Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tør vi bry oss?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-14, 10:33   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Nå skal jeg slutte å spamme snart, men jeg tenker at det også det kan være viktig å bry seg også i saker som blir henlagt. At en sak blir henlagt betyr ikke at barn har det bra og det er mange nabofamilier gjennom historier som har gjort utrolig stor forskjell med tanke på barns oppvekst.
I det hele tatt er jeg litt redd for det veldige fokuset på privatsfære når det gjelder barn som vokser opp. Man kan invitere barn med på ferieturer, overnatting, dekke på ekstra til middag og bidra på den måten. Det kan ofte også være det som skal til for at en familie som ikke får avlastning gjennom barnevernet kan klare oppgaven totalt sett.
Det er ikke slik at man enten trenger avlastning og støtte fra bv for å klare seg eller at man ikke trenger. Mange er et sted i mellom og der kan mange av oss bidra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 10:55   #22
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Men hva skal til for at dere tenker at dere må melde? Jeg har aldri vært i en slik situasjon, mens flere har meldt mange ganger. Hvor går grensen?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 10:58   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Det må da nytte å gi beskjed. Selv når det er litt vagt eller basert på hear-say. Jeg kjenner til et tilfelle der det ble meldt vag bekymring på bakgrunn av noe et barn hadde fortalt et annet som igjen fortalte det til sin mor, og det viste seg at det andre barnets mor slo barna i sinne og som "oppdragelse". Nå får datteren snakke ukentlig med psykolog og moren får samtaleoppfølging.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:02   #24
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Hva med de tilfellene der familiene er under et slags system, eller får ekstra oppfølging, og barna likevel ikke blir fulgt opp bra nok i hverdagen? Hva gjør man da?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:04   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nå skal jeg slutte å spamme snart, men jeg tenker at det også det kan være viktig å bry seg også i saker som blir henlagt. At en sak blir henlagt betyr ikke at barn har det bra og det er mange nabofamilier gjennom historier som har gjort utrolig stor forskjell med tanke på barns oppvekst.
I det hele tatt er jeg litt redd for det veldige fokuset på privatsfære når det gjelder barn som vokser opp. Man kan invitere barn med på ferieturer, overnatting, dekke på ekstra til middag og bidra på den måten. Det kan ofte også være det som skal til for at en familie som ikke får avlastning gjennom barnevernet kan klare oppgaven totalt sett.
Det er ikke slik at man enten trenger avlastning og støtte fra bv for å klare seg eller at man ikke trenger. Mange er et sted i mellom og der kan mange av oss bidra.

Jeg er veldig enig i dette og hver gang jeg leser her inne om folk som er for knegne til å ha et par ekstra på middag eller sender barnas venner på rommet mens kjernefamilien spiser middag blir jeg helt matt. Vi har små middagsgjester stadig vekk og jeg synes det er uhyre viktig å bli godtkjent med barnas venner og gjerne deres foreldre også. Det forhindrer mobbing, det gir mulighet for å diskutere bekymringer og det kan gjøre en forskjell for noen som ikke har det så bra i en periode. Det er ikke sikkert det er omsorgssvikt, men feks år foreldrene går gjennom en opprivende skilsmisse med alle de juicy ingrediensene man kan tenke seg, så kan det være godt for en tolvåring å komme hjem til noen som bare lager litt pizza, spiller spill, ser en film og gjør fredlige ting.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:07   #26
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er veldig enig i dette og hver gang jeg leser her inne om folk som er for knegne til å ha et par ekstra på middag eller sender barnas venner på rommet mens kjernefamilien spiser middag blir jeg helt matt. Vi har små middagsgjester stadig vekk og jeg synes det er uhyre viktig å bli godtkjent med barnas venner og gjerne deres foreldre også. Det forhindrer mobbing, det gir mulighet for å diskutere bekymringer og det kan gjøre en forskjell for noen som ikke har det så bra i en periode. Det er ikke sikkert det er omsorgssvikt, men feks år foreldrene går gjennom en opprivende skilsmisse med alle de juicy ingrediensene man kan tenke seg, så kan det være godt for en tolvåring å komme hjem til noen som bare lager litt pizza, spiller spill, ser en film og gjør fredlige ting.

Det er da himmelvid forskjell på å kun ha omtanke for seg og sitt til å alltid ha åpent hus og middag til en håndfull ekstra barn. Vi har stadig noen ekstra her, og det er absolutt hyggelig, men skal hverdagen gå opp nå som jeg stort sett er alene med lekser, middag og kjøring til aktiviteter setter jeg grenser også på det området.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:16   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg er også ofte alene på ettermiddagen og stadig vekk er ikke hver dag. Men ofte. Og at det alltid skal være greit å komme innom, bli eller være litt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:22   #28
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg synes det er altfor mange ekstreme tilfeller i begge ender av barnevernsaker.

Ok, de har taushetsplikt. Men det er foreldre som fritar BV for taushetsplikt.

Bildet som tegner seg er av et BV som velger "minste motstands vei" og henlegger saker hvor de har blitt møtt med at foreldrene nekter for at de gjør noe som helst feil. Det er for ressurskrevende å prøve å bevise omsorgsvikt i tilfeller hvor foreldrene står hardt på sitt.

På den andre side har du foreldre som er slitne, søker hjelp, forteller åpent om problemer i hverdagen. Der slipper BV å lete etter ting. Mange foreldre kan bebreide seg selv: "Jeg skulle ikke bruke så mye ferdigmat, det er min skyld at han har konsentrasjonsvansker" "jeg aktiviserer han ikke nok" "jeg føler at jeg ikke strekker til når han (sett inn årsak her)".

Da får man historier i lokalavisen og på NRK Brennpunkt, om barn som er hentet på grunn av lettere grad av omsorgsvikt og hvor større tiltak kunne vært brukt. Side om side med historier om barn som blir seksuelt misbrukt og pint, eller som sulter i hjel i hjemmet.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:32   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av shute

At det er stort forbedringspotensiale i norsk barnevern, er jeg imidlertid helt enig i. Jeg tror jeg heller litt mot å legge om hele organiseringen til noe som ikke er på kommunalt nivå, egentlig, men trenden går jo andre veien.

Det er jeg så enig i. En slik tjeneste bør være helhetlig og lik, uansett om du bor i en stor eller liten kommune. Slik det er nå, varierer både kvalitet og ressurser for mye. :fostermor med barn i "heldig" kommune:

Når det gjelder å bry seg, har jeg blitt adskillig mer opptatt av det siden jeg selv ble fosterforelder. Og så synes jeg at folk av og til er litt for opptatt av hvordan de selv kan bli dratt inn. Det kan koste litt å bry seg. Men den prisen er lav dersom bekymringen stemmer.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:33   #30
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

En familie jeg kjenner godt ble falskt bekymringsmeldt til barnevernet (gjentatte ganger, av en mor med personlighetsforstyrrelser og mye egenerfaring med barnevernet, som hevn for deres engasjement i hennes barns velferd) for vold mot sitt tenåringsbarn. Barnevernet tok denne meldingen på største alvor og alt familien sa og gjorde ble tolket i verste retning. Møtereferatene var tendensiøse og fulle av faktiske feil, og alle forsøk på å rette opp og forklare ble sett som 'lite samarbeidsvilje'. Familien påpekte at alle meldingene kom fra samme person, som ønsket å skade dem, men dette kunne ikke bevises, siden meldingene var anonyme, og familien ble mistenkeliggjort for å bagatellisere bekymringer fra gode borgere (jeg har lest flere av referatene og rapportene). Å leve i en slik kafkasitusjon ødela nesten familien, bekymringsmeldingene var ingenting i forhold til behandlingen fra et barnevern med definisjonsmakt og mulighet til å flytte barnet deres vekk, og som de ikke opplevde å kommunisere med.
Etter denne saken er jeg rystet over en etat med stor makt, lite bevissthet om egen posisjon og forforståelser, stor gjennomtrekk (det var tre unge fagpersoner inne i denne saken etter tur) og lite faglighet (igjen- har lest skriftlige referat som de har skrevet, språk og fagligheten som kom til uttrykk er langt under pari). Dette har svekket min tillit til at de faktisk kan tolke situasjoner på en balansert måte og samarbeide med de familiene de skal hjelpe, og gjør at jeg skal ha veldig gode grunner for å bekymringsmelde.
Barnevernet er en av våre viktigeste etater, jeg er hellig overbevist om at en faglig dyktig barnevernstjeneste vil spare samfunnet for milliarder og øke livskvaliteten til tusenvis. Men da trengs det fokus på kvalitet, kompetanse og nok folk og tiltak for å hindre gjennomtrekk og utbrenthet. Gode veiledningstilbud, høy lønn og premiering av etterutdanningstilbud.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 12:01   #31
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg har gått fra å være en som sier "barnevernet har et PR-problem", til å bli en som frykter at barnevernet i en del tilfeller er mer opptatt av å dekke over egne feil enn å verne barn, og kjenner meg godt igjen i det Kanutte skriver, og er blitt helt mørkeredd av det jeg ser og hører. Jeg skulle gjerne gått i detaljer, men dette er et åpent forum så det går ikke.

Jeg er veldig for barnevern. Men jeg tror det er mye inkompetanse. Og er ekstremt enig i det som ble sagt i saken om 10-åringen - bv har ikke kompetanse til å etterforske vold mot barn. Politiet bør inn her.

Jeg kommer til å tenke meg om fryktelig mange ganger før jeg melder bekymring til bv. Og det er ikke fordi bv har et pr-problem. Det er fordi jeg (blant annet) har sett hva som kan skje når det meldes bekymring i en sak jeg selv har meldt bekymring i. Og hvor jeg blir løyet rett opp i trynet. Hvor jeg får kraftig kritikk for å følge rådene BV selv har gitt meg. Der det blir brukt mot meg at jeg fulgte rådene jeg fikk da jeg spurte bv om hva jeg skulle gjøre.

Nok. Jeg kan heller ta det på pm om noen er interessert i de "skitne detaljene" (og ja, jeg kommer til å være selektiv mht hvem som får pm.)

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 12:05   #32
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.849
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg har før tenkt at man melder om man er bekymret, men etter å ha sett hvordan barnevernet kan gjøre grove feil uten at de rettes opp igjen så kommer jeg til å tenke meg godt om før jeg melder hvertfall.
Det er synd det er så stor forskjell på barnevernet på de forskjellige stedene.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 12:18   #33
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Ja, jeg håper inderlig at det er forskjeller. Her jeg bor har det dessverre vært en del alvorlige saker. Jeg har heiet på bv og tenkt at de vet best. Nå er jeg veldig, veldig i tvil om ikke noe er alvorlig galt høyere i systemet og frykter at en sterkt kritisert bv-sjef gjør det h*n kan for å klamre seg til jobben. Jeg klarer ikke å se noen andre grunner til det jeg nå opplever.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 12:32   #34
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.163
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg melder bekymring til BV flere ganger i året i jobbsammenheng. Men har ikke hatt grunn til å melde privat. Det vi opplever som skole er at det vi har som bekymring ofte er veldig vagt, det er noe som ikke stemmer. De sakene blir etter min erfaring stort sett henlagt av BV. I voldssaker blir det alltid opprettet underøskelse, men det er sjeldent at barna røper at de blir utsatt for vold til noen av de som jobber på skolen. Dette er hemligheter de vokter.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 12:40   #35
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.163
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

For å legge til litt: Jeg mener at vi som skole å ha gode rutiner. Vi må ha et system med:
- Jevnlige elevsamtaler (minst to ganger i året)
- Jevnlige utviklingssamtaler (minst to ganger i året)
- Jevnlige trinngjennomganger hvor ledelse og sosiallærer deltar
- Tett fraværsoppfølging (telefonkontakt første dag osv)
- Tydelig melderutine fra lærere til ledelsen (det er alltid rektor som sender bekymringsmeldingene, men kontaktlærer/sosiallærer som skriver skjema og rapport)
- melde barnevernsvakt og politiet dersom man er redd for barnets sikkerhet i hjemmet (og holde barnet tilbake på skolen til ting er avklart)

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 13:32   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg meldte ifra til skolen en gang, min sønn fortalte at en kamerat ble slått hjemme. Denne gutten hadde problemer sosialt og faglig på skolen. Det endte med at foreldrene byttet skole pga samarbeidsproblemer med skolen. Jeg vet ikke om BV ble innblandet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:13   #37
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

For å legge til litt: Jeg mener at vi som skole å ha gode rutiner. Vi må ha et system med:
- Jevnlige elevsamtaler (minst to ganger i året)
- Jevnlige utviklingssamtaler (minst to ganger i året)
- Jevnlige trinngjennomganger hvor ledelse og sosiallærer deltar
- Tett fraværsoppfølging (telefonkontakt første dag osv)
- Tydelig melderutine fra lærere til ledelsen (det er alltid rektor som sender bekymringsmeldingene, men kontaktlærer/sosiallærer som skriver skjema og rapport)
- melde barnevernsvakt og politiet dersom man er redd for barnets sikkerhet i hjemmet (og holde barnet tilbake på skolen til ting er avklart)

Dette er viktig! Tror mange kunne fått hjelp om andre instanser som bhg, skole, NAV og fastleger hadde vært flinkere til å melde sin bekymring.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:27   #38
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Ok, de har taushetsplikt. Men det er foreldre som fritar BV for taushetsplikt.

[...]

Da får man historier i lokalavisen og på NRK Brennpunkt, om barn som er hentet på grunn av lettere grad av omsorgsvikt og hvor større tiltak kunne vært brukt. Side om side med historier om barn som blir seksuelt misbrukt og pint, eller som sulter i hjel i hjemmet.

Jeg kan jo ikke uttale meg annet enn på bakgrunn av egne opplevelser, men jeg har jobbet i flere barneverntjenester. Den ene fungerte ekstremt dårlig og hadde en sykmeldingsprosent på rundt 50 i perioden jeg var der. I tillegg har jeg jo lest saksmapper fra ganske mange andre steder i forbindelse med oversendelse av saker.

Inntrykket mitt er helt gjennomgående at det er ekstremt sjelden det settes inn/anbefales tiltak hos folk som klarer seg helt greit selv. Det er ekstremt sjelden det vurderes omsorgsovertakelse av barn i familier hvor (mer) hjelpetiltak ville være tilstrekkelig. Alt for, alt for sjelden.

Det motsatte, derimot, skjer hele tiden. Vi gir for lite hjelp, vi vurderer for få omsorgsovertakelser.

Brennpunkt kan kysse meg bak, jeg anser det programmet som så tabloid at det ikke går an å ta seriøst. Den NRK-dokumentaren fra barneverntjenesten i Nesna som gikk for et par år siden, var mer å se på. Og helt skrekkelig i forhold til å vise dårlig ledelse og manglende faglighet. Men selv der fremsto det ikke som de kastet rundt seg med unødvendige tiltak.

I forhold til det med taushetsplikten: Selv når foreldre fritar barneverntjenesten for taushetsplikt, skal barnets beste vurderes. Det er veldig sjelden at dette sammenfaller med å brette ut barnets livshistorie og foreldrenes mangler i riksmedia.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:32   #39
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Jeg har meldt bekymring til BV jeg, så ja.

Jeg har et ambivalent forhold til BV dog; jeg har sett de hjelpe og gjøre mye godt på den ene siden, mens jeg på den andre siden har sett de gjøre ting veldig mye verre, bl.a har jeg et nært familiemedlem som i en allerede tøff situasjon traff et menneske som aldri skulle ha jobbet med barn og omsorg i det hele tatt og som misbruke den stillingen på det aller groveste (en annen kant av landet). Og så hører jeg veldig mye rart i jobben min som har en del med BV å gjøre. Jeg vil gjerne tro at BV for det meste gjør godt, men det er ikke alltid like lett å gi dem den tilliten merker jeg, har nok utviklet en skepsis. Dog ville jeg aldri tilgitt meg selv for å ikke melde fra/kontakte BV hvis jeg skulle oppleve at et barn ikke har det bra etc. og det så skjer noe, det er for sent ... Nei, nei, nei.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 19:36   #40
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.163
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør vi bry oss?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette er viktig! Tror mange kunne fått hjelp om andre instanser som bhg, skole, NAV og fastleger hadde vært flinkere til å melde sin bekymring.

Samtidig ser jeg at flere av barnevernssakene vi har ikke er meldt fra skolen og at vi selv når det kommer anmodning om opplysninger ikke har bekymringer for barnet. Det viser normal atferd, foresatte følger opp skolearbeid osv. Derfor er det utrolig viktig at andre enn skolen også melder.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no