Hvorfor skal kvinner ta større hensyn til dette enn menn? Jeg tror det er fordi samfunnet forventer at kvinner skal være respektable, og hvis de ikke er det så skal de være realtvit passive og "tagbare"; altså tilgjengelige pleasere for menn. Kvinner som tar kontroll over seksualiteten sin, fremstiller seg selv som "on top" blir i stor grad utsatt for mye mer kritikk (både fra kvinner og menn), enn de som spiller på sex på den måten som oppfattes som mer kulturelt attraktivt.

Vi er selvfølgelig alle oppdratt i en kulturell kontekst, og jeg tror også, som deg, at mange unge kvinner føler at de må spille på sex for å få oppmerksomhet, og for å nå opp og frem. Men når man først gjør det, så syns jeg det er mer fascinerende og "bra" at man fremstår som sterk og med egen vilje.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:11   #36
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er vel ikke noe mer naturlig for menn? Hvorfor skal kvinner ta større hensyn til dette enn menn? Jeg tror det er fordi samfunnet forventer at kvinner skal være respektable, og hvis de ikke er det så skal de være realtvit passive og "tagbare"; altså tilgjengelige pleasere for menn. Kvinner som tar kontroll over seksualiteten sin, fremstiller seg selv som "on top" blir i stor grad utsatt for mye mer kritikk (både fra kvinner og menn), enn de som spiller på sex på den måten som oppfattes som mer kulturelt attraktivt.

Hvilke menn gjør det samme som Miley eller Nicki? Klarer ikke tenke noen navn faktisk. Så er det jo folk som lever av å lage "sexkittens" (denne mannens egne ord) ut av folk som Miley og Britney, det er en ganske svær industri faktisk. Jeg klarer ikke engang se noen paralleller mellom mannlige og kvinnelige artister her.

Når det gjelder å ta kontroll over sin egen seksualitet så tenker jeg på artister som Madonna. Hun var sin egen sjef, hun betalte ikke en mann eller var eid i samme grad av et stort selskap som stod for en ganske så påtatt og lite autentisk transformasjon fra Disneystjerne til avkledd "popstjerne".
Jeg synes egentlig hele sagen om Miley er fryktelig trist når jeg tenker meg om og hvem denne fæle mannen er som står bak og som hun stadig takker.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:15   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, jeg er også enig i det men jeg nekter å tro at det er noe "naturlig" iboende i unge kvinnelige artister å se ut, og spille på sex på den måten de gjør i dag. Jeg tror det er industrien og makta som rår, styrt og bestemt av menn men det er jo ikke noe nytt.

Det er jeg veldig enig i. Men jeg synes for det første at artister - og andre - som voksne mennesker skal ha lov til å bestemme selv hvordan de bruker de mulighetene de har i den industrien de jobber, selv om mulighetene slett ikke er optimale. Og for det andre synes jeg det er veldig viktig, dersom man er kritisk, å ikke rette kritikken mot kvinnene for å være "sluts" eller "uanstendige". Det er helt greit dersom en kvinne velger å fremstille seg selv som seksuell eller attraktiv eller utfordrende; det som eventuelt ikke er greit, er at hun på noe vis presses til det (at hun i praksis ikke har noe valg), eller at andre blir presset av ensrettingen i kulturen.

Det er skremmende og ubehagelig mye misogynisme både i populærkulturen og i befolkningen, og mye av den går på "slut shaming" i mange ulike sammenhenger, noe jeg synes er en skrekkelig greie uansett. Jeg synes det er veldig viktig å være bevisst på akkurat dette, og å passe seg for hvor man retter kritikken og hvordan man begrunner den.

Tallulah, parentesen min om å ikke helt skjønne hva man gjør handlet i mitt hode mest om unge jenter, ikke om voksne kvinner.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:23   #38
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg veldig enig i. Men jeg synes for det første at artister - og andre - som voksne mennesker skal ha lov til å bestemme selv hvordan de bruker de mulighetene de har i den industrien de jobber, selv om mulighetene slett ikke er optimale. Og for det andre synes jeg det er veldig viktig, dersom man er kritisk, å ikke rette kritikken mot kvinnene for å være "sluts" eller "uanstendige". Det er helt greit dersom en kvinne velger å fremstille seg selv som seksuell eller attraktiv eller utfordrende; det som eventuelt ikke er greit, er at hun på noe vis presses til det (at hun i praksis ikke har noe valg), eller at andre blir presset av ensrettingen i kulturen.

Det er skremmende og ubehagelig mye misogynisme både i populærkulturen og i befolkningen, og mye av den går på "slut shaming" i mange ulike sammenhenger, noe jeg synes er en skrekkelig greie uansett. Jeg synes det er veldig viktig å være bevisst på akkurat dette, og å passe seg for hvor man retter kritikken og hvordan man begrunner den.

Tallulah, parentesen min om å ikke helt skjønne hva man gjør handlet i mitt hode mest om unge jenter, ikke om voksne kvinner.

Jada, jeg ser absolutt den. Systemkritikk er mer på sin plass. Jeg tror jeg må bruke Madonna som eksempel igjen. Jeg klarer ikke ta innover meg at det knapt ser ut til å finnes kvinnelige artister i dag som ikke er resultat av en eller annen Larry Rudolph, som i tillegg for massiv cred for å ha forvandlet disse artistene til det de har blitt i dag.

Jeg håper bare det kommer en motvekt snart, når det blir for vulgært selv for ungdommen og disse mock-up videoene på youtube får flere seere en originalen så er jo det et tegn på et eller annet ...

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:27   #39
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Så er jeg nok litt preget av at jeg har sett litt for mye på disse videoene her i heimen. Dette er musikk mitt barn hører på, ofte.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:33   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorientering: Er det OK å vise dette i spisefri?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg klarer ikke ta innover meg at det knapt ser ut til å finnes kvinnelige artister i dag som ikke er resultat av en eller annen Larry Rudolph, som i tillegg for massiv cred for å ha forvandlet disse artistene til det de har blitt i dag.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Så er jeg nok litt preget av at jeg har sett litt for mye på disse videoene her i heimen. Dette er musikk mitt barn hører på, ofte.

Skjønner at det føles veldig massivt hvis det er mye sånt datteren din hører på. Men det første sitatet synes jeg blir helt feil - det finnes jo tross alt en enorm mengde kvinnelige artister der ute.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no